Neuroinflammation in Patients with CFS/ME

Hier kan gediscussieerd worden over nieuws, artikelen en onderzoek over ME (cvs)

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Neuroinflammation in Patients with CFS/ME

Bericht door lulu »

Persbericht, extra info en media op de homepage:
Naar een duidelijkere diagnose van ME: PET-scans tonen neuro-inflammatie aan

J Nucl Med. 2014 Mar 24.
Neuroinflammation in Patients with Chronic Fatigue Syndrome/Myalgic Encephalomyelitis: An 11C-(R)-PK11195 PET Study.
Nakatomi Y1, Mizuno K, Ishii A, Wada Y, Tanaka M, Tazawa S, Onoe K, Fukuda S, Kawabe J, Takahashi K, Kataoka Y, Shiomi S, Yamaguti K, Inaba M, Kuratsune H, Watanabe Y.
Author information

Abstract
Chronic fatigue syndrome/myalgic encephalomyelitis (CFS/ME) is a disease characterized by chronic, profound, disabling, and unexplained fatigue. Although it is hypothesized that brain inflammation is involved in the pathophysiology of CFS/ME, there is no direct evidence of neuroinflammation in patients with CFS/ME. Activation of microglia or astrocytes is related to neuroinflammation. 11C-(R)-(2-chlorophenyl)-N-methyl-N-(1-methylpropyl)-3-isoquinoline-carboxamide (11C-(R)-PK11195) is a ligand of PET for a translocator protein that is expressed by activated microglia or astrocytes. We used 11C-(R)-PK11195 and PET to investigate the existence of neuroinflammation in CFS/ME patients.
METHODS:
Nine CFS/ME patients and 10 healthy controls underwent 11C-(R)-PK11195 PET and completed questionnaires about fatigue, fatigue sensation, cognitive impairments, pain, and depression. To measure the density of translocator protein, nondisplaceable binding potential (BPND) values were determined using linear graphical analysis with the cerebellum as a reference region.
RESULTS:
The BPND values of 11C-(R)-PK11195 in the cingulate cortex, hippocampus, amygdala, thalamus, midbrain, and pons were 45%-199% higher in CFS/ME patients than in healthy controls. In CFS/ME patients, the BPND values of 11C-(R)-PK11195 in the amygdala, thalamus, and midbrain positively correlated with cognitive impairment score, the BPND values in the cingulate cortex and thalamus positively correlated with pain score, and the BPND value in the hippocampus positively correlated with depression score.
CONCLUSION:
Neuroinflammation is present in widespread brain areas in CFS/ME patients and was associated with the severity of neuropsychologic symptoms. Evaluation of neuroinflammation in CFS/ME patients may be essential for understanding the core pathophysiology and for developing objective diagnostic criteria and effective medical treatments.

PMID: 24665088 [PubMed - as supplied by publisher]
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24665088
STOP de mishandeling van ME patiënten!
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Neuroinflammation in Patients with CFS/ME

Bericht door lulu »

Ik heb de indruk dat de mate van neuroinflamation, hersenontsteking, kan variëren, minder tijdens goede dagen, heviger tijdens slechte. Ben erg benieuwd of ook dit meetbaar zal zijn. En ook of langdurige ontsteking uiteindelijk tot de witte vlekjes leidt die op de scans te zien zijn.

Ik ben ook benieuwd of patiënten zelf de locatie kunnen aangeven, zo heb ik zelf de indruk dat links onder achter, ik denk dat daar de hersenstam zit, bij mij een aangedane lokatie is. Zo heb ik links het meest oorsuizen, en bij hard geluid links spande een spier in mijn rechter bovenbeen aan.

Als ik nu neuroloog was, zou ik zeggen, wat een interessante doelgroep om verder onderzoek naar te verrichten! Wat een mogelijkheden! Maar ze mogen vast niet omdat dit politiek gevoelig ligt.

Het onderzoek komt uit Osaka, Japan:
Department of Metabolism, Endocrinology and Molecular Medicine, Osaka City University Graduate School of Medicine, Osaka, Japan.
STOP de mishandeling van ME patiënten!
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

Oh, dit onderzoek.

Ga het lezen.
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

Doorsturen naar hoogleraar kul en nonsens?

(Vind dit zo'n prachtige benaming van jou, lulu)

Misschien dat ik mijn brief nogmaals stuur met een aantekening hoe ik haar interview vond en dit onderzoek........

Als ik dan net zo'n lullig antwoord terug krijg hou ik voorlopig weer op. O, ja, ik kan haar eraan herinneren dat zij blij mag zijn dat IK haar niet bedreig. Want zij zou vlgs eigen zeggen bedreigd ZIJN.

Per slot doceert ze in Groningen en een van haar medewerkers kennen wij wel en heeft mijn zoon a/d citalopram geholpen destijds op de poli onverklaarbare ziekten.....Een mondeling gesprekje moet er toch inzitten, dacht ik zo.

(Tja, ik bid niet voor bruine bonen. Drentse uitsprak, maar ja, daar kom ik vaak)
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Bericht door lulu »

Hoi annac,
Mss is die bedreiging (waar las je dat?) wel de reden dat je een kortaf antwoord kreeg... Dit is natuurlijk niet goed. Ze houden om die reden de boot wellicht wat af.
Hoewel ik deze handelingen afkeur, vind ik het ook jammer dat er niet gekeken wordt waarddor mensen hiertoe komen.

