Veel plassen

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
ezz
Beginner
Berichten: 45
Lid geworden op: 21 okt 2013, 22:31

Veel plassen

Bericht door ezz »

Hee,

ik heb regelmatig dat ik echt heel veel moet plassen, ik krijg er dan ook veel dorst bij en zo blijf ik dus bezig.. Als ik zo'n "aanval" heb voel ik me er ook heel vreemd bij.. kan dat niet echt goed beschrijven, maar ik voel dan wel echt dat er iets niet goed is in mijn lichaam.
Ik heb mijn suiker al eens laten prikken, maar daar is niks mee aan de hand (hoewel het twee jaar geleden opeens heel hoog was, maar dat ging vanzelf weer omlaag). Het is dus geen diabetes.
Ik plas sowieso al wel vrij veel, maar soms moet ik echt 1 tot 2 keer per kwartier.. en snachts wordt ik altijd wel 3 keer wakker omdat ik moet plassen.

Is er iemand die dit herkent??

Groetjes, Ezz
Gebruikersavatar
verlorengezondheidman
Gevorderd lid
Berichten: 6231
Lid geworden op: 02 aug 2008, 17:24

Veel plassen

Bericht door verlorengezondheidman »

@ezz,

Ik ben wel een ME-man maar ik moet vaker plassen als voor de ME....
Een zoönose is een infectieziekte die kan worden overgedragen van dieren op mensen.
http://www.youtube.com/watch?v=wVQy9-cyL98

LyME en co's INFO-topic!
http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... ht=#218551
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Veel plassen

Bericht door stargazertje »

Herken het. Voel me vaak een wandelende kraan die ook nog eens lekt. Normaal zou 6-8 keer per dag zijn wat ik echt absoluut niet haal want ik drink ook meer. Bekkenbodemtraining is ook om die reden gestopt omdat doelen niet haalbaar zijn en mogelijk ook aan medicatie zou liggen. Echter zonder meer drinken voel ik me snel een flink stuk belabberder. Mij is uitgelegd dat des te vaker je gaat des te slechter dit voor je blaas zou zijn omdat dan je blaasinhoud kleiner word en je nog vaker moet. Kreeg als oefening dat je als je moet het steeds langer op moet houden. Echter hoorde van anderen dat dit ook weer niet goed zou zijn als je het te lang deed. Ben blij als ik de nacht door kom met 1-2 keer naar het toilet.

Hebben jullie ook een verstoord gevoel in de blaas? Soms voelt hij megavol & pijnlijk maar komt er maar weinig uit en soms voel ik niets-weinig en komt er bijna de Noordzee uit.
Gebruikersavatar
bellatordelux
Gevorderd lid
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 sep 2013, 00:36

Bericht door bellatordelux »

Hoi Ezz,

Ik heb zelf een golvend patroon in mijn ziekte, maar in 'slechtere' periodes moet ik er ook 's nachts uit. Vroeger sliep ik altijd aan 1 stuk door.
Naar mijn idee speelt de hypothalamus hierin een bepalende rol en die is bij ons ontregeld.
“De hypothalamus reguleert:
• bloeddruk
• hartslag
• honger
• dorst
• slaap-waakritme
• seksuele opwinding
• lichaamstemperatuur (veroorzaakt bijvoorbeeld bibberen bij kou)”
Wikipedia
De hypothalamus regelt ook de curve van de afgifte (circadiaans ritme) van oa het Antidiuretisch hormoon:
“ADH als hormoon
ADH speelt een belangrijke rol bij de resorptie van water in de distale tubulus en de verzamelbuis in de nieren. De V2-receptoren van de nieren dienen als bindingsplaats voor ADH. Door het stimuleren van waterresorptie zorgt ADH ervoor dat er minder water in de urine terechtkomt. Hierdoor wordt de osmolaliteit van urine verhoogd en de osmolaliteit van het bloed verlaagd. ADH heeft ook een vaatvernauwende werking (vandaar de benaming vasopressine).”
Wikipedia

