Hoofd-en nekpijn door geblokkeerde nekwervels

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
liene
Beginner
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 apr 2014, 21:20

Hoofd-en nekpijn door geblokkeerde nekwervels

Bericht door liene »

Hoi allemaal,
ik ben nieuw op het forum.
Ik ben vrouw, 57 jaar en heb sinds 7 jaar ME.
Mijn grootste klacht is erge hoofd-en nekpijn door blokkades in de nekwervels. Soms gaat het even wat beter, maar dan gebeurd het wel weer dat ik op de een of andere manier over m'n grens ga, en dan is het weer raak. Pijnstillers helpen niet. Ook heb ik pijnbestrijding in Deventer gehad, hielp ook niet. De enige die verlichting kan geven is de manueel therapeut, waar ik dus ook regelmatig loop.
Is hier nog iemand bekend mee? Ik lees er niet veel over.
Groeten,
Liene
Gebruikersavatar
bellatordelux
Gevorderd lid
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 sep 2013, 00:36

Bericht door bellatordelux »

Hoi Liene,

Afbeelding op het forum!

Zo'n 5 jaar geleden kon ik vrijwel niet meer lopen, omdat iedere stap onnoemelijk doordreunde. Ook als passagier in een auto was iedere trilling me eigenlijk te veel. De oorzaak was bij mij een instabiel schoudergewricht met (toen lichte) atrofie van de rug-, nek- en schouderspieren.

Uiteindelijk heb ik, onder de tijdelijke begeleiding van een sport-fysiotherapeut, geleerd om de nek- en schouderregio weer te kunnen ontspannen. Daarna kreeg ik pas spierversterkende oefeningen om herhaling te voorkomen.

Ik moet nog steeds opletten, maar door vooral bewust en regelmatig te ontspannen is het nooit meer zo extreem geweest.

Wellicht komen jouw klachten ook door een te hoge spierspanning?

Groetjes Bella
I have no Truth to tell or reveal,
only Insights to share
Gebruikersavatar
liene
Beginner
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 apr 2014, 21:20

Bericht door liene »

Hoi Bella,
Bedankt voor je antwoord, ik denk inderdaad dat het door spierspanning komt en dat dit vooral ontstaat als ik over m'n grens ga door bijv. te enthousiast te praten met visite of op een verjaardag, ik ben altijd een mensen mens geweest en dit is mijn grootste struikelblok. Ik neem me altijd voor om heel rustig en ontspannen te blijven bij visite, maar dit lukt me bijna nooit. Je zult het ook wel herkennen dat als je een bepaalde grens over bent, je geen waarschuwingen meer voelt( en vooral als het gezellig is en ik een borreltje op heb gebeurt dit nog wel eens.) Maar ook door andere moeheid kan het gebeuren. Ik heb inderdaad ook allerlei onstspannings oefeningen gehad, die ik thuis prima toe kan passen, maar op veel andere momenten gewoon vergeet.
Ooit hoop ik ook het punt te bereiken dat ik kan zeggen, ik heb het aardig onder controle.
Groetjes,
Marlien
Gebruikersavatar
bellatordelux
Gevorderd lid
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 sep 2013, 00:36

Bericht door bellatordelux »

Hoi Liene,

Het is zo moeilijk om met deze ziekte de belasting en belastbaarheid in balans te houden, zeker als je ergens enthousiast over bent of iets graag doet.

Je kan wel erger voorkomen door bv wat meer te drinken; dan bedoel ik helaas geen alcohol want daardoor droog je nog meer uit, wat tot een nog hogere spierspanning zal leiden.

Ook de gespannen regio insmeren met Arnica kan helpen, omdat dit de doorbloeding (en daarmee ook de afvoer afvalstoffen) bevordert.

En de spieren warm houden, oppassen met snelle afkoeling. Als je hiervoor een smeersel gebruikt, neem dan wat extra zouten.

Ik heb zelf ook veel baat bij een algemeen mineralen supplement.

Groetjes Bella
I have no Truth to tell or reveal,
only Insights to share
Gebruikersavatar
huppelepup
Gevorderd lid
Berichten: 796
Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:26

Bericht door huppelepup »

Hallo liene,

Misschien zou je eens naar een chiroprator kunnen gaan. Zij kunnen vaak net wat meer dan een manueel therapeut. Heb dit zelf ervaren.

Groetjes huppel
vickyyyy
Beginner
Berichten: 38
Lid geworden op: 30 mar 2014, 23:51

Bericht door vickyyyy »

Hallo Liene,

Ik kan niet voor jou zeggen dat het helpt alleen het heeft mij wel geholpen.

Ik werd van de fysiotherapeut ook niet beter en ben toen naar de ceasertherpeut gegaan. Haar bevindingen waren dat ik steunzolen moest.

