Psychiatrisch of ME?

Hier kan je lezen of laten weten wanneer er een programma op tv of radio komt over ME (cvs).

Moderator: Moderators

annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

N.a.v. de wandeling kan ik begrijpen dat sommigen van jullie aan ME denken. Maar volgens mij was de situatie van die moeder een puur psychische of een die naadloos past op Van Den Houdenhovens theorie, maar dan zonder welke lichamelijk verdere afwijkingen, slapeloosheid, ontstekingen, koorts en veel plassen etc etc dan ook.

Het woord moe kwam bv ook never nooit aan bod.

Een overmaat aan stress en angststoornissen. Ze had het in haar vorige relatie inderdaad, zoals ze zelf al zei, te ver laten komen. Het kwaad was al geschied.

Ik weet zelf uit een diep langdurig, enigszins vergelijkbare traumatiserende ervaring, in 1977, dat dat inderdaad lichamelijk intense pijn kan geven door heel het lichaam, doch niet zo gespecificeerd als ME -ers dat hebben. Dat zat meer verborgen in het lichaam, in de borst, zo je wil, zonder dat er diarree oid aan te pas komt. Ik had het geluk op tijd hulp te hebben gezocht en gekregen. Niet direct de goede, maar toch. Zij was daar domweg door allerlei omstandigheden minder gelukkig in. Zij wilde er bv voor haar kinderen zijn, ik had die toen nog niet.

Ik kan me voorstellen dat als de pijn waar ik het over heb te langdurig aanhoudt en niet meer overgaat of steeds weer de kop op blijft steken, je daar van af wil en dood wil. Het voelde als een soort vreemd lichamelijk/psychisch of viseversa lijden.

Maar ja, dat is mijn verhaal.
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Bericht door lulu »

Houdenhove is een zwamneus.
STOP de mishandeling van ME patiënten!
Gebruikersavatar
she
Gevorderd lid
Berichten: 1177
Lid geworden op: 24 sep 2010, 16:53

Bericht door she »

Hehe, Lulu, alleen om jouw opmerkingmoet ik deze doc zien.
:D
Gebruikersavatar
josje15
Gevorderd lid
Berichten: 2775
Lid geworden op: 06 nov 2012, 14:10

Bericht door josje15 »

de stelligheid over uitspraken over wat de symptomen van ME zijn en vooral niet psychologisch, geven mij hetzelfde gevoel als bij de discussie over ME en LYme.

Ook hier worden dingen gesteld, die echt niet bewezen zijn....
Hypothesen en theorieën worden tot feiten gemaakt.
Ook in deze zijn er nog allerlei wisselwerkingen mogelijk.....

Stelligheid waar geen zekerheid is, doet oordelen over meningen van anderen.
'mijn leven neemt haar eigen vlucht'
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Bericht door lulu »

Zeker josje, ik weet dat ik te stellig ben.
Maar dat is het gevolg van de macht die de psychiatrie zich heeft toegekend. Zíj geven geen openingen voor andere interpretaties en denken dat hun mening waarheid is.
Ook door hoe het denken van de maatschappelij doorspekt is van allerlei psychologische humbug.

Ik weet niet wat het beeld bij deze vrouw heeft veroorzaakt. Wat ik wel weet, is dat ik artsen die onze ziekte voortdurend beschrijven met moeheid, ook al zeggen de patienten op grote schaal dat er vooral andere kenmerken essentieel zijn, en psychiaters die maar al te graag de meest zotte stikkers plakken op mensen met een lichamelijke aandoening. Ik geloof hen niet.
Ik geloof niet dat deze psychiaters objectief feiten verzamelen, ik geloof niet dat ze luisteren naar wat de patient vindt, zij hebben hun eigen (waan)waarheid.

Kijk alleen maar naar de richtlijn ME, 95% van de patiënten stemt tegen. Wie luistert daarnaar? Inbreng van de mensen om wie het gaat wordt niet meegenomen.

Ik blijf in ieder geval stellig dat ík niet weet wat er met haar aan de hand was, maar dat ik zeker niet geloof in de interpretaties van de psychiatrie. En ook niet in degenen die zij beïnvloeden.
STOP de mishandeling van ME patiënten!
Gebruikersavatar
bellatordelux
Gevorderd lid
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 sep 2013, 00:36

Bericht door bellatordelux »

lulu schreef:Wat ik wel weet, is dat ik artsen die onze ziekte voortdurend beschrijven met moeheid, ook al zeggen de patienten op grote schaal dat er vooral andere kenmerken essentieel zijn, en psychiaters die maar al te graag de meest zotte stikkers plakken op mensen met een lichamelijke aandoening. Ik geloof hen niet.
Ik geloof niet dat deze psychiaters objectief feiten verzamelen, ik geloof niet dat ze luisteren naar wat de patient vindt, zij hebben hun eigen (waan)waarheid.
Hoi Lulu,

Helemaal mee eens!

Helaas...
en dit geldt niet alleen voor psychiaters en artsen..

Groetjes Bella
I have no Truth to tell or reveal,
only Insights to share
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

Lulu, helemaal met je eens, inclusief Van Den Houdenhoven.