Groetjes Bella
I have no Truth to tell or reveal,
only Insights to share
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Ook dit is weer een overbekend verschijnsel bij ons. Mijn ervaring is: hoe heviger ziek (ook tijdelijk) of hoe meer hyper, hoe erger.
Life smells...
Gebruikersavatar
ezz
Beginner
Berichten: 45
Lid geworden op: 21 okt 2013, 22:31

Bericht door ezz »

Hee allemaal,

dat met die hypothalamus geloof ik best!
En bij mij is het inderdaad ook veel erger als ik me slechter voel.. terwijl het dan juist alleen maar vervelender is, want als ik slap op de bank hang is het niet erg fijn als ik steeds naar de wc moet lopen.
Ik heb niet dat het pijn doet, of dat er soms niks komt, er komt bij mij juist altijd vrij veel.

Een tijdje terug ging ik met een vriend van me naar de bios, toen moest ik dus drie keer plassen tijdens de film.. moest ik steeds voor al die mensen langs.. :s En ik had al expres niet zo veel gedronken voordat we naar de film gingen, maar dat hielp ook niks dus.
Volgende keer neem ik wel een stoel aan de zijkant..!

Groetjes, Ezz
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

Gek genoeg heb ik vooral nachtplassen sinds ik melatonine slik... heb je daar iets aan?
Gebruikersavatar
ezz
Beginner
Berichten: 45
Lid geworden op: 21 okt 2013, 22:31

Bericht door ezz »

Vraag je dat aan mij Bloem?
Ik slik geen melatonine.. dus kan er ook niet mee ophouden om minder te plassen helaas haha ;)
Gebruikersavatar
flowerpower3
Actief lid
Berichten: 273
Lid geworden op: 31 mar 2011, 21:44

Bericht door flowerpower3 »

Ik heb het ook weer een tijdje dat ik standaard 's nachts 1x moet plassen. En overdag is het wisselend, soms blijf je bezig en soms is het te doen, haha.

Misschien ver gezocht qua gedachte maar urine komt vanuit je nieren, zijn afvalstoffen..Als je bedenkt dat ons lichaam een wirwar is van god mag weten wat waardoor van alles niet meer werkt zoals het moet werken, misschien proberen je nieren dan extra hard te werken om iets te proberen op te lossen? En dat je daardoor veel moet plassen om al die afvalstoffen kwijt te raken? Zomaar een theorie die ik bedenk, en zo zijn er vast nog meer theorieën..
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Het heeft iig met het regelsysteem te maken, ik denk niet dat 't met de nieren te maken heeft.
Life smells...
Gebruikersavatar
nicoda
Beginner
Berichten: 83
Lid geworden op: 03 aug 2013, 15:37

Bericht door nicoda »

Veel plassen was één van de eerste klachten die ik kreeg, nog voor de vermoeidheid. Toen kon ik het totaal niet plaatsen, ik ben iemand die hooguit 2 keer daags hoef te plassen en nu soms drie keer in een uur! Nu merk ik ook dat het hoort bij een slechte periode.
Gebruikersavatar
ezz
Beginner
Berichten: 45
Lid geworden op: 21 okt 2013, 22:31

Bericht door ezz »

Grappig, zoiets dacht ik ook flowerpower. Het is voelt soms ook net alsof mijn lichaam er iets uit probeert te werken ofzo.. Maar kan me dit ook inbeelden natuurlijk ;)
Gebruikersavatar
visje
Gevorderd lid
Berichten: 897
Lid geworden op: 16 jan 2010, 20:58

Bericht door visje »

Herkenbaar dat vele plassen, in de ergste periode was het 25-30 keer per 24 uur. Nu veel minder vaak gelukkig, al kan ik soms 6 keer moeten plassen als ik net in bed lig voor ik in slaap val. Hebben jullie ook dat het opgeteld erg veel is in 24 uur? Ik moest laatst 24 uurs urine opvangen en paste niet in 3 liter container, bij elkaar was het zo'n 3800 ml
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

Ik moet minder plassen sinds ik aan de tweede kuur antibiotica zit ...
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gast

Bericht door Gast »

Je bent zeker niet de enige. Ik heb ook veel dorst en veel plassen de laatste weken. Binnenkort laat ik me weer testen op diabetes, maar dat zal wel weer in orde zijn (hoop ik iig).
Plaats reactie