Ik een afspraak met de podotherapeut. Ik moest mijn klachten vertellen. Toen op de onderzoeksstoel en ging hij op een paar drukpunten drukken (onder de voet, hiel), ze waren over belast doordat ik verkeerd erop stond, terwijl ik overigens niet vaak last had van mijn voeten.

Kort gezegd: ik heb mijn steunzolen en moet zeggen dat het voor mij verbetert is als ik ook inderdaad wel mijn steunenzolen met regelmaat gebruik.

Groetjes,

Vicky

PS, ik ben meer dan een jaar naar de fysiotherapeut ervoor geweest, soms wel 2x per week en die heeft nooit wat over mijn verkeerde stand van voeten gezegd. Het is niet zo dat ik wereld vreemd op mijn voeten sta, maar wel dat het zichtbaar is als je erop let.
Melanie
Donateur
Donateur
Berichten: 7073
Lid geworden op: 04 sep 2008, 13:35

Bericht door Melanie »

Hoi Liene,

Zelf heb ik baat gehad bij de osteopaat tegen hoofdpijn en nekpijn.

Ik heb slechte ervaringen met fysio en al helemaal met kraken, daar hebben ze het allemaal de pijn alleen maar erger mee gemaakt.

Ik weet niet of atlascorrectie wat voor je is ?
In Duitsland vlak over de oostgrens zit er 1 en is goedkoper dan in NL.
Dear Karma, I have a list of people you missed
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hoi liene,

Ik kan natuurlijk alleen voor mijzelf spreken. Ik heb goed baat bij behandelingen van een chiropractor.

Meer informatie: Bron: http://www.nca.nl/chiropractie/
Klachten: Bron: http://www.nca.nl/klachten/

Wat is het verschil tussen chiropractie en manuele therapie, osteopathie en fysiotherapie?: Bron: http://www.nca.nl/faqs/

Groetjes, Louisa
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Welkom liene!

Wat voor pijnbestrijding heb je gehad?
Life smells...
Gebruikersavatar
liene
Beginner
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 apr 2014, 21:20

Bericht door liene »

asje schreef:Welkom liene!

Wat voor pijnbestrijding heb je gehad?
In Deventer hebben ze geprobeerd met naalden en verdovingen zenuwen te blokkeren. daarna hebben ze nog de triggerpoints ingespoten en uiteinelijk heb ik lyrica meegekregen als medicijn om uit te proberen, dit mocht allemaal niet baten. Verder slik ik al een hele tijd amitryptiline voor de nacht en af en toe een diazepam voor de nacht om de spieren te ontspannen. Ik heb een tense apparaat thuis dat soms verlichting kan geven en verder zit ik heel veel met warmtepads op mijn nek, en soms als de pijn niet te houden is juist een koelspray.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Hm, van alles geprobeerd dus. Als je zit of zit-ligt heb je dan ook altijd goede ondersteuning in de nek zodat-ie rust, zeg maar?
Life smells...
Gebruikersavatar
liene
Beginner
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 apr 2014, 21:20

Bericht door liene »

als ik lig wel, heb een goed kussen, maar als ik gewoon zit niet,alleen als ik m'n stoel achterover zet heb ik wel een kussentje onder m'n hoofd. Zou ook niet weten hoe ik mijn hoofd kan ondersteunen als ik rechtop zit
Gebruikersavatar
kik
Actief lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 18 sep 2011, 10:18

Bericht door kik »

Ik weet helaas ook geen oplossing. Het enige wat soms kort helpt is de infrarood-lamp. Ik heb ook wel een poosje wat gehad aan medical taping, maar nu niet meer.
Werken ze in NL in de pijnpoli's ook wel met botox bij nek/hoofdpijn? Heeft 1 van jullie dat misschien al eens geprobeerd? Bij fybromyalgie doen ze dat in andere landen wel.
Gebruikersavatar
petraroos
Donateur
Donateur
Berichten: 5756
Lid geworden op: 31 mei 2009, 10:58
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door petraroos »

goeiemorgen,

hoi Liene,,

van harte welkom

lieve groetjes
petraroos
''ME telt vele kwalen,
wie wil ,kan ze komen halen.
ik ben ze liever kwijt dan rijk.''
Gast

Bericht door Gast »

Hi Liene,

welkom op ons forum
heb elders gelezen dat dry needling geholpen heeft bij erge nekpijn, of is dit dezelfde behandeling als deventer?
verder veel sterkte, ik heb zelf een sta op stoel van fitform,met een nekkussen (deze ligt dus over de stoel, en kun je zo schikken dat je bij gewoon zitten ook goede ondersteuning hebt
groetjes
Plaats reactie