In het nieuws: Q-koorts

Hier kan gediscussieerd worden over nieuws en onderzoek over gezondheid in het algemeen (niet specifiek over ME).

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

In het nieuws: Q-koorts

Bericht door lulu »

http://nos.nl/data/nosop3/reader/608871_tab3.html
Q-koorts sloopt gemeentesecretaris
Nijmegen heeft weer wat nieuws bedacht: Q-koorstvermoeidheidssyndroom (QVS) met als magisch redmiddel..., je raad het al..., CGT en GET!!! Wat een genieën daar!
Een waarlijk Q-koorstexpertisecentrum!

Idioten.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

In het nieuws: Q-koorts

Bericht door asje »

Ja, is al ouder. Maar tegelijk is er nu een betere bloedtest (hopen we dan maar) en zijn alle inwoners van Herpen waar een uitbraak was daarvoor opgeroepen. Binnenkort wsl uitslagen en nieuws dus, ben héél benieuwd.

Nijmegen gelooft niet in een post-viraal syndroom dus iedereen die ziek blijft na een infectie is potentieel prooi voor ze.
Life smells...
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

In het nieuws: Q-koorts

Bericht door lulu »

ik denk dat we wel weten wat er uit deze "betere" bloedtesten gaat komen, namelijk dat er mensen sporen van een besmetting vertonen die chronische ziektesymptomen hebben ontwikkeld en mensen met dezelfde sporen die de chronische variant niet ontwikkelden. net zoals bij de borreliabesmetting.

ergo, dus, degenen met de chronische symptomen zijn gek en moeten aan de cgt/get.

er moet gekeken worden naar het immuunsysteem, daarin worden antwoorden gevonden waarom sommigen dit ziektebeeld wel krijgen en anderen niet. niet eenzijdig de blik richten op de verschillende pathogenen.

als over het falen van het immuunsysteem meer bekend zou worden, er meer kennis over zou zijn, zou er ook meer bekend worden over andere chronische ziekten zoals lupus, fm, me, lyme, en kennis verkregen worden over het krijgen van oa kanker. en daaruit voorvloeiend beter werkende therapieen (zoals de experimentele kankerbehanddeling).
STOP de mishandeling van ME patiënten!
Gebruikersavatar
she
Gevorderd lid
Berichten: 1177
Lid geworden op: 24 sep 2010, 16:53

In het nieuws: Q-koorts

Bericht door she »

Mbt q-koorts uitbraak het is nu onhoudbaar geworden te beweren dat alle mensen ddie niet goed worden met cgt weigeren om gezond te worden. En dat mensen niet uit hun bed komen omdat ze lui zijn.
Voor deze mensen is het nare pech, maar voor "de zaak" kan het goed uitpakken.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

In het nieuws: Q-koorts

Bericht door asje »

We wachten het af ...
Life smells...
Gebruikersavatar
bellatordelux
Gevorderd lid
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 sep 2013, 00:36

In het nieuws: Q-koorts

Bericht door bellatordelux »

she schreef:Mbt q-koorts uitbraak het is nu onhoudbaar geworden te beweren dat alle mensen ddie niet goed worden met cgt weigeren om gezond te worden. En dat mensen niet uit hun bed komen omdat ze lui zijn.
Voor deze mensen is het nare pech, maar voor "de zaak" kan het goed uitpakken.
Hoi She, ea,

Q koorts is net zo verschrikkelijk als onze ziekte; ook hoe men hier mee omgaat. Saillant detail: de naamgeving van de chronische vermoeidheid na Q koorts is ondertussen aangepast naar QVS, dat was begin 2011 nog Q-Cvs.

