Zoekfunctie Forum

Voor al je vragen over dit forum. Lees ook hier de <a href="/Forum-viewtopic-t-52.html">forumhandleiding</a>

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
bellatordelux
Gevorderd lid
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 sep 2013, 00:36

Zoekfunctie Forum

Bericht door bellatordelux »

Hoi,

Mijn vraag: Is het mogelijk om bij de zoekfunctie een optie toe te voegen,
waarbij je enkel op “titel” van een topic kan zoeken?

Daar waar nu de opties:
"Zoek in bericht titel en tekst" en "Zoek alleen in tekst bericht" staan.

Naar mijn idee kan iedereen de topics dan beter vinden.

Groetjes Bella
I have no Truth to tell or reveal,
only Insights to share
Gebruikersavatar
Teb
Tech Support
Tech Support
Berichten: 1174
Lid geworden op: 12 okt 2005, 22:44

Zoekfunctie Forum

Bericht door Teb »

Hoi Bella,

Goede vraag. Deze optie biedt de forum-software die wij gebruiken niet.

Mag ik vragen waarom je dat idee hebt, of een voorbeeld waar dit succesvol heeft uitgepakt? Mijn idee is juist exact het tegenovergestelde namelijk: in de berichttekst staat meestal veel meer relevante informatie dan in de titel van het topic, vooral in Het Praatcafé bijvoorbeeld.

Dit topic zou wellicht zelfs eerder "Mogelijkheid om alleen in topictitel op forum te zoeken?" in plaats van "Zoekfunctie forum".
Gebruikersavatar
bellatordelux
Gevorderd lid
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 sep 2013, 00:36

Bericht door bellatordelux »

Hoi Teb,

Allereerst:
Mijn complimenten voor de wijze waarop het forum werkt en blijft functioneren.
Met de huidige forum-software lijkt me dat al een hele prestatie!

Maar om on-topic te blijven:

Meer is niet altijd beter.
Soms wordt het daar onoverzichtelijk van.

Bij mijn forumgang had ik me voorgenomen om niet overal mijn :^o in te steken, maar het zal de aard van het beestje of een oude beroepsdeformatie zijn. In ieder geval: ik kan het weer niet laten. De redenen waarom ik er toch over begin/begonnen ben:

Zelf heb ik wel eens de vraag of er over een bepaald onderwerp al een topic bestaat, bv wat specifiek “Borrelia” en de invloed daarvan op het “hart” bespreekt. Met de huidige zoekopties kom ik dan op 11049 hits, 221 pagina’s en kan dan de zoekopdracht niet verfijnen op enkel topic-titel, wat me dan wel zou helpen...

Verder zie ik regelmatig dat ook anderen, net als ik, al bestaande topics niet terug kunnen vinden, zeker als deze al wat gedateerd zijn. Vervolgens maken ze, of maak ik een nieuw topic en dan moeten de moderators weer in actie komen om ze weer samen te voegen. Aangezien een toevoeging “zoeken op topic-titel”/ "Zoek in bericht titel" dit zou kunnen verhelpen en daarmee het werk van de moderators kan verlichten zie ik daar dus wel heil in.

Bovendien mis ik de logica van de huidige zoekopties aldaar:
"Zoek in bericht titel en tekst" en "Zoek alleen in tekst bericht".
Ze zoeken beiden in tekst met een overlap aan uitkomsten (en zelfs de meest talrijke), dus daar zie ik de meerwaarde niet van, want dan is het qua topic-titel nog steeds zoeken naar de naald in de hooiberg.

Misschien is het een idee, als het toevoegen van nieuwe zoekoptie niet mogelijk is, om de query en titel van de zoekoptie "Zoek in bericht titel en tekst" aan te passen. En daar dan "Zoek in bericht titel" van te maken zodat de verschillende zoekopties ook duidelijk verschillende zoekresultaten opleveren. En dan blijft de mogelijkheid om in tekst te zoeken nog steeds bestaan met de optie "Zoek alleen in tekst bericht".

Met zo’n aanpassing kan iedereen, naar mijn idee, al beter de zoekfuncties van het forum benutten, waardoor de moderators zich minder met dit soort zaken hoeven bezig te houden en meer tijd/energie overhouden voor de overige taken.

Maar he, het is maar een idee.
En de haalbaarheid kan ik niet inschatten...... :-s :|

Groetjes Bella
(ps Als je echt wil kan ik de keuze voor de titel van dit topic ook nog onderbouwen.........)
I have no Truth to tell or reveal,
only Insights to share
Gebruikersavatar
Teb
Tech Support
Tech Support
Berichten: 1174
Lid geworden op: 12 okt 2005, 22:44

Bericht door Teb »

Wow, dat krijg ik dus als ik om onderbouwing vraag. Een onderbouwing! Een duidelijke uiteenzetting, dank je wel.

