'Nieuwe' aanpak cvs succesvol: zelfbehandeling en cgt

Hier kan gediscussieerd worden over nieuws, artikelen en onderzoek over ME (cvs)

Moderator: Moderators

Gast

'Nieuwe' aanpak cvs succesvol: zelfbehandeling en cgt

Bericht door Gast »

Een combinatie van zelfbehandeling en cognitieve gedragstherapie is succesvol.
Misschien dat iemand dat hier kan plaatsen?staat op NU.nl topic gezondheid
http://www.nu.nl/gezondheid/3632248/nie ... esvol.html
19 november2013
Groetjes
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

op nu.nl 19 november :nwe aanpak cvs succesvol

Bericht door lulu »

Ja ik las die onzin.
Weer een jonge promovenda misbruikt voor deze waanzin. Hoe durven ze!

Laat ze zelf lekken via internet therapietjes volgen als ze dat zo fijn vinden.
Ze moeten wel iets héél bijzonders te vertellen hebben wat wij gewone stervelingen blijkbaar maar niet kunnen snappen.....
STOP de mishandeling van ME patiënten!
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

op nu.nl 19 november :nwe aanpak cvs succesvol

Bericht door asje »

Promotie-onderzoek van Marcia Tummers, NIJMEGEN. Vandaar.
Life smells...
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

op nu.nl 19 november :nwe aanpak cvs succesvol

Bericht door asje »

Maar lulu, wij zijn geen gewone stervelingen, wij zijn totaal gestoord toch?!
Life smells...
Gebruikersavatar
bellatordelux
Gevorderd lid
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 sep 2013, 00:36

Bericht door bellatordelux »

Hoi Brandy,
Nieuwe aanpak chronische vermoeidheid succesvol

Zelfbehandeling werkt bij een derde van de patiënten met chronische vermoeidheid.

Een combinatie van zelfbehandeling en aanvullende cognitieve gedragstherapie is net zo effectief als de bestaande reguliere zorg, maar minder tijdrovend. Dat blijkt uit het promotieonderzoek van Marcia Tummers bij het Radboudumc.

Eén van de weinige effectieve behandelingen van het chronisch vermoeidheidssyndroom (CVS) is cognitieve gedragstherapie. Het Nijmeegs Kenniscentrum Chronische Vermoeidheid ontwikkelde daarnaast een zelfbehandeling. Dit bestaat uit een werkboek met opdrachten die de patiënt thuis uitvoert en ondersteuning per e-mail.

​Lees verder

Bron: nu.nl
verwezen naar artikel ivm copyright. mod.
Door: Gezondheidsnet

Bron: Radboud UMC

Dit lijkt mij geen aanrader!

Groetjes Bella
I have no Truth to tell or reveal,
only Insights to share
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Bericht door lulu »

Humbug. Bah.
STOP de mishandeling van ME patiënten!
Gebruikersavatar
josje15
Gevorderd lid
Berichten: 2775
Lid geworden op: 06 nov 2012, 14:10

Bericht door josje15 »

zo'n promotie-onderzoek zou es goed moeten worden bekeken.....
'mijn leven neemt haar eigen vlucht'
Gast

Bericht door Gast »

@bellatordelux,
haha,
nee het is zeker geen aanrader, daarom wilde ik het graag hier geplaatst zien, maar ben zelf niet zo handig met de computer,
groetjes
Gebruikersavatar
bellatordelux
Gevorderd lid
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 sep 2013, 00:36

Bericht door bellatordelux »

Haha Brandy,

Ik wel, maar iets te veel. :roll:
(ingrijpen moderator) :oops:

Weet ik weer nix van copyrights, maar he we leren nog steeds bij.
Was even bang dat je Nijmegen als goede optie zag......

Groetjes Bella
I have no Truth to tell or reveal,
only Insights to share
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Bericht door lulu »

Want me nu opvalt is dat er op geen van deze nieuwssites commentaar gegeven kan worden (tenzij je inlogt).

"Bestaande reguliere zorg", waar hebben die gekken het over.
Dat net nu weer zo'n onzin dissertatie moet komen.

