Kurkuma, geelwortel, koenjit, turmeric

Hier is er plaats voor discussie en vragen over alternatieve methodes bij ME (cvs).

Moderator: Moderators

plassterk
Donateur
Donateur
Berichten: 611
Lid geworden op: 20 okt 2005, 10:19

Bericht door plassterk »

Ik krijg diarree van geelwortel. In de Tuinen verkopen ze een lekkere saus, volgens mij Tiki masala in een pot. Ik at dat graag met rijst. Maar winderigheid en diarree. Toen gebeld de fabrikant of er toch niet stiekem lactose in zat. Dat kon volgens mij gewoon niet anders. Maar het bleek dus de geelwortel waar ik niet tegen kon. Dat is voor mij eigenlijk hetzelfde als lactose.

Voor mij geen geelwortel therapieen dus. In de familie van mijn vriendin zit toevallig ook iemand die er niet tegen kan. Maar voor zover ik weet hoor ik er niet vaak over.
Be warned. De E-spirocheet veroorzaakt E-lyme, is kritiek resisitent en onuitroeibaar. Heeft uw forum E-lyme? Let op buitensproige quotes
Gebruikersavatar
pauliene
Moderator
Moderator
Berichten: 739
Lid geworden op: 22 nov 2011, 00:48
Locatie: Noord-Holland

Bericht door pauliene »

Volgens de link van aoife zou curcumin niet meer werkzaam zijn zodra het wordt blootgesteld aan zuurstof of licht, laat staan als ermee gekookt wordt.
Dat zou dus betekenen dat gewoon kurkuma poeder helemaal geen werkzame curcumin bevat.
☆Happiness can be found even in the darkest of times, when one only remembers to turn on the light☆
Gebruikersavatar
bellatordelux
Gevorderd lid
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 sep 2013, 00:36

Bericht door bellatordelux »

kaki schreef:Ik heb ook lange tijd curcuma geslikt (curcuma longa capsules). Nu even op pauze (ik slik veel supplementen). Volgens mij doet het echt goed.
(zelfs het AMC doet er nu onderzoek naar (als natuurlijk medicijn tegen kanker).
Hoi Kaki,

Dat denk ik dus ook!
pauliene schreef:Ik ben even naar de keuken gerend. Ik heb nu een grote zak van de toko van een kilo (Ik kook veel Indiaas :roll: ) en dat is curcuma longa.
Hoi Pauline,

Indiaas en Thais eten zijn mijn favoriet en veroorzaken bij mij nooit maag/darm klachten.
Mijn favorieten indiaas: jalfrezi en vindaloo. :wink:
pauliene schreef:Ik vraag me eigenlijk af of het echt beter is het dure curcumin te kopen aangezien er veel onderzoeken gedaan zijn met kurkuma met goede uitkomsten. Mensen in India gebruiken ook het gewone kurkuma en bijvoorbeeld alzheimer komt daar veel minder voor.

Weet ook niet of visser met kurkuma of curcumin pillen gaat werken?
Dat klopt en dat vraag ik me ook af. Ik denk dat al het menselijk ingrijpen in de voedselproductie voor winstbelang onze gezondheid geen goed heeft gedaan, dus mijn motto Back to Basic Paleo. De natuur lijkt mij de betere verpakker van de door ons benodigde voedingsstoffen; denk bv aan vit D wat zinloos is om in te nemen, als het niet begeleid wordt door bepaalde vetten die de opname bevorderen/mogelijk maken.

Groetjes Bella
I have no Truth to tell or reveal,
only Insights to share
Gebruikersavatar
kaki
Actief lid
Berichten: 246
Lid geworden op: 15 jan 2012, 17:42

Bericht door kaki »

Plassterk: overgevoeligheid/intolerantie voor curcuma komt inderdaad voor.
Pauliene: die grote zak curcuma longa lijkt me gezond! :)

Ik ben het eens met Bella dat de natuurlijke vorm van een middel meestal het beste is. Dan heb je misschien een lagere dosis van de werkzame stof (curcumin? in dit geval denk ik), maar heb je waarschijnlijk wel de benodigde hulpstoffen die ook in de curcuma zitten voor een betere opname en verwerking.

Op het doosje van mijn capsules staat wel:
curcuma longa extract: gestandaardiseerd extract uit de wortel op 95% curcuminoïden
(dus dan is het toch vooral de curcumine die ze eruit hebben gehaald?)
Gebruikersavatar
she
Gevorderd lid
Berichten: 1177
Lid geworden op: 24 sep 2010, 16:53

Bericht door she »

Raadzaam in te nemen met zwarte peper - het versterkt de werling.
Volgens Ray Peat: als je gevoelig bent- ipv curcumma: wortelsalade mey azijn en olijfolie
plassterk
Donateur
Donateur
Berichten: 611
Lid geworden op: 20 okt 2005, 10:19

Bericht door plassterk »

Wel uitkijken met die zwarte peper als je andere supllementen neemt. Het versterkt de werking van veel dingen heb ik weleens gelezen dus mocht je zo'n curcuma pil met andere supllementen tegelijk in nemen, dan weet ik niet hoe zich dat mengt en of het raadzaam is.
Een paar jaar geleden was er toch bericht over die enteric coated curcuma pillen, die het maagzuur overleven.