Ik probeer jouw zoekopdracht te herhalen, maar kom niet op de door jou aangegeven aantallen uit. Desalniettemin snap ik dat de presentatie van de resultaten handiger kan, ook als je bijvoorbeeld nog gebruik zou maken van de opties / filters in het zoekscherm:
- vooraf specificeren van forum of categorie
- resultaten weergeven in berichten in plaats van in onderwerpen (zodat je meteen kunt zien of het bericht relevant is)
- bij veel resultaten proberen je zoektermen aan te passen of uit te breiden
maar dit zijn meer 'best practices' bij zoeken in het qalgemeen, de zoektechniek erachter blijft hetzelfde.

Ik ben het echter nog niet eens dat zoeken in alleen de onderwerp-titel een 'beter' (relevanter) resultaat geeft. Helaas komt het heel veel voor dat hetgeen waar jij informatie over zoekt, wordt besproken in topics waar de titel helemaal niet slaat op de inhoud. Dan is juist de info in de tekst relevanter, ook al staat het in een ander topic. De zoekoptie 'resultaten weergeven in berichten' zou wellicht een betere presentatie geven.

Het achterliggende probleem blijft een verouderde zoektechniek met een net zo'n ouderwetse presentatie, in '3rd party' (dus andermans) gratis software. De achterliggende broncode is mijns inziens erg ondoorgrondelijk en complex, niet makkelijk aan te passen. Zonder code wijziging is de door jouw gevraagde functionaliteit niet beschikbaar. Excuses voor het ongemak.
Gebruikersavatar
josje15
Gevorderd lid
Berichten: 2775
Lid geworden op: 06 nov 2012, 14:10

Bericht door josje15 »

soms vraag ik me af of topics die al jaren niet meer gebruikt zijn, om die te verwijderen.
Misschien is dit een enorme vloek,
ter overweging alleen maar....
'mijn leven neemt haar eigen vlucht'
Gebruikersavatar
bellatordelux
Gevorderd lid
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 sep 2013, 00:36

Bericht door bellatordelux »

Hoi Teb,

Ff een korte reactie:
Teb schreef: Ik probeer jouw zoekopdracht te herhalen, maar kom niet op de door jou aangegeven aantallen uit.
Sorry, het had moeten zijn als je zoekt op: borrelia AND hart, maar de aantallen zijn al weer toegenomen. Maar dan nog kom ik er zo niet achter of er een topic bestaat wat expliciet over borrelia en de invloed daarvan op het hart bestaat.

Groetjes Bella
I have no Truth to tell or reveal,
only Insights to share
Gebruikersavatar
bellatordelux
Gevorderd lid
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 sep 2013, 00:36

Bericht door bellatordelux »

Teb schreef:Ik ben het echter nog niet eens dat zoeken in alleen de onderwerp-titel een 'beter' (relevanter) resultaat geeft. Helaas komt het heel veel voor dat hetgeen waar jij informatie over zoekt, wordt besproken in topics waar de titel helemaal niet slaat op de inhoud. Dan is juist de info in de tekst relevanter, ook al staat het in een ander topic. De zoekoptie 'resultaten weergeven in berichten' zou wellicht een betere presentatie geven.
Hoi Teb,

Dat ‘beter’ (relevanter) resultaat is afhankelijk van waar je naar zoekt.
Ik vind het toch een gemis dat er niet op onderwerp van een topic gezocht kan worden.
Misschien eens een poll openen om te kijken hoe de andere forumgebruikers dat zien???
Teb schreef:Het achterliggende probleem blijft een verouderde zoektechniek met een net zo'n ouderwetse presentatie, in '3rd party' (dus andermans) gratis software. De achterliggende broncode is mijns inziens erg ondoorgrondelijk en complex, niet makkelijk aan te passen. Zonder code wijziging is de door jouw gevraagde functionaliteit niet beschikbaar.
Dat broncodes irritant zijn is mij bekend, maar dat maakt het nog niet onmogelijk.
Kan jij schaduwdraaien in een testomgeving?

Groetjes Bella
I have no Truth to tell or reveal,
only Insights to share
Gebruikersavatar
Teb
Tech Support
Tech Support
Berichten: 1174
Lid geworden op: 12 okt 2005, 22:44

Bericht door Teb »

bellatordelux schreef:
Teb schreef: De zoekoptie 'resultaten weergeven in berichten' zou wellicht een betere presentatie geven.
Dat ‘beter’ (relevanter) resultaat is afhankelijk van waar je naar zoekt.
Ik vind het toch een gemis dat er niet op onderwerp van een topic gezocht kan worden.
Ik snap dat het afhankelijk is van wat je zoekt. Zo komen we daar niet uit :)
Ben geen tegenstander van code aanpassen zodat de optie erbij komt in de plaats van alleen zoeken in berichttekst. Alleen stuit ik op een stuk code waar ik niet veel gemotiveerder van wordt. De onderhoudbaarheid van de site komt dan ook niet ten goede, het is een hel om bij upgrades dit soort aanpassingen allemaal weer mee te nemen. Vandaar dat ik er negatief tegenover sta.

