Video: Protestactie WUCB leidt tot gesprek RIZIV (2013)

Hier kan je lezen of laten weten wanneer er een programma op tv of radio komt over ME (cvs).

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
mjramzy
Actief lid
Berichten: 306
Lid geworden op: 12 apr 2011, 20:24
Locatie: Belgium
Contacteer:

Video: Protestactie WUCB leidt tot gesprek RIZIV (2013)

Bericht door mjramzy »

Een groep ME,CVS en fibromyalgiepatiënten hadden op 26 september (2013) met de Wake-up Call Beweging geprotesteerd aan het RIZIV in Brussel. Ze willen verandering brengen in de vele schorsingen van arbeidsongeschiktheid bij patiënten die met ernstige gezondheidsproblemen kampen. Ondanks een lijvig medisch dossier worden dagelijks heel wat van deze patiënten onterecht terug richting arbeidsmarkt gestuurd.


De actievoerders zijn het evenmin eens met een nieuw akkoord van het RIZIV dat voorziet in de terugbetaling van therapie voor mensen met bijvoorbeeld CVS. Volgens de organisatie is dat een valse maatregel die enkel behandelingen terugbetaalt voor personen die de aandoening mogelijk kunnen ontwikkelen. Daardoor ontlopen patiënten die al jaren ziek zijn de budgetten die aan het akkoord werden gekoppeld. De beweging eist overheidsmaatregelen die wel tegemoetkomen aan hun werkelijke noden.


Een delegatie werd op 26 september ontvangen bij het RIZIV. De beelden hiervan kunt u bekijken via deze link: http://youtu.be/IwMk1YlGWbA Met dank aan de mensen van het RIZIV voor hun verwelkoming en luisterbereidheid tijdens dit lange debat! We hopen dat dit de start mag zijn van verder constructief overleg tussen de WUCB en het Rijksinstituut. Ook dank aan alle mensen die meewerkten aan deze dag, voor en achter de schermen, alsook aan de mensen die instonden voor het beeldmateriaal.
ME/CVS - Infokanaal (Youtube): www.youtube.com/c/mecvsinfokanaal
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Video: Protestactie WUCB leidt tot gesprek RIZIV (2013)

Bericht door lulu »

Mooi bericht mj. Video moet ik op een ander moment bekijken, lukt nu niet. Laat je het ons weten welke vervolgstappen hieruit voortkomen?
STOP de mishandeling van ME patiënten!
Gebruikersavatar
mjramzy
Actief lid
Berichten: 306
Lid geworden op: 12 apr 2011, 20:24
Locatie: Belgium
Contacteer:

Bericht door mjramzy »

Het is nog af te wachten welke vervolgstappen er komen en op welke voorstellen het RIZIV wil meewerken. Ze toonden vooral intresse naar de fietsproef om zo ook beter de arbeidsongeschiktheid te kunnen meten. Een biologisch paspoort vind ik persoonlijk nog veel beter... Je zal het verloop hierover wel kunnen volgen via de website en/of FB pagina van de Wake-up Call Beweging.


Hopelijk houd het RIZIV het niet alleen bij luisteren, en nemen ze actie in de goede richting... Want de politiek in België durft blijkbaar niet afwijken van hun oud falend beleid dat nu dankzij SP.A en Maya Detiège wellicht zal worden verder gezet.. :(
ME/CVS - Infokanaal (Youtube): www.youtube.com/c/mecvsinfokanaal
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Bericht door lulu »

Ben nu halverwege de video.
Dapper en goed gedaan!
Ik snap alleen niet waar het getal 5-10 duizend op gebaseerd is. Kan niet alles goed horen, maar is dit de schatting van het aantal ME patienten? Dan lijkt me dit een rijkelijke onderschatting, eerder minimaal een tienvoud van dit aantal (in België).
Laatst gewijzigd door lulu op 13 nov 2013, 10:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Bericht door lulu »

Nog zo'n hardnekkige denkfout komt aan bod: een psychiater moet betrokken zijn bij de diagnose om psychiatrische ziektebeelden uit te sluiten. Gaat er ook altijd in als zoete koek, deze humbug.

Want waarom zou je als persoon met een psychiatrisch probleem geen ME kunnen krijgen? Sterker nog, omdat de oorzaken van psychiatrische ziektebeelden ook biomedisch van aard zijn, zou de prevalentie van ME juist onder de groep psychiatrische patienten (denk bv aan depressie) wel eens hoger kunnen zijn.
STOP de mishandeling van ME patiënten!
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Bericht door lulu »

En lekker ook dat de patienten tegen het licht in moeten kijken al die lange tijd...
STOP de mishandeling van ME patiënten!
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

Zo'n gesprek zou je in Nederland met al onze ziekteverzekeraars ook moeten willen aangaan. Wel een werk.

Of is het RIZIV de overkoepelende instantie boven de verzekeringen in België en staat die gelijk aan onze Gezondheidsraad o.i.d.?
Gebruikersavatar
mjramzy
Actief lid
Berichten: 306
Lid geworden op: 12 apr 2011, 20:24
Locatie: Belgium
Contacteer:

Bericht door mjramzy »

Naar mijn weten staat het RIZIV in België boven alle ziekteverzekeraars dus is ook de overkoepelende instantie. Alle ziekteverzekeraars en adviserende artsen staan dus onder hun. Er is ook nog een hoge gezondsheidsraad, of die nog hoger staan dan het RIZIV weet ik zelf niet juist.
ME/CVS - Infokanaal (Youtube): www.youtube.com/c/mecvsinfokanaal
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Bericht door lulu »

En staan zij ook boven de verzekeringsartsen?
STOP de mishandeling van ME patiënten!
Gebruikersavatar
mjramzy
Actief lid
Berichten: 306
Lid geworden op: 12 apr 2011, 20:24
Locatie: Belgium
Contacteer:

Bericht door mjramzy »

De verzekeringsartsen of adviserende geneesheren moeten hun dossiers verantwoorden bij het RIZIV, dus ja het RIZIV staat boven de verzekeringsartsen, zij betalen de invaliditeitsuikeringen en staan dus ook in voor medische keuringen ivm arbeidongeschiktheid ;-)
ME/CVS - Infokanaal (Youtube): www.youtube.com/c/mecvsinfokanaal
Plaats reactie