Ik las ooit een boek van hem en was het waar het et fysiologische gedeelte betreft met hem eens. Bij zijn conclusie, diagnose en behandeling haakte ik af want toen deelde hij plotseling de menselijke geest een soort goddelijk, zichzelf genezend talent toe.

En zoals in de voormalige Sovjet Unie matigt zich de psychiatrie zich bijna feitelijk puur politieke macht toe. (Vandaar dat ik het hier zo vreselijk koud vind, net Siberie.....)
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Een lichamelijke klacht = een lichamelijke klacht, en voor het lichaam maakt het niets uit hoe die ontstaan is. Je kunt je een tijd regelmatig ziek voelen nav omstandigheden (zoals rouwen om een dierbare), maar ook dan is het lichamelijk. Alleen hoef je dan niet te denken dat je een ziekte hebt, het gaat vanzelf weer over. Iets lichamelijks kan niet 'psychisch' zijn, dat is de grote leugen waarop het psychosomatische model is gebaseerd. Bijv hoofdpijn na spanning is nog steeds hoofdpijn. Laat staan een ernstig ziektebeeld. Deze vrouw kon werkelijk niets meer en was gewoon ernstig ziek, ontstaan na een griep (...).

En dan ook nog: psychiatrische ziekten zijn ook hersenziekten (veroorzaakt ín de hersenen of elders in het lichaam), ook lichamelijk dus. In werkelijkheid is er dus niet eens een tegenstelling. Maar het is natuurlijk wel van het grootste belang een juiste diagnose te hebben, zodat je je toestand goed kunt begrijpen.

Psychologische problemen bestaan wel, maar dat is van een heel andere orde. Zoals bijv in de war zijn over iets in je leven ed en daar ben je niet ziek bij. Als je er wel ziek bij bent is er (ook of alleen) iets lichamelijks aan de hand.
Life smells...
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Bericht door lulu »

Yep asje, ik ben helemaal mee eens.
Je zegt het weer goed.
Gebruikersavatar
josje15
Gevorderd lid
Berichten: 2775
Lid geworden op: 06 nov 2012, 14:10

Bericht door josje15 »

ik ook, hoor

en af en toe probeer ik iets anders er nog bij te zeggen, maar dat komt niet binnen, dus daar hou ik mee op.
Omdat psychologie in ME-land vies is en besmet, om dat de uitvoerders ervan zich beroerd gedragen. En de boosheid daarover laat geen verdere nuancering over psychologische processen toe.
Alsof die processen niet mogen bestaan, lijkt het wel.....
'mijn leven neemt haar eigen vlucht'
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Bericht door lulu »

Nee hoor josje. Maar psychologisch is bv dat je niet-helpende gedachten hebt tav gebeurtenissen of mensen, en die kan je met cgt omzetten tot meer constructieve gedachtengangen.

Het is net als bij kinderen die ziek worden, die worden snel volwassen en realistisch. Dit zie ik ook gebeuren met het overgrote deel van de ME-ers hier, we worden binnen korte tijd door confrontatie met deze ziekte juist superrealistisch.
Wat Nijmegen zegt over verkeerde, "in stand houdende" gedachten klopt niet, ook niet hun theorie dat er twee groepen zijn, de over- en de onderpresteerders.
Er zijn drie groepen, en de grootste groep heeft een realistisch ziekteinzicht en doet juist zoveel mogelijk precies wat in hun vermogen licht (pacing). Die groep gaat ook zo goed mogelijk om met de stemmingen die bij deze ziekte horen.

Wanneer mensen ptss-achtige kenmerken hebben, dus gedachten niet kunnen ombuigen, dan is het mi erg de vraag (maw ik denk het dus zeker) of er een fysiologische verstoring, een lichamelijk lijden dus, aan ten grondslag ligt.
Gebruikersavatar
josje15
Gevorderd lid
Berichten: 2775
Lid geworden op: 06 nov 2012, 14:10

Bericht door josje15 »

dat denk ik ook.

alleen spelen er veel meer psychologische processen, bij ziekzijn dan cgt en wat Nijmegen zegt.
'mijn leven neemt haar eigen vlucht'
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Bericht door lulu »

Ook dat weet ik, maar demystificatie hiervan is op zijn plaats, evenals het temperen van het geloof in deze discipline.
STOP de mishandeling van ME patiënten!
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

..., ik weet dat ik te stellig ben
Waar dan?
Life smells...
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Bericht door lulu »

Nu, soms formuleer ik niet voorzichtig genoeg, hoewel het bij het nalezen toch wel meevalt.
Op de weinige informatie die ik heb kan ik natuurlijk niet een goed oordeel vellen. Ik oordeel meer op kennis dat de psychiatrie stelselmatig onze aandoening wenst te ontkennen.

(Mijn gevoel is heel stellig dat hier een ME-gelijkend ziektebeeld speelt, maar ik kan dat natuurlijk niet zeker weten. Maar omdat jij en ik vaak dezelfde opvattingen hebben, is het voor jou wsl eerder logisch dan stellig?)
STOP de mishandeling van ME patiënten!
Plaats reactie