Schaduwdraaien doe ik al lokaal, ik pas nooit zomaar iets aan in productie. Er is alleen geen centrale 'staging' omgeving, dus publieke test-omgeving, omdat daar geen nood voor geweest is in het verleden.

Ik wilde voorstellen dat we hierover verder discussieren buiten het helpdesk forum, maar gewoon per mail. Sta altijd open voor ideeen en hulp! Zou je gebruik willen maken van het contactformulier op de site, met de optie 'Technische problemen'? Dank wordt het in mijn mailbox gezet door iemand uit het team.

Dank voor het meedenken!
Gebruikersavatar
bellatordelux
Gevorderd lid
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 sep 2013, 00:36

Bericht door bellatordelux »

Hoi Teb,

Ik heb begrip voor je terughoudendheid; ik heb je niet voor niets al eerder gecomplimenteerd over het functioneren van het forum. Ik begrijp dat aan iedere ingreep risico's kleven.
Maar ik denk nog steeds een mogelijkheid te zien; zonder al te drastische veranderingen/risico's.
In het verleden heb ik al veel gefoeter op codes gehoord, en dan zeg ik het nog netjes. :wink: Maar ik denk dat dat grotendeels te omzeilen is, in dit geval...
Het was niet mijn idee om dit op het forum te plaatsen......geloof ik :-s
Wat wil je dat ik in het contactformulier zet, of doet dat er niet zo toe???

Groetjes Bella
I have no Truth to tell or reveal,
only Insights to share
Gebruikersavatar
bellatordelux
Gevorderd lid
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 sep 2013, 00:36

Bericht door bellatordelux »

Teb schreef:Zou je gebruik willen maken van het contactformulier op de site, met de optie 'Technische problemen'? Dank wordt het in mijn mailbox gezet door iemand uit het team.
Hoi Teb,

Ik heb het gevonden!!!
:o :D :lol:
Als het goed is........
(heb bevestiging) is het contactformulier op komst :D

Groetjes Bella
I have no Truth to tell or reveal,
only Insights to share
Gebruikersavatar
bellatordelux
Gevorderd lid
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 sep 2013, 00:36

Bericht door bellatordelux »

Hoi allemaal,

Hoe het allemaal begon:
bellatordelux schreef:Mijn vraag: Is het mogelijk om bij de zoekfunctie een optie toe te voegen,
waarbij je enkel op “titel” van een topic kan zoeken?
Na -achter de schermen- geduelleerd te hebben met Teb, Afbeelding
nee grapje, we hebben constructief alle opties bekeken of het mogelijk is om een zoekfunctie te creeeren waarbij op topic-titel, topic-onderwerp gezocht kan worden.

Technisch is het in principe mogelijk, de bereidheid is er ook......... alleen ontbreekt het voorlopig nog aan de man(-/vrouw)kracht om tot uitvoering over te gaan, omdat het manipuleren van broncodes helaas niet mijn ‘ding’ is....

Dus voorlopig zal de mogelijkheid om op topic-titel te zoeken nog een mooie toekomstdroom blijven.

Groetjes Bella

Speciaal voor Teb, 'Today’s special' met name laatste alinea :wink: :
http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... highlight=
I have no Truth to tell or reveal,
only Insights to share
vital
Actief lid
Berichten: 399
Lid geworden op: 10 jan 2011, 13:20

Bericht door vital »

De zoekfunctie van het forum doet het blijkbaar niet meer:
Could not insert search results

DEBUG MODE

SQL Error : 1062 Duplicate entry '2056653072' for key 'PRIMARY'

INSERT INTO zk_phpbb_search_results (search_id, session_id, search_time, search_array) VALUES(2056653072, 'd48b9fbe42b42aea88b3c51b5eff0f01', 1402564184, 'a:7:{s:14:"search_results"; s:6142:"8, 9, 50, 53, 77, ..., 9317, 9326, 9356, 9358"; s:17:"total_match_count"; i:1031; s:12:"split_search"; a:1:{i:0; s:3:"B12"; }s:7:"sort_by"; i:0; s:8:"sort_dir"; s:4:"DESC"; s:12:"show_results"; s:6:"topics"; s:12:"return_chars"; i:200; }')

Line : 736
File : search.php
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Technisch is het in principe mogelijk, de bereidheid is er ook......... alleen ontbreekt het voorlopig nog aan de man(-/vrouw)kracht om tot uitvoering over te gaan, omdat het manipuleren van broncodes helaas niet mijn ‘ding’ is....
Je kunt iig gewoon via google zoeken.
Life smells...
vital
Actief lid
Berichten: 399
Lid geworden op: 10 jan 2011, 13:20

Bericht door vital »

Geen probleem, ik wou het gewoon eventjes melden !
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door felixloena »

Ik heb het even aan Teb gemeld.
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Plaats reactie