Hulp en advies gezocht

Zoek je een arts, behandelcentrum of wil je contact met mensen met ME etc? Hier kan je je oproepjes plaatsen.

Moderator: Moderators

asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Ik merkte de Carnitene na een paar weken, ik begon met 2x2. Jaren later nog twee keer verdubbeld, dat merkte ik ook vrij snel. Mijn toenmalige arts zei altijd 'als je na een maand niks merkt, helpt 't niet'.

Je kunt beter kijken naar wat je beter nièt kunt eten, je kunt nl zóveel gewoon eten ... Minus waar je mss persoonlijk intolerant voor bent.
Life smells...
Gebruikersavatar
stampertje
Actief lid
Berichten: 107
Lid geworden op: 18 nov 2013, 19:15

Bericht door stampertje »

Ik zal eens kijken naar eten enzo. Ik heb al op etiketten gekeken van wat we in huis hebben. Gewoon eens even uitproberen en kijken wat werkt.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Los van persoonlijke intoleranties kun je al het onbewerkte voedsel eten en met sowieso véél groente. Verder is het zien wat nog goed gaat met je darmen.
Life smells...
Gebruikersavatar
stampertje
Actief lid
Berichten: 107
Lid geworden op: 18 nov 2013, 19:15

Bericht door stampertje »

Ja inderdaad. Ruim 2 jaar geleden ben ik bij een dietiste geweest vanwege mijn darmen. Toen waa het nog voor alle klachten apart een oplossing zoeken. Groenten gaan inderdaad goed.
Gebruikersavatar
stampertje
Actief lid
Berichten: 107
Lid geworden op: 18 nov 2013, 19:15

Bericht door stampertje »

Hoi hoi allemaal,

Hoe gaat het met jullie?

De laatste 2 weken ben ik erg bezig geweest met eten, kijken wat kan wel en wat kan niet. Vind het toch wel heel erg moeilijk om zelf achter mijn precieze intoleranties te komen. Heb ik een voedingsmiddel waar geen gluten inzitten, dan zit er bijv wel weer glucose in. Ook is het natuurlijk niet te doen dat er voor mij apart gekookt wordt om dingen uit te proberen.

Ben nu bijna 3 weken bezig met de carnitine. Ik merk geen hele grote verschillen. Hoop dat het nog komt. Wel merk ik dat dingen wat makkelijker lijken te gaan zoals een paar oefeningetjes met mijn benen of de trap op gaan. Er zijn ook momenten dat ik mij wel iets beter voel.

Zit qua voeding toch te denken om te gaan omleggen met een dietiste en dan bijv een maand geen gluten, dan een maand geen lactose etc. Het gaat er niet om dat ik ME heb maar om hetgeen wat ik wel en niet kan eten denk ik dan.

Ook de site hier kom ik niet echt uit hihi.
Gebruikersavatar
bellatordelux
Gevorderd lid
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 sep 2013, 00:36

Bericht door bellatordelux »

Hoi Stampertje,

Dat met dat eten is ook knap lastig en goede hulp daarbij vinden, is mij eerlijk gezegd ook niet gelukt. Ik probeer zoveel mogelijk de loze suikers, loze koolhydraten en verkeerde vetten te vermijden. Dat houdt in: alles wat geraffineerd is, proberen achterwege te laten. En 'Back to Basic': Paleo

Dus geen kristal suiker, maar evt rietsuiker, honing, agavesiroop oid. Geen witte rijst, geen pasta (wel volkoren) geen wit brood. Geen margarine of halvarine, maar olijfolie, kokosolie of roomboter bv. Voor gluten-vrij is Quinoa een handig product, voedzaam, lekker en veelzijdig te gebruiken. Ook chemische toevoegingen probeer ik te vermijden, bv aspartaam of andere kunstmatige zoetstoffen, etc. Zie ook: http://www.me-gids.net/Forum-viewtopic- ... r-asc.html . Melk (incl sojamelk) laat ik sinds kort achterwege, omdat het mijn slijmvliezen geen goed doet. Kaas en yoghurt verdraag ik wel, maar dat is per persoon verschillend. Het is vooral proberen.

Succes

Groetjes Bella
I have no Truth to tell or reveal,
only Insights to share
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Rietsuiker is niet veel minder belastend dan bietsuiker, (pure) stevia of bio-palmsuiker (heerlijk in yoghurt!) is beter maar die hebben wel een uitgesproken smaak, niet lekker in alles. Zo min mogelijk zoets iha is meestal wel belangrijk (ik gebruik ook wel wat bio-honing trouwens). Wat minder koolhydraten, ook volkoren, dan gebruikelijk is ook goed.