Sinds november 2010 is er, door de Radboud, een onderzoek naar Q koorts gestart.
Tot op heden is er voor patiënten nog geen goede behandeling. Daarom focust het onderzoek zich ook op verschillende behandelmogelijkheden. Een groep deelnemers krijgt gedurende 24 weken cognitieve gedragstherapie. Deze therapie werpt goede vruchten af bij patiënten die door andere oorzaken kampen met chronische vermoeidheid. Een tweede groep wordt langdurig behandeld met antibiotica en een derde groep ontvangt geen gerichte therapie of antibiotica, maar krijgt een placebo. In het onderzoek wordt samengewerkt met deskundigen van het Nijmeegs Kenniscentrum voor Chronische Vermoeidheid, onderdeel van het UMC St Radboud, met de GGD Nijmegen en GGD Hart voor Brabant.
Lees hier Bron: Umcn

Hier zoeken ze nog steeds proefpersonen voor.
Lees hier Bron: Umcn
En ondertussen doen de medici allerlei uitspraken richting (ex-?) Q koorts patienten, die ze niet kunnen staven op welke 'kennis' dan ook ..

Groetjes Bella
Laatst gewijzigd door bellatordelux op 11 feb 2014, 18:37, 1 keer totaal gewijzigd.
I have no Truth to tell or reveal,
only Insights to share
Melanie
Donateur
Donateur
Berichten: 7073
Lid geworden op: 04 sep 2008, 13:35

Bericht door Melanie »

Altijd als ik Q koorts en een patient op tv voorbij zie komen, herken ik mij daar zo in. :?

De meeste Q koorts uitbraak is toch in Nijmegen en omgeving ? zal wel een goudmijntje zijn voor de CGT school daar!!

Je zou bijna gaan denken dat het opzet is. :shock: Ik kijk nergens meer van op. 8-[
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door felixloena »

Ook veel uitbraken in regio Zuid Limburg. Maar ik herken me er ook in. Veel overlap met lyme en ME. Zeker het onbegrip.
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Gebruikersavatar
verlorengezondheidman
Gevorderd lid
Berichten: 6231
Lid geworden op: 02 aug 2008, 17:24

Bericht door verlorengezondheidman »

Komt Borreliose ook voor bij chronische Q-koortspatienten, zo ja in welke mate?

@Lulu,

"Borrelia zet het immuunsysteem op scherp" dat is een artikel van ik meen het UMC.
Een zoönose is een infectieziekte die kan worden overgedragen van dieren op mensen.
http://www.youtube.com/watch?v=wVQy9-cyL98

LyME en co's INFO-topic!
http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... ht=#218551
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Ik denk dat we allemaal meer gemeen hebben dan men denkt, ziek na een infectie of andere trigger, probleem met het immuunsysteem. Het is zoeken naar verschillen in symptomen, die zijn er maar weinig.
Life smells...
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Bericht door lulu »

Precies wat ik al tijden beweer.
STOP de mishandeling van ME patiënten!
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

I know, me too.
Life smells...
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Bericht door lulu »

Yep :wink: !
STOP de mishandeling van ME patiënten!
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Bericht door lulu »

http://nos.nl/artikel/610019-start-stic ... enten.html

Er start dus een stichting voor Q-koortspatienten. Ik ga voor mijzelf ook die geavanceerdere test aanvragen, als die positief uitpakt kan ik wellicht aankloppen bij die stichting! Symptomen zijn verder toch hetzelfde (ziektemechanisme natuurlijk ook, maar ik verval in herhaling). Of zou die stichting (te) veel gemeen hebben met die van ons... pappen en nathouden.
STOP de mishandeling van ME patiënten!
Gebruikersavatar
verlorengezondheidman
Gevorderd lid
Berichten: 6231
Lid geworden op: 02 aug 2008, 17:24

Bericht door verlorengezondheidman »

@Lulu,

Wordt die geavanceerde test wel officieel erkend, zo ja dan ben ik wellicht ook hierin geïnteresseerd?
Een zoönose is een infectieziekte die kan worden overgedragen van dieren op mensen.
http://www.youtube.com/watch?v=wVQy9-cyL98

LyME en co's INFO-topic!
http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... ht=#218551
Plaats reactie