Ook erg voor zo'n meiske dat zich hiervoor laat misbruiken. Hoe zou ze zich voelen als ze er na enkele jaren achter komt dat haar hele proefschrift op leugenachtige aannames is gebaseerd, maar erger nog, dat als gevolg van deze onzin tienduidzenden patiënten niet de juiste zorg krijgen, en sommigen door deze aanpak ernstig verslechteren?
Hoe zou het dan met haar geweten zijn.....
STOP de mishandeling van ME patiënten!
Gebruikersavatar
luipaardje
Actief lid
Berichten: 458
Lid geworden op: 05 aug 2012, 13:43

Bericht door luipaardje »

Waarschijnlijk hebben ze hier weer de brede criteria gebruikt waardoor ook mensen die zich gewoon wat moe voelen het label CVS krijgen. In die gevallen kan het goed zijn dat die therapie werkt.
Over ME leren ze niks. CVS'ers kunnen beter worden met CGT of aanstellers zijn.
Zolang ze niet beter weet is het geweten van het meiske dus prima in orde.

Eerlijk gezegd hoop ik wel dat ze het ooit leert en dan maakt het mij niet uit of ze last krijgt van haar geweten. De huidige aanpak is voor veel mensen met ME erg slecht. Op deze manier wordt dat nog maar weer eens bevestigd zodat deze mensen nog langer van de juiste hulp verstoken blijven. Dat gaat bij mij voor het geweten van een onderzoeker. En wellicht als ze het verschil ooit ziet dat ze zich wel voor ME gaat inzetten (zei ik hoopvol :-) ).
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Bericht door lulu »

Ik zou me heel rot voelen als een stuk levenswerk, want dat is een dissertatie toch wel, gebaseerd is op valse aannames. En ook nog schadelijke gevolgen heeft voor ernstig zieke mensen.

En zoals je kan lezen vind ik het meer een schande van degenen die haar hier voor gebruikt hebben, haar promotor.
Gebruikersavatar
luipaardje
Actief lid
Berichten: 458
Lid geworden op: 05 aug 2012, 13:43

Bericht door luipaardje »

Degenen die er al langer rondlopen weten echt wel dat er meer aan de hand is dan enkel CVS en dat die mensen serieus ziek zijn. Inderdaad schandalig dat die dan nog jongeren gebruiken om hun versie nog wat extra aandacht te geven.
Gebruikersavatar
kaki
Actief lid
Berichten: 246
Lid geworden op: 15 jan 2012, 17:42

Bericht door kaki »

Is dit niet een oud onderzoek? Ik heb dit hele verhaal al een keer eerder gehoord. Misschien probeert Nijmegen het nog eens onder de aandacht te brengen :cry:
Het gaat over mensen met 'chronische vermoeidheid' en mensen met depressieve klachten. Het gaat zeker niet over ME.

Daarbij wordt de aanpak succesvol genoemd, maar er staat dat een derde verbetert. En die andere twee derde dan? (verslechtert?).
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Bericht door lulu »

Nee kaki, het is weer een nieuw onderzoek. Wordt nu onder de aandacht gebracht via verschillende medische nieuwssites. Met als grote kop dat het "succesvol" is, maar lees je de kleine lettertjes dan zie je dat dit voor een derde van de proefpersonen zou werken.
En dan kan je natuurlijk nog duizend vraagtekens zetten bij de definitie van het probleem, de diagnostiek, de inclusiecriteria, etc..
En last but not least, een heel belangrijke, dat Nijmegen niet meldt wat de schadelijke gevolgen, de bijwerkingen, van deze behandelingen kunnen zijn. Vanuit de foute veronderstelling dat cgt/get geen nadelige bijwerkingen kan hebben. En wij weten dat er een aardig aantal is dat voor jaren ernstig verslechterd is door de Nijmeegse aanpak. Crimineel.
Gewoon weer het frauduleuze Nijmegen werk.
STOP de mishandeling van ME patiënten!
Plaats reactie