Verminderd reactievermogen op reactivatie van het Epstein-B

Hier kan gediscussieerd worden over nieuws, artikelen en onderzoek over ME (cvs)

Moderator: Moderators

Grigor
Gevorderd lid
Berichten: 1418
Lid geworden op: 04 jun 2008, 11:56

Bericht door Grigor »

Nee dat zou goed kunnen. Ik denk ook niet dat iedereen bijvoorbeeld perse op EBV dit heeft. Maar misschien dat ME gewoon zowiezo een vertraagde reactie heeft op herpes virussen heeft.

Daarom dat Rituximab ook niet bij iedereen aanslaat?
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Er schijnen elke dag artikelen ivm ME te worden gepubliceerd, waarin vaak afwijkingen. Als je lid wordt van de 'Help ME-circle' lees je alvast wat meer.

Op zich was er altijd wel een verband tussen ME en EBV omdat een groot aantal patiënten ME krijgt met EBV.
Life smells...
Grigor
Gevorderd lid
Berichten: 1418
Lid geworden op: 04 jun 2008, 11:56

Bericht door Grigor »

Ja dat opzich wel. Maar niet perse dat er een afwijking was in het beletten van de reactivatie in een vroeg stadium?
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Nee, niet dat ik me herinner althans of weet (er is zóveel gepubliceerd).
Life smells...
Grigor
Gevorderd lid
Berichten: 1418
Lid geworden op: 04 jun 2008, 11:56

Bericht door Grigor »

Maar goed wat Lulu ook zei. Veel studies zijn er geweest en maar weinig die nu nog van kracht zijn. Of het zelfs nooit geweest.

Toch klinkt deze beter dan de andere. Puur vanwege de afwijking. Dat is kind of nieuw.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Hoe bedoel je dat 'een studie nog van kracht is'?

Er zijn overigens in de studies vele afwijkingen gevonden.
Life smells...
Grigor
Gevorderd lid
Berichten: 1418
Lid geworden op: 04 jun 2008, 11:56

Bericht door Grigor »

Nou dat er geen studie is die gebruikt is als biomarker zelfs al was het een veelbelovende.
Mijn hoop is dat samen met het Rituximab en dit misschien wel zou blijven hangen.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Maar dat komt niet door de studies zelf. Dit zal het ook wel niet worden, het gaat hier om het deel van de patiënten die met EBV ziek geworden zijn.
Life smells...
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Bericht door lulu »

Maar mss geldt een soortgelijk mechanisme ook wanneer je door iets anders ziek werd, niet alleen door EBV. En dat mis ik een beetje, de overkoepelende verklaring (zoals ook binnen de fysica gezocht wordt naar samenhang en een overkoepelende verklaring).

Maar verder met je eens asje, ook andere studies lieten afwijkingen zien en eindigden met een potentieel biomarker, toch is daar niets van gekomen.
STOP de mishandeling van ME patiënten!
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Maar mss geldt een soortgelijk mechanisme ook wanneer je door iets anders ziek werd, niet alleen door EBV.
Dat denk ik ook.

Jaa, een overkoepelende verklaring ... maar daar zoekt natuurlijk ook iedereen naar.
Life smells...
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Bericht door lulu »

Jaaa da's waar. Wist ik 't maar, zegt visser dan.

Nou ja, en zocht "iedereen" nu maar....
STOP de mishandeling van ME patiënten!
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Ja, feit blijft dat er èrg weinig geld, dus relatief weinig onderzoek naar ME gaat.
Life smells...
Plaats reactie