Ik ben benieuwd of je tot een gesprek kunt komen, annac.
STOP de mishandeling van ME patiënten!
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

lulu schreef:Hoi annac,
Mss is die bedreiging (waar las je dat?) wel de reden dat je een kortaf antwoord kreeg... Dit is natuurlijk niet goed. Ze houden om die reden de boot wellicht wat af.
Hoewel ik deze handelingen afkeur, vind ik het ook jammer dat er niet gekeken wordt waardoor mensen hiertoe komen.

Ik ben benieuwd of je tot een gesprek kunt komen, annac.
Toen mijn gezelschap heel beleefd op dat Studium Generale vroeg of ie een A 4 tje met info over ME mocht uitdelen hoorden wij dat van die bedreigingen. Of te wel, wij vroegen of dat dat er misschien a/d hand was, waarop ze knikten.

Ik kan in de 2 e benadering op die manier aan bedreigingen herinneren dat ze ervan doordrongen worden dat wij dat niet waren; doch de beweegredenen uit de voor ons ter dege zelfde gevoelde wanhoop begrijpen.
Grigor
Gevorderd lid
Berichten: 1418
Lid geworden op: 04 jun 2008, 11:56

Bericht door Grigor »

Vraag me af wa er met dit onderzoek gaat gebeuren . Dit is echter wel weer klare taal.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Het is bekend dat ontsteking toeneemt bij (fysieke) stress, dat kan bij ons eigenlijk niet anders zijn. Zoals totaal gecrasht zijn ook een vreselijke sensatie in ruggengraat en hersenen teweegbrengt, terwijl dat 'normaal' heel veel minder is.

Annac, als je iets wil teweegbrengen kun je je beter helemaal distantiëren van bedreigingen. Maar ik denk ook niet dat zij bedreiging moeten gebruiken als smoes, bijna iedereen die iets is, wordt zowat bedreigd tegenwoordig, van welke kant dan ook. Daarnaast weet je niet of het wel echt waar is.
Life smells...
soof
Gevorderd lid
Berichten: 931
Lid geworden op: 25 aug 2013, 10:37
Contacteer:

Bericht door soof »

nou moet ik wel zeggen )zie ander topic' dat ik nog nooit een vreselijke sensatie in ruggegraat-harses heb gehad, wat zegt de neuroloog daarover=

ik ga een nieuw toetsenbord vragen voor m´n verjaardag
"Ik kan toch niets doen. Ik ben arts." Emile Keuter
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Bericht door lulu »

Ja, want deze typt op z'n kop soof!

Ruggenmerg weet ik niet, wel verschillende vormen van hoofdpijn, prikkelgevoel in hersenen etc.. en vandaag weer zo'n lichte druk onder schedeldak, voelt niet jofel.

De rugpijnen, zou dat dan ook door zenuwontsteking komen? Bedoel je dat met ruggenmerg?
STOP de mishandeling van ME patiënten!
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Nou, wat ik voelde was in m'n ruggengraat, ik neem wel aan dat het dan om het ruggenmerg gaat, en hersenen. Alsof er iets heel heets naar boven opkruipt langs je ruggengraat gecombineerd met een extreem stressgevoel, om vervolgens in je hersenen te blijven, met een heel heet hoofd van binnen wat idd voelt alsof alles zwaar ontstoken is. Maar ik ben grofweg twee periodes zeer extreem ziek geweest. Kreeg ook een paar gekke neuro-Parkinsonsymptomen de laatste periode, nu zo'n 10 jaar geleden.

Wat zegt de neuroloog daarover - ik was 100% huisgebonden, heb geen arts gezien. Maar het is wel bekend bij extreme ME. Een marteling.
Life smells...
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Bericht door lulu »

Wat een nare klacht asj.
Zou ook deze ontstekingen (als dat het zijn) met de PET zijn aan te tonen...
STOP de mishandeling van ME patiënten!
Gebruikersavatar
verlorengezondheidman
Gevorderd lid
Berichten: 6231
Lid geworden op: 02 aug 2008, 17:24

Bericht door verlorengezondheidman »

@Asje,

Parkinson wordt in verband gebracht met Borrelia, maar er moet zoals gewoonlijk? nog aanvullend onderzoek worden gedaan.
Een zoönose is een infectieziekte die kan worden overgedragen van dieren op mensen.
http://www.youtube.com/watch?v=wVQy9-cyL98

LyME en co's INFO-topic!
http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... ht=#218551
soof
Gevorderd lid
Berichten: 931
Lid geworden op: 25 aug 2013, 10:37
Contacteer:

Bericht door soof »

je ging trillen?
"Ik kan toch niets doen. Ik ben arts." Emile Keuter
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

M'n hele toestand was zo toen.

Ik geloof dat de witte laesies die bij sommigen worden gezien en op ontsteking wijzen met een MRI is. Met PET weet ik ff niet meer wat je kunt zien (?).

Ik heb geen Parkinson.

Trillen nee, ik was bijkans verlamd. Oh, je bedoelt die P.-symptomen, nee: ik werd eens wakker terwijl mijn droom doodleuk doorging waarbij ik ook licht zag (met ogen dicht) wat beschreven wordt bij bijna-doodervaringen, en een paar keer wist ik niet meer wat cijfers betekenden, ik keek naar de klok als een twee-jarige, klok kijken kon ik niet meer. Dat zijn heel typisch P.-symptomen.
Life smells...
Plaats reactie