Interessant artikel over vitamine D

Stel hier je vragen over gezondheid in het algemeen (niet specifiek over ME)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jasmine
Actief lid
Berichten: 107
Lid geworden op: 14 jun 2012, 10:34

Interessant artikel over vitamine D

Bericht door jasmine »

Gebruikersavatar
aoife
Gevorderd lid
Berichten: 962
Lid geworden op: 01 jun 2011, 19:02

Bericht door aoife »

"Wetenschappers die hun wijsheid alleen uit boeken hebben moet men op de boekenplank zetten".

Wolfgang Eschker
Gebruikersavatar
aoife
Gevorderd lid
Berichten: 962
Lid geworden op: 01 jun 2011, 19:02

Bericht door aoife »

"Wetenschappers die hun wijsheid alleen uit boeken hebben moet men op de boekenplank zetten".

Wolfgang Eschker
Gebruikersavatar
kaki
Actief lid
Berichten: 246
Lid geworden op: 15 jan 2012, 17:42

Bericht door kaki »

Dat lijken interessante artikelen! (even te lang nu voor me, maar ga ze later nog beter bekijken).

Ik slikte ook lang Vit. D3 vanwege lage waarden, maar ben er nu maar mee gestopt. Kenny de Meirleir had het in een interview over het feit dat D3 (25D) misschien wel laag kan zijn, maar dat dat nog niet betekent dat je goed doet aan extra Vit.D nemen, omdat de 'actieve vorm' (1,25D) bij veel ME patiënten juist te hoog is.

Ik heb bij mezelf toen de actieve vorm (1,25) van vitamine D laten testen en die was inderdaad te hoog.
Vind het wel verwarrend allemaal, maar ik slik voorlopig toch maar even geen D meer.
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door felixloena »

Kenny de Meirleir had het in een interview over het feit dat D3 (25D) misschien wel laag kan zijn, maar dat dat nog niet betekent dat je goed doet aan extra Vit.D nemen, omdat de 'actieve vorm' (1,25D) bij veel ME patiënten juist te hoog is.
http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... ght=1%2C25
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Melanie
Donateur
Donateur
Berichten: 7073
Lid geworden op: 04 sep 2008, 13:35

Bericht door Melanie »

Vit D heeft bij mij bepaalde klachten doen afnemen, toevallig dacht ik er afgelopen week nog aan dacht.
Dat ik een jaar lang met heel veel pijn onder in de rug en heup liep. En nog andere rare pijnen!!

Ik had wel een tekort maar net weer op het randje van de onderwaarde.
Waarde was 42 en is nu 77. De onderwaarde wat gehanteerd wordt is 50.
Nu is mijn waarde in paar maand tijd behoorlijk verhoogd en ben ik van de vervelende rug en heuppijn en andere pijnen af. Gewoon weer een jaar langer met onnodige pijnen gelopen.

Dat zijn dan van die pijnen geweest dat ik dacht, als dat alles is wat er nu over is van al die andere rotklachten, dan kan ik daar mee leven en een huisarts die ook zei, gewoon mee blijven doorlopen.

Bij nader inzien kan het zelfs nog meer schade oplopen als je een tekort hebt van Vit D :evil: En daar baal ik dan weer van dat ik daar achteraf weer achter moet komen.

Net zoals dat je jaren de verkeerde ( cgt) of geen behandeling krijgt met de gevolgen dat je daar ook rest schade aan kan overhouden.
En net zoals ik jaren met een te laag vit b12 tekort heb gelopen en ook gezien werd als "goed" en daar kun je ook blijvende schade aan overhouden. :twisted:

Je wordt er toch niet goed van als je daar over nadenkt. Wat een prutsers zijn artsen toch eigenlijk!!!

Ik slik nog braaf elke dag vit D en ben onlangs tijdens mijn laaste terugslag weer begonnen met vit b12 te slikken,
Dear Karma, I have a list of people you missed
Gebruikersavatar
kaki
Actief lid
Berichten: 246
Lid geworden op: 15 jan 2012, 17:42

Bericht door kaki »

Felixloena Bedankt voor de informatie!
We zijn dus eigenlijk een beetje off topic..

Melanie Ja..het blijft ingewikkeld. Als je klachten erdoor afnemen is dat natuurlijk goed. Voor mezelf twijfel ik nu teveel om het te slikken.

Interview met KDM (in Engels). Ongeveer bij 4.40 minuten over vitamine D.
http://www.youtube.com/watch?v=v8DtUnY7 ... qZJK_qLeFg

http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... -1075.html episode 45
hier de nederlandse vertaling :)
mod.
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

Ik heb de twee laten testen en ze waren alletwee te laag.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

In dat geval kun/moet je wel bijslikken toch?
Life smells...
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

Nee dat doe ik niet meer want het is een hormoon en mijn cholesterol is ook al torenhoog. Ergens is er al iets verstoord dus wil geen olie op het vuur strooien. Bovendien ben ik overgevoelig voor de zon en ben een beetje "vos" van natuurlijke haarkleur. Voorlopig probeer ik natuurlijke vit D binnen te krijgen via voeding zoals boter van de boer en af en toe een eitje van de kip die in de tuin (en bos) rondscharrelt.

Mijn zoon zat elke dag bewust in de zon om zijn tekort weg te werken, eet elke dag een vers eitje en boter maar het heeft niets uitgehaald. Zijn cholesterol is aan de lage kant. Er is dus meer aan de hand denk ik.

De info is nog te tegenstrijdig op dit moment om extra bij te nemen, ook al heb ik dat gedaan in het verleden.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
sander107
Actief lid
Berichten: 202
Lid geworden op: 29 okt 2013, 16:18

Bericht door sander107 »

Ik krijg een vitamine d supplement van dml want mijn d3 was zeer laag en het hormoon w vitamine d was gemiddeld. Ik merk wel direct minder zwakte als ik het neem.
plassterk
Donateur
Donateur
Berichten: 611
Lid geworden op: 20 okt 2005, 10:19

Bericht door plassterk »

@marlene.
Oh ik dacht dat jij vitamine D bijslikte en samen met LDN ongeveer weer normaal kon functioneren. Ik dacht dat jij dat schreef een aantal maanden geleden.
groetjes
Be warned. De E-spirocheet veroorzaakt E-lyme, is kritiek resisitent en onuitroeibaar. Heeft uw forum E-lyme? Let op buitensproige quotes
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

@ plassterk

ik heb een tijdje een halve wasmand vol supplementen genomen :) waaronder ook vit D.
Dat heeft de cijfers wel opgekrikt en deze zijn ongeveer op hetzelfde niveau gebleven sindsdien ook al ben ik ermee gestopt na een paar maanden intensieve suppletie.

Met de LDN ben ik nu even gestopt omdat ik met een hoop andere medicatie bezig ben en ook in onderhandeling was voor een operatie. Dan moet je wel even LDN vrij zijn bij voorkeur.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Plaats reactie