Klinische psycho neuro immunologie, ervaringen?

Hier is er plaats voor discussie en vragen over alternatieve methodes bij ME (cvs).

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
visje
Gevorderd lid
Berichten: 897
Lid geworden op: 16 jan 2010, 20:58

Klinische psycho neuro immunologie, ervaringen?

Bericht door visje »

Hoi allemaal,

Heeft iemand ervaringen met Klinische psycho neuro immunologie als ondersteunende behandeling? Ik overweeg dit te gaan proberen en ben benieuwd of er mensen ervaring mee hebben.

groetjes Visje
Gebruikersavatar
bellatordelux
Gevorderd lid
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 sep 2013, 00:36

Klinische psycho neuro immunologie, ervaringen?

Bericht door bellatordelux »

Hoi Visje,

Als je jezelf als ME patient ziet, zou een neuro immunologische behandeling het meest logisch zijn. Als je denkt dat er een psychologische oorzaak aan je ziekte ten grondslag ligt, dan is de psycho neuro immunologische behandeling de meest voor de hand liggende.
Beide richtingen zijn de afgelopen decennia pas -uit noodzaak- ontstaan en zijn dus vrij nieuw.
Persoonlijk zou ik er huiverig tegenover staan.

Ben erg benieuwd of er al iemand ervaring mee heeft.

Groetjes Bella
I have no Truth to tell or reveal,
only Insights to share
Gebruikersavatar
visje
Gevorderd lid
Berichten: 897
Lid geworden op: 16 jan 2010, 20:58

Bericht door visje »

Hoi Bella,

Degene naar wie ik overweeg toe te gaan ziet ME als ontsteking van zenuwweefsel, ook in de hersenen en denkt dat het vaak virus/ bacterie is die de ME veroorzaakt. Als het een zuivere psycho benadering zou zijn zou ik er niet overwegen naar toe te gaan. Degene zegt ook niet de ME te kunnen genezen, maar dat wel verbetering van klachten mogelijk is.

Het mooie hiervan vind ik is dat het uitgaat van het totaal: omgevingsfactoren, biologische systemen (psychologie, neurologie, endocrinologie, sociologie, immunologie), genen en epigenen

groetjes Visje
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hoi visje,

Weet je wat een Klinische psycho neuro immunologie behandeling inhoudt? Ik ben er zelf niet mee bekend.

Aan de IPNIR Kliniek van Dr Maes in Roosendaal (helaas maar 3 maanden bestaan) http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... c&start=45 was ook een PNI therapeut verbonden: http://www.pro-active-medicine.nl/uw-therapeut

Groetjes, Louisa
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
Gebruikersavatar
bellatordelux
Gevorderd lid
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 sep 2013, 00:36

Bericht door bellatordelux »

Hoi Visje,

Zo klinkt het al een stuk beter.

Ik vind dan de benaming (psycho-/)neuro-immunologie (P/)NI beter, ken je deze site kPNI? Daar zie ik verdacht weinig neuro-immunologie in terug. Bij IPNIR werd er wel onderscheid gemaakt tussen NI en PNI. Vandaar mijn melding.

Succes!

Groetjes Bella
I have no Truth to tell or reveal,
only Insights to share
Gebruikersavatar
visje
Gevorderd lid
Berichten: 897
Lid geworden op: 16 jan 2010, 20:58

Bericht door visje »

Bedankt voor de reacties Bella en Louisa,

Ik heb gebeld voor een afspraak voor een intakegesprek en vooral al heel wat informatie gehad. Iets te veel misschien want kan het niet goed na vertellen, maar hij noemde mitochondrien, ATP, patogenen, legde allemaal verbanden tussen verschillende mechanismen, processen en systemen die volgens hem een rol spelen.

Een van de onderdelen van de behandeling is autofagie in gang zetten door honger te hebben (vasten), en zorgen dat je immuunsysteem een 'oplawaai' krijgt en je vervolgens ziek wordt met flink koorts, omdat er nu nooit meer koorts aangemaakt wordt en mijn temperatuur relatief laag is en er dus effectief geen virussen en bacterien bestreden worden. Het zelfherstellend vermogen van het lichaam moet geactiveerd worden, al kan hij niks zeggen over de mate waarin dat mogelijk is door evt. al onherstelbare 'beschadigingen' tijdens het al lang ziek zijn. ook iets over methylatie, en gebruik van bepaalde kruiden, evt. ozontherapie.... een hoop heb de bel wel horen luiden maar weet (nog) niet waar de klepel hangt. Ik vind het wel nogal heftig klinken en weet niet of ik het aan durf.

groetjes, Visje
Gebruikersavatar
bellatordelux
Gevorderd lid
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 sep 2013, 00:36

Bericht door bellatordelux »

Hoi Visje,

Dit klinkt goed en zeker neuro-immunologisch. :D
Ook wat betreft autofagie/vasten is mij bekend dat het een boost aan het immuunsysteem kan geven. Omdat het lichaam dan de prioriteit aan het herstel geeft.
Ik was even bang voor een teveel psychische draai.
Ik zou die intake gewoon even afwachten;
stel daar je vragen en beslis dan wat je gaat doen.

Succes.

