Kurkuma, geelwortel, koenjit, turmeric

Hier is er plaats voor discussie en vragen over alternatieve methodes bij ME (cvs).

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
bellatordelux
Gevorderd lid
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 sep 2013, 00:36

Kurkuma, geelwortel, koenjit, turmeric

Bericht door bellatordelux »

Afbeelding


Kurkuma, geelwortel, koenjit, turmeric
Turmeric, the Golden Spice

The activities of turmeric include antibacterial, antiviral, anti-inflammatory, antitumor, antioxidant, antiseptic, cardioprotective, hepatoprotective, nephroprotective, radioprotective, and digestive activities. Phytochemical analysis of turmeric has revealed a large number of compounds, including curcumin, volatile oil, and curcuminoids, which have been found to have potent pharmacological properties.
Lees verder Bron: NCBI
• A Potent, Yet Safe Anti-Inflammatory
• An Effective Treatment for Inflammatory Bowel Disease
• Relief for Rheumatoid Arthritis
• Help for Cystic Fibrosis Sufferers
• Cancer Prevention
• Inhibits Cancer Cell Growth and Metastases
• Turmeric and Onions May Help Prevent Colon Cancer
• Turmeric Teams Up with Cauliflower to Halt Prostate Cancer
• Reduce Risk of Childhood Leukemia
• Improved Liver Function
• Cardiovascular Protection
• How Turmeric Lowers Cholesterol
• Protection against Alzheimer's Disease
• Curcumin Crosses Blood-Brain Barrier, May Help Prevent Alzheimer's Disease
• Turmeric Boosts Amyloid Plaque Clearance in Human Alzheimer's Patients

Lees verder Bron: WHFoods
Groetjes Bella
I have no Truth to tell or reveal,
only Insights to share
Gebruikersavatar
kaki
Actief lid
Berichten: 246
Lid geworden op: 15 jan 2012, 17:42

Kurkuma, geelwortel, koenjit, turmeric

Bericht door kaki »

Dank voor de info Bella.
Ik heb ook lange tijd curcuma geslikt (curcuma longa capsules). Nu even op pauze (ik slik veel supplementen). Volgens mij doet het echt goed.
(zelfs het AMC doet er nu onderzoek naar (als natuurlijk medicijn tegen kanker).
feuer
Actief lid
Berichten: 428
Lid geworden op: 13 okt 2009, 17:41

Bericht door feuer »

Dr. Visser gaat er binnenkort mee aan de slag, in het onderzoek met anti-oxidanten.
Het klinkt veelbelovend, dus ik ben benieuwd ;)
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Ja, en ik neem aan dat 't wegens de ontstekingsremmende werking is.
Life smells...
vital
Actief lid
Berichten: 399
Lid geworden op: 10 jan 2011, 13:20

Bericht door vital »

In het boek van Horowitz over Lyme raadt hij het ook aan wegens ontstekingsremmend. Hij raadt 2 tot 4 gr aan, maar dan wordt het al vlug onbetaalbaar.
Gebruikersavatar
pauliene
Moderator
Moderator
Berichten: 739
Lid geworden op: 22 nov 2011, 00:48
Locatie: Noord-Holland

Bericht door pauliene »

Mijn natuurarts heeft mij het ook ooit aangeraden. 5 gram per dag op te lossen in melk, dan zou het beter geabsorbeerd worden. Heb het nooit geprobeerd.
Maar op die manier is het verre van onbetaalbaar, 100 gram voor 1 euro bij de toko.
Was volgens mijn arts precies hetzelfde als de veel duurdere pillen.
Weet niet of dat klopt.
☆Happiness can be found even in the darkest of times, when one only remembers to turn on the light☆
vital
Actief lid
Berichten: 399
Lid geworden op: 10 jan 2011, 13:20

Bericht door vital »

Je hebt pillen Curcumin nodig die bijna voor de volle 100% Curcumin zijn. Dat zijn ze verre van allemaal. Eigenlijk moet je zoeken naar curcumin 95, deze bevatten 95% Curcumin.