Bij een gewone diëtiste zul je niet ver komen, die hebben meestal geen idee van onze overgevoeligheden èn van de nieuwere inzichten. En een maand dingen uitproberen kun je zelf ook hè.

Het kan dat je een beetje beter bent met Carnitene, bij de één doet het niks, bij de ander veel en dan nog alles ertussen in.
Life smells...
Gebruikersavatar
petraroos
Donateur
Donateur
Berichten: 5756
Lid geworden op: 31 mei 2009, 10:58
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door petraroos »

goeiemorgen,

hoi Stampertje,

ik ben het volkomen met Asje eens,
het is voor iedereen weer anders,
het is een kwestie van uitproberen,en wegschrappen.
ik kan nu wel heel goed tegen Maispasta''s,
en daar heb ik lang niet tegen gekund.
daarom ,blijven proberen.

sucses

lieve groetjes
petraroos
''ME telt vele kwalen,
wie wil ,kan ze komen halen.
ik ben ze liever kwijt dan rijk.''
Gebruikersavatar
stampertje
Actief lid
Berichten: 107
Lid geworden op: 18 nov 2013, 19:15

Bericht door stampertje »

Bedankt voor jullie reacties!

Bella, hou jij je aan het Paleo dieet? Heb het even opgezocht en dergelijke. Klinkt op zich intressant maar wel heel veel dagelijkse producten zoals brood wat dan niet mag. Melkproducten geeft inderdaad meer slijm. Ik heb ook astma dus zoveel melkproducten gebruik ik niet. Een glaasje melk per dag vind ik toch wel heel lekker.

Asje, dat klopt. Zelf proberen kan ook maar ik vind het gewoon moeilijk. Ook vanwege de anderw gezinsleden. Binnenkort ga ik even op een betere dag kijken bij zo'n aparte winkel. Mijn moeder had al bij een supermarkt gekeken. Een mix om zelf brood te bakken, op de voorkant van de verpakking stond glutenvrij, eivrij etc. Stond er bij de bereiding voeg een ei toe. Lekker tegenstrijdig haha.

Petra, wat ik/wij juist moeilijk vinden is dat er zoveel verschillende 'stoffen' in eten zit of in bereide maaltijden dat je niet weet wat het exacte is wat problemen geeft.

Wat is het grootste verschil dat jullie merken met voedsel? Zijn dat in de darmen/buikklachten of ook meer energie hebben?

Sinds 2 jaar gebruik ik medicatie die obstipatie geven, daarvoor kon ik vooral na het avondeten erop rekenen dat ik vrij snel naar het toilet moest. Het is allebei niets.

Verder heb ik hier nog zitten rondneuzen maar met de zoekfunctie kom ik niet aan de informatie die ik zoek. Bijvoorbeeld over het Roessingh. De ervaringen die patienten daarmee hebben. Ik heb, tegen beter weten in, heel erg het gevoel dat ik iets moet doen zoals een revalidatieprogramma of iets dergelijks.

Liefs!
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

Eten sowieso kost energie. Buiten de evt slecht te verdragen stoffen om.

Mijn zoon ervaart na het eten nog immer, al 13 1/2 jaar lang lichte tot heftig opgezette halsklieren, bv.

Hij volgt het South Beach dieet, met regelmatig zondigen, dat wel. (Geeft een mens gelegenheid ook eens recalcitrant te zijn....)
Gebruikersavatar
bellatordelux
Gevorderd lid
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 sep 2013, 00:36

Bericht door bellatordelux »

stampertje schreef:Bella, hou jij je aan het Paleo dieet? Heb het even opgezocht en dergelijke. Klinkt op zich intressant maar wel heel veel dagelijkse producten zoals brood wat dan niet mag. Melkproducten geeft inderdaad meer slijm. Ik heb ook astma dus zoveel melkproducten gebruik ik niet. Een glaasje melk per dag vind ik toch wel heel lekker.

Wat is het grootste verschil dat jullie merken met voedsel? Zijn dat in de darmen/buikklachten of ook meer energie hebben?

Verder heb ik hier nog zitten rondneuzen maar met de zoekfunctie kom ik niet aan de informatie die ik zoek.
Hoi Stampertje,

Mijn tips over het eten gaan over hoe het voor mij werkt en al jaren….
Nee ik volg niet het Paleo diet; ik heb de Paleo filmpjes pas een jaar geleden gevonden, maar ze leggen goed uit waarom/hoe in deze maatschappij ziektes gecreeerd en in stand gehouden worden. En daardoor hoef ik minder woorden te gebruiken. :wink:
Maanden daarna hoorde ik pas van het Paleo-dieet, maar ik ken ondertussen wel andere patienten die er baat bij hebben!