Ik hoor best vaak over kanker nieuws. Het nieuwste is volgens mij dat je niet meer in termen van longkanker en darmkanker moet denken maar aan kankers met bepaalde genetische profielen. Juist daarop moet je de behandeling aanpassen. Wat ik bedoel is dat bellatordelux nogal sceptisch is tegen pharma en lyrisch over kurkuma, maar ik zie niet in hoe kurkuma een all in one solution kan zijn tegen kanker. Het zal alleen op bepaalde kankers werken met een bepaald genitisch profiel. Big pharma is zeker nodig. Kanker is een verzamelnaam voor een hele hoop wat mis kan gaan bij de celdeling.
Be warned. De E-spirocheet veroorzaakt E-lyme, is kritiek resisitent en onuitroeibaar. Heeft uw forum E-lyme? Let op buitensproige quotes
Gebruikersavatar
she
Gevorderd lid
Berichten: 1177
Lid geworden op: 24 sep 2010, 16:53

Bericht door she »

Ik zou mocjt ik de keuze hebben gehad zetten op het onderzoeken van deze volksmedicijnen. Heb het gevoel dat daar veel kennis schuilt dat verborgen blijft. Niet dat il geloof dat natuurlijl is per se gezond, maar de natuur heeft veel grotere ervaring.
Ik blijf beweren dat kurkuma mijn lactose int. heeft verholpen em verzacht mijn herpes.
Btw - veel zoenen schijnt resistentie te helpen opbouwen voor het herpes 1 virus.
Zo - alweer een groepsknuffel of gaam we eem stap verder ? ;-)
Gebruikersavatar
she
Gevorderd lid
Berichten: 1177
Lid geworden op: 24 sep 2010, 16:53

Bericht door she »

Ps. Dosering 2 eetlepels pd
Gebruikersavatar
bellatordelux
Gevorderd lid
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 sep 2013, 00:36

Bericht door bellatordelux »

she schreef:Btw - veel zoenen schijnt resistentie te helpen opbouwen voor het herpes 1 virus.
Hoi She,

Door kussen kan je de herpes toch krijgen? Afbeelding

Het kussen is wel goed omdat het de oxytocine bevorderd :wink:

Afbeelding

Groetjes Bella
I have no Truth to tell or reveal,
only Insights to share
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Er vindt al langer wetenschappelijk onderzoek naar curcuma plaats en dat geldt wel voor meer. We weten alleen van onderzoek wat ons toevallig onder ogen komt, er gebeurt natuurlijk heel veel meer dan we op een willekeurig moment weten.
Life smells...
Gebruikersavatar
bellatordelux
Gevorderd lid
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 sep 2013, 00:36

Bericht door bellatordelux »

Afbeelding

Ook lekker!

Groetjes Bella
I have no Truth to tell or reveal,
only Insights to share
Gebruikersavatar
willemijnd
Actief lid
Berichten: 342
Lid geworden op: 07 nov 2013, 23:04

Bericht door willemijnd »

Nieuws: deze week verwacht Visser de curcumine-pillen en gaat hij ze versturen aan een aantal van zijn patiënten.

Het zijn 2 pillen van 500 microgram = 1000 microgram per dag (er zitten ook nog andere stoffen bij om de curcumine beter opgenomen te laten worden). De proef duurt 2 maanden. Vóór en na afloop van die 2 maanden moet er een kleine enquete ingevuld worden om het verschil te meten.

Hij gaf me ook dit linkje over ME-ratten & curcumine:
h[url]ttp://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19159825[/url]

Geelgroet, Willemijn
Gebruikersavatar
bellatordelux
Gevorderd lid
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 sep 2013, 00:36

Bericht door bellatordelux »

willemijnd schreef:Hij gaf me ook dit linkje over ME-ratten & curcumine:
h[url]ttp://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19159825[/url]
Hoi Willemijn,

Mooi onderzoek; de conclusie verbaast mij niet..
Conclusie:
Mice challenged with LPS or BA for 19 days showed significant increase in the immobility time and hyperalgesia on day 19, as well as marked increase in serum tumor necrosis factor-alpha (TNF-alpha) levels. Concurrent treatment with curcumin resulted in significantly decreased immobility time as well as hyperalgesia. There was significant attenuation of oxidative stress as well as TNF-alpha levels.

These findings strongly suggest that during immunological activation, there is significant increase in oxidative stress and curcumin can be a valuable option in the treatment of chronic fatigue syndrome. Lees verder Bron: NCBI
Groetjes Bella
I have no Truth to tell or reveal,
only Insights to share
Gebruikersavatar
ariadne
Gevorderd lid
Berichten: 976
Lid geworden op: 22 okt 2009, 10:55

Bericht door ariadne »

Wat is hyperalgesia?

Alvast bedankt voor het antwoord, Ariadne.
Plaats reactie