Bv

http://www.iherb.com/Jarrow-Formulas-Cu ... =null&ic=3

Als je dan 4 gr nodig hebt, dan heb je er 8 nodig per dag. Dat komt dan juist op 50 euro per maand. Dat vind ik toch redelijk onbetaalbaar :)
De toko ken ik niet, zal iets nederlands zijn waarschijnlijk, maar dan denk ik dat je met een veel lager percentage Curcumin zit in die 100 gr...
Gebruikersavatar
pauliene
Moderator
Moderator
Berichten: 739
Lid geworden op: 22 nov 2011, 00:48
Locatie: Noord-Holland

Bericht door pauliene »

Ja klopt, curcumin is veel duurder. Ik bedoelde het gewone kurkuma poeder.
Daar zijn ook capsules van verkrijgbaar en dan is het dus veel goedkoper om een bakje in de toko te kopen. Dat is trouwens een winkel met buitenlandse producten :)

Dacht dat de hoeveelheid curcumin in kurkuma 1 op 7 is ongeveer.
☆Happiness can be found even in the darkest of times, when one only remembers to turn on the light☆
Gebruikersavatar
kaki
Actief lid
Berichten: 246
Lid geworden op: 15 jan 2012, 17:42

Bericht door kaki »

Het is ontstekingsremmend, maar ondersteunt ook de lever (plus nog veel meer: zie Bella's bericht :wink: )
Curcuma wordt beter opgenomen in combinatie met zwarte peper.
Het laatste merk dat ik nam was van AOV (curcuma longa en zwarte peper extract capsules).
Ja het is duur! Dat is het probleem met bijna alle goede supplementen :(
Ik weet ook niet of dat klopt van de Toko; dat zou mooi zijn (maar misschien is het een andere vorm van curcuma?).
Gebruikersavatar
pauliene
Moderator
Moderator
Berichten: 739
Lid geworden op: 22 nov 2011, 00:48
Locatie: Noord-Holland

Bericht door pauliene »

Ik ben even naar de keuken gerend. Ik heb nu een grote zak van de toko van een kilo (Ik kook veel Indiaas :roll: ) en dat is curcuma longa.
☆Happiness can be found even in the darkest of times, when one only remembers to turn on the light☆
vital
Actief lid
Berichten: 399
Lid geworden op: 10 jan 2011, 13:20

Bericht door vital »

Als dat gewoon de wortel op zich is of gemalen wortel, dan zit er daar 3% Curcumin in.
Dat is dan wel een groot verschil met de 95% wat je in sommige supplementen vindt.
Gebruikersavatar
bellatordelux
Gevorderd lid
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 sep 2013, 00:36

Bericht door bellatordelux »

Afbeelding

Om de bioavailability van de curcumine (werkzame stof van kurkuma) te vergroten,
voeg wat zwarte peper toe!
Health Benefits of Black Pepper and Turmeric Lees hier Bron: Livestrong
These studies have been conducted on humans and laboratory animals. One study found that when even 2g of curcumin was ingested, its serum levels were very low. However, when 20mg piperine was added to curcumin the bioavailability increased by 2000%. The bioavailability, serum levels and levels of absorption of curcumin all improved dramatically. Thus, if one tales turmeric, most of it is unutilized unless supplemented by addons such as black pepper. Lees verder Bron: Turmeric for Health
Groetjes Bella
I have no Truth to tell or reveal,
only Insights to share
Gebruikersavatar
pauliene
Moderator
Moderator
Berichten: 739
Lid geworden op: 22 nov 2011, 00:48
Locatie: Noord-Holland

Bericht door pauliene »

Ik vraag me eigenlijk af of het echt beter is het dure curcumin te kopen aangezien er veel onderzoeken gedaan zijn met kurkuma met goede uitkomsten. Mensen in India gebruiken ook het gewone kurkuma en bijvoorbeeld alzheimer komt daar veel minder voor.

Weet ook niet of visser met kurkuma of curcumin pillen gaat werken?
☆Happiness can be found even in the darkest of times, when one only remembers to turn on the light☆
vital
Actief lid
Berichten: 399
Lid geworden op: 10 jan 2011, 13:20

Bericht door vital »

Dat boek waar ik het over had "Why can't I get better" van Horowitz is echt wel een goed boek. Hij stelt een reeks supplementen voor tegen ontstekingen, bv ook resveratrol, ecgc, omega 3, curcumin,....

Die curcumin in het boek is echt wel de pillen. Ik heb eens de berekening gedaan, als je een zelfde hoeveelheid curcumin wil binnenhebben als 4 gr pillen wat hij voorstelt, dan moet je 125 gr wortel eten per dag.
Gebruikersavatar
aoife
Gevorderd lid
Berichten: 962
Lid geworden op: 01 jun 2011, 19:02

Bericht door aoife »

"Wetenschappers die hun wijsheid alleen uit boeken hebben moet men op de boekenplank zetten".

Wolfgang Eschker
Plaats reactie