Ik eet gewoon brood, maar dan de vezelrijke varianten, en in wat slechtere periodes verdraag ik de zuurdesemvariant of knackebrod beter. Veel mensen hebben last van de gist in ons brood, als het geen glutenintolerantie betreft. Ik dacht niet zonder melk te kunnen, maar nu mis ik het niet eens. Ik heb wel veel gelezen over alle viezigheid die in de melk zit, dat hielp me wel om de stap te zetten.

Het goede eten vermindert oa de darm/buikklachten en geeft eerder energie dan dat het je sloopt.

Leuk dat je over die zoekfunctie begint!!!
Met jou kan ik praten... Afbeelding

Groetjes Bella
I have no Truth to tell or reveal,
only Insights to share
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

@stampertje Het Roessingh/revalidatie helpt niet tegen ziekte, velen die daar in geloofden dan wel gedwongen werden zijn er slechter uitgekomen. De enige reden dat wij in die richting gestuurd worden is omdat volgens de goegemeente ME = CVS = chronische vermoeidheid = psychosomatisch. De strijd om erkenning gaat voort ...

Je zegt 'tegen beter weten in' heb je 't gevoel dat je zoiets moet doen. Laat je 'weten' ofwel je verstand prevaleren!

Op de homepage onder 'Het alternatief' kun je er meer over lezen.
Life smells...
Gebruikersavatar
annek
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 290
Lid geworden op: 28 okt 2008, 20:37

Bericht door annek »

Hoi Stampertje,

In Waalre is een praktijk voor natuurgeneeskunde:

http://mariepierre.nl
De therapie bestaat in eerste instantie uit het herstellen van voedingspatronen: lekker en gezond, passend bij het type (bloedgroep, chinees, ayurvedisch) en volgens de laatste ontwikkelingen van de natuurvoedingsleer, bv. metaboolsyndroom, de rol van de biofotonen in de biologische voeding etc.
Misschien is het bij je in de buurt en/of kun je hier iets mee?

Groets,
Anneke
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hoi annek,
annek schreef:In Waalre is een praktijk voor natuurgeneeskunde:
http://mariepierre.nl
De therapie bestaat in eerste instantie uit het herstellen van voedingspatronen: lekker en gezond, passend bij het type (bloedgroep, chinees, ayurvedisch) en volgens de laatste ontwikkelingen van de natuurvoedingsleer, bv. metaboolsyndroom, de rol van de biofotonen in de biologische voeding etc.
annek schreef:DML nam mijn LBA foto's niet op in mijn dossier
Heb je ervaring met de therapeute? Zij doet ook LBA lees ik.
En weet je of zij het werk van haar man (overleden) voort zet? Bron: http://www.tinussmits.nl/3734/home.aspx
Deze therapeute werkt samen met artsen en therapeuten van het Holistisch Artsen Centrum Bron: http://holistischartsencentrum.nl/
Eén van de artsen is 10 jaar een naaste en samenwerkende collega van dr. Tinus Smits geweest.

Groetjes, Louisa
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
Gebruikersavatar
stampertje
Actief lid
Berichten: 107
Lid geworden op: 18 nov 2013, 19:15

Bericht door stampertje »

Hoi hoi,

Wat een tips en informatie weer, super fijn!

Annac, wat vervelend! Ik zal eens kijken naar het south beach dieet. Eten kost inderdaad erg veel energie.

Bella, ik zal eens kijken naar dat brood. O haha als ik dat lees dan ben ik ook van de melk af.
Haha de zoekfunctie, heb jij er ook problemen mee?

Asje, ik heb inderdaad het gevoel dat ik iets moet doen. Weet niet hoe het komt. Maar na alle dingen die ik erover heb gelezen sta ik er niet achter, vandaar dat ik zei tegen beter weten in.
Eens in de twee weken, heb ik fysiotherapie. Daar doe ik wel aan beweging maar echt alleen binnen mijn grenzen. Thuis doe ik ook wat oefeningen daar ik niet nog meer conditie wil verliezen. Ik heb gekeken onder het alternatief. Snap het alleen niet helemaal *bloos*

Annek, Waalre is zeer dichtbij. Ik ga contact opnemen binnenkort.

Wat is LBA? *weer bloos*.

Super bedankt voor jullie reacties en tips!

Liefs!
Plaats reactie