Veel plassen

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
petraroos
Donateur
Donateur
Berichten: 5756
Lid geworden op: 31 mei 2009, 10:58
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door petraroos »

goeiemorgen,

weinig drinken om minder te plassen ,is heel slecht
daar krijg je blaas ontsteking van,en last van je nieren,en later Nierstenen.
dus echt goed doorspoelen is het motto.

als je Urine donker word ,weet je dat je te weinig drinkt.
en ben je dus op weg naar een blaasontsteking.
dus gauw gaan drinken.

lieve grtoetjes
petraroos
''ME telt vele kwalen,
wie wil ,kan ze komen halen.
ik ben ze liever kwijt dan rijk.''
emootje
Actief lid
Berichten: 446
Lid geworden op: 20 jul 2010, 09:53
Locatie: Lunteren

Bericht door emootje »

Zeker herkenbaar dat vele plassen. Bij mij wordt dit waarschijnlijk veroorzaakt door een verhoogde waarden van het Atriaal Natriuretisch Peptide (ANP) hormoon. Dit hormoon werkt als een lichaamseigen plaspil.

ANP wordt verhoogt door verschillende ontstekingsmediatoren zoals PGE2, oxidatieve stress en pro-inflammatoire cytokines.

Meer drinken heeft niet zoveel zin omdat de door drinken veroorzaakte bloedvolume expansie het ANP weer verhoogd.
Esmee
Beginner
Berichten: 99
Lid geworden op: 08 nov 2005, 17:55

Bericht door Esmee »

Ik herken het wel, veel plassen. Maar vaak heb ik ook het tegenovergestelde: niet meer plassen. Ik voel me dan ook uitgedroogd, maar als ik meer drink blijf ik alles vasthouden. Tot 2 liter, denk ik. En na een paar dagen komt alles er dan als een waterval achterelkaar weer uit. Heel vemoeiend.

Ik voel me ziek als ik zoveel vocht vasthoudt, en hoe meer ik drink hoe beroerder ik me voel, alsof alles verdund raakt, en ik te weinig zouten en mineralen binnenheb. Rotgevoel.
Gebruikersavatar
Feniks
Vertaler
Berichten: 676
Lid geworden op: 25 mei 2009, 09:46

Bericht door Feniks »

Dat herken ik Esmee.

Soms voor een paar druppels steeds weer naar de wc, soms het andere uiterste: geeft de blaas geen krimp.
Gebruikersavatar
roversdochter
Beginner
Berichten: 25
Lid geworden op: 16 mar 2014, 10:20

Bericht door roversdochter »

Dit is een wat oud topic en mijn vraag past er niet helemaal in, maar ik stel 'm hier toch.

Ik heb de laatste tijd last van urineverlies, heel vervelend. Ik merk het vooral als ik bijvoorbeeld traploop, op de fiets stap, of ga zitten. Nou weet ik niet zeker of dit ermee te maken heeft (en zelfs niet of het niet al eerder is begonnen), maar ik probeer sinds een week of 2 meer te drinken op een dag. Ik heb de neiging te vergeten om te drinken en kom dan met moeite aan de anderhalve liter. Op aanraden van mijn diëtist drink ik meer (een app herinnert me er nu aan, haha), meestal ruim 2 liter per dag.

Ik plas nu ook heel veel voor m'n gevoel, maar dat lijkt me logisch doordat ik meer drink.

Is urineverlies, naast het veel moeten plassen, een symptoom van ME/cvs?
Gast

Bericht door Gast »

van meer drinken moet je meer plassen is logisch, maar het is niet logisch dat je dan
zomaar urine verliest lijkt me..
het lijkt erop dat je last hebt van stress incontinentie, m.a.w. urine verlies tijdens inspanning, kan liggen aan de blaas zelf, of een verzakking?
in ieder geval reden genoeg m er mee naar de huisarts te gaan lijkt me, oefeningen om de juiste spieren aan te spannen kan ook helpen
groetjes
Gebruikersavatar
Feniks
Vertaler
Berichten: 676
Lid geworden op: 25 mei 2009, 09:46