Groetjes Bella
I have no Truth to tell or reveal,
only Insights to share
Gebruikersavatar
pauliene
Moderator
Moderator
Berichten: 739
Lid geworden op: 22 nov 2011, 00:48
Locatie: Noord-Holland

Bericht door pauliene »

Hoi Visje,

Dat klinkt als een heftige (en een beetje vage) behandeling!
Ik heb zelf ervaring met vasten en als er iets is wat ik een ME patiënt afraad is dat het.
Je lichaam de broodnodige voedingstoffen en energie ontzeggen resulteerde bij mij standaard in een langdurige crash zonder verbetering daarna.

Ik ben wel benieuwd naar je intakegesprek, succes!

Groetjes Pauliene
☆Happiness can be found even in the darkest of times, when one only remembers to turn on the light☆
Gebruikersavatar
visje
Gevorderd lid
Berichten: 897
Lid geworden op: 16 jan 2010, 20:58

Bericht door visje »

Bedankt voor de reacties Bella en Pauline,

Ik ben er ook wel beetje bang voor mezelf voedingsstoffen te ontzeggen, klinkt me ook vreemd in de oren dat je daardoor juist kunt verbeteren, maar de uitleg die hij erbij gaf die ik helaas niet exact na kan vertellen, maar had o.a. met herstel van de cellen en functioneren en normaliseren van processen in je lichaam te maken, klonk ook weer logisch wat hij vertelde en hij zei dat het absoluut veilig is. Na al die jaren modderen en van alles proberen is het misschien tijd voor een dergelijk experiment. Hij had ook plausibele verklaringen voor mijn chronische ferritine en vit. D tekort en zegt dat aanvulling niet veel zin heeft zolang daarvoor onderliggende oorzaken niet aangepakt worden.

Ook interessant is dat hij vroeg of ik van nature ochtend/ avondmens ben. Ik ben nooit een ochtend mens geweest, alle ochtenden drama zolang ik me herinner. Ook nu zijn de avonden beter dan de dag. Dat zei hem ook veel in combinatie met de klachten. Hij zei dat mijn lijf in een soort permanente staat van jetlag/ 'winterslaap' verkeert. Hij zegt dat ik na de behandeling een ochtendmens zal worden en mijn slaap sterk zal verbeteren. Als dat eens zou kunnen :)
Gebruikersavatar
bellatordelux
Gevorderd lid
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 sep 2013, 00:36

Bericht door bellatordelux »

visje schreef:Hij zei dat mijn lijf in een soort permanente staat van jetlag/ 'winterslaap' verkeert.
Hoi Visje,

Zelfs De Meirleir heeft het in een van zijn web colleges over hibernatie ('winterslaap') van de hypothalamus, waardoor vrijwel alle lichaamsprocessen verstoord kunnen worden.
visje schreef:.. hij vroeg of ik van nature ochtend/ avondmens ben.
De hypothalamus bepaalt bv ook je slaap-waak ritme
Hoe meer je vertelt, hoe beter en meer neuro-immunologisch het in mijn oren klinkt.

Groetjes Bella
I have no Truth to tell or reveal,
only Insights to share
Gebruikersavatar
visje
Gevorderd lid
Berichten: 897
Lid geworden op: 16 jan 2010, 20:58

Bericht door visje »

Interessant Bella, ik ga dat webcollege eens bekijken.

groetjes Visje
Gebruikersavatar
bellatordelux
Gevorderd lid
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 sep 2013, 00:36

Bericht door bellatordelux »

Hoi Visje,
De hypothalamus is om verschillende redenen, zoals doorbloeding, neurotoxines en inflammatie, in een soort hibernation-toestand. Zoals de beer dat in de winter doet. Die schroeft ook zijn hypothalamus terug. En we weten dat de hypothalamus op verschillende wijzen verminderd actief gemaakt kan worden.
De vraag is, of dat een beschermingsmechanisme is of gewoon een gevolg van een aantal onderliggende mechanismen. Maar als de hypothalamus niet normaal werkt, werkt de hypofyse niet normaal. Dat is de klier die onderaan de hersenen gelegen is en die hormonen aanmaakt, die een heleboel organen in het lichaam controleren.


College 6: ME en hormonen
Webcollege van Prof. Dr. K. de Meirleir, uitgezonden op 7 december 2012
Bron: ME/cvs Vereniging
Groetjes Bella
I have no Truth to tell or reveal,
only Insights to share
Gebruikersavatar
visje
Gevorderd lid
Berichten: 897
Lid geworden op: 16 jan 2010, 20:58

Bericht door visje »

Dankjewel :)
Gebruikersavatar
she
Gevorderd lid
Berichten: 1177
Lid geworden op: 24 sep 2010, 16:53

Bericht door she »

Ik zal voorzichtig zijn met vasten.
Mijn echte crash waarna ik (voorlopig - hoop ik dan) niet herstelde kwam na een poging te lijnen.
Niets extreems, hoor,
Daarna las ik in onderzoeken dat ze CVS-toestand bij ratten creeren door ze te verhongeren en extreem te laten bewegen.
Gebruikersavatar
visje
Gevorderd lid
Berichten: 897
Lid geworden op: 16 jan 2010, 20:58

Bericht door visje »

Dank je She, ik zal zeker voorzichtig zijn
Plaats reactie