Bericht door Feniks »

Ik heb er ook last van. Soms meer, soms minder.
Gebruikersavatar
ananasje
Beginner
Berichten: 89
Lid geworden op: 08 sep 2011, 17:14

Bericht door ananasje »

De laatste tijd heb ik regelmatig last van urge-incontinentie: plots een hevige aandrang om te moeten plassen en dan vaak niet op tijd op het toilet geraken. Ik drink redelijk veel en kan me normaal goed ophouden, behalve dus bij die momenten. Gynaecologisch was alles in orde, en ik ben nu doorverwezen naar de uroloog voor een urodynamisch onderzoek. Veel kans dat nadien medicatie voor een spastische blaas wordt voorgeschreven, maar die heeft heel veel bijwerkingen en daar heb ik niet bepaald zin in...
Kan een spastische blaas ook een onderdeel van Lyme zijn? Zouden jullie die medicatie nemen, of zelfs maar dat onderzoek ondergaan?

Bedankt alvast!
Gebruikersavatar
ananasje
Beginner
Berichten: 89
Lid geworden op: 08 sep 2011, 17:14

Bericht door ananasje »

De laatste tijd heb ik regelmatig last van urge-incontinentie: plots een hevige aandrang om te moeten plassen en dan vaak niet op tijd op het toilet geraken. Ik drink redelijk veel en kan me normaal goed ophouden, behalve dus bij die momenten. Gynaecologisch was alles in orde, en ik ben nu doorverwezen naar de uroloog voor een urodynamisch onderzoek. Veel kans dat nadien medicatie voor een spastische blaas wordt voorgeschreven, maar die heeft heel veel bijwerkingen en daar heb ik niet bepaald zin in...
Kan een spastische blaas ook een onderdeel van Lyme zijn? Zouden jullie die medicatie nemen, of zelfs maar dat onderzoek ondergaan?

Bedankt alvast!
Gast

Bericht door Gast »

Volgens mij kun je bij fysio de bekkenbodemspieren oefenen..
er was laatst een programma opj tv over incontinentie bij vrouwen,komt nl erg vaak voor,artsen verwjjzen dan naar incontinentiemateriaal terwijl er wel oefeningen voor zijn
Gebruikersavatar
ananasje
Beginner
Berichten: 89
Lid geworden op: 08 sep 2011, 17:14

Bericht door ananasje »

Dat is dan stress-incontinentie, door een zwakke bekkenbodem, maar dat is het bij mij niet. Mijn bekkenbodem is goed, oefeningen zouden geen zin hebben (dixit de gynaecologe).
Gebruikersavatar
NooitOpgeven
Actief lid
Berichten: 301
Lid geworden op: 12 nov 2012, 21:02

Bericht door NooitOpgeven »

Varieert van een keer tot wel 10 keer op een dag. (Voor een man heel veel)
Ontlasting tot wel vijf dagen niet tot meerdere keren per dag. Soms s'morgens obstipatie s'middags diarree. Eigenlijk met alle klachten zo, geen touw aan vast te knopen.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

...plots een hevige aandrang om te moeten plassen en dan vaak niet op tijd op het toilet geraken.
Dit is iig overbekend bij ME en heeft met de aansturing (zenuwstelsel) te maken.


Zouden jullie die medicatie nemen, of zelfs maar dat onderzoek ondergaan?
Nee en nee. Heeft geen enkele zin.
Life smells...
Gebruikersavatar
ananasje
Beginner
Berichten: 89
Lid geworden op: 08 sep 2011, 17:14

Bericht door ananasje »

Thanks Asje!
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

Probeer eens 3 x 1mg MSM te nemen tegen de incontinentie, dat helpt om de spierspanning van de blaas alvast onder controle te houden.

Dan is er een probleem met teveel acetylcholine mijns inziens, dat prikkelt de acetylcholinereceptoren in de blaas die leiden tot bv bedplassen bij oudere kinderen maar vermits wij allemaal gestoorde neurotransmitters hebben door langdurig ziekzijn, sluit ik die optie niet uit.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Plaats reactie