Zelfstandig wonen

Alles over hulpmiddelen en tips om het leven met ME(cvs) iets aangenamer te maken. Vragen over sociale voorzieningen, verzekeringen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Henny
Gevorderd lid
Berichten: 1084
Lid geworden op: 20 feb 2006, 12:36

Bericht door Henny »

Klinkt goed om eerst zelfstandig te gaan wonen, dingen voor jezelf te gaan doen en daarna pas te gaan reïntegreren. En de hulp van MEE.

Succes! Henny
Volgens mij heb je te veel gedaan als je niet binnen drie dagen herstelt. Anders heb je hooguit je grenzen verkend.
Gebruikersavatar
Renka
Gevorderd lid
Berichten: 669
Lid geworden op: 30 aug 2007, 18:53

Bericht door Renka »

Ja, ik vind het ook heel goed klinken. Zelfstandig wonen vind ik belangrijker dan werk, maar dat is natuurlijk voor iedereen verschillend. Het is een basis van waaruit je dingen kunt opbouwen. Stap voor stap. En het is inderdaad allemaal al zwaar genoeg het ziek zijn & beter proberen te worden.

Dusse... fijne vakantie! Al klinkt dat ook een beetje apart ;).
Gebruikersavatar
Gabutje
Gevorderd lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 07 mar 2006, 13:40

Bericht door Gabutje »

Whahahaha, humor.

Tja, slechter kan ik er nooit van worden, was alleen een beetje overrompeld van haar advies.
En ze probeerde toch een beetje af te dwingen bij st.Mee om mij verder te begeleiden naar een eigen woning. Ik geloof dat we hier weleens andere verhalen hebben gehoord, dus misschien moet ik maar in mijn handjes knijpen met deze arbo-arts? Maar die cognitieve gedragstherapie is wel weer voorbij gekomen, heb maar gezegd dat dr. Kurk mijn behandelende arts dit afgeraden heeft en dat eerdere gesprekken met het Radboud en GGNet al naar voren is gekomen dat ik al heel wat van hun therapie al toe pas los van hun. En dat het probleem bij mij niet in het verkeerd denken zit, maar in het feit dat ik gewoon de kansen niet krijg die een gezond persoon krijgt (d.z.w. vrienden, werken, eigen huisje e.d....). Ik loop vast en kom niet verder, en heb begeleiding nodig naar het invullen van mijn leven op die manier dat ik ook meer kans van slagen heb.

We zullen zien hoe dit afloopt, voor wat het zelfstandig wonen betreft. Denk dat st. Mee al het een en ander uitgezocht heeft voordat ik weer een afspraak met haar heb. Jullie horen nog!
* Liever eigenwijs dan helemaal geen zelfvertrouwen! (Loesje)
Gebruikersavatar
verlorengezondheidman
Gevorderd lid
Berichten: 6231
Lid geworden op: 02 aug 2008, 17:24

Bericht door verlorengezondheidman »

@Gabutje; ik weet dat het bijna nooit meer wordt gegeven maar in feite verdien jij en vele andere ME/CVS-ers met jou een URGENTIE verklaring op medische gronden m.b.t. zelfstandig wonen!
Een zoönose is een infectieziekte die kan worden overgedragen van dieren op mensen.
http://www.youtube.com/watch?v=wVQy9-cyL98

LyME en co's INFO-topic!
http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... ht=#218551
Gebruikersavatar
Gabutje
Gevorderd lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 07 mar 2006, 13:40

Bericht door Gabutje »

Hi,

Zou zeer welkom zijn, maar iedereen om me heen schreeuwt dat ik het huis uit moet. Gemeente, st.Mee, arb-arts en therapeuten, vrienden e.d. maar over urgentie word niet gesproken. Mijn contactpersoon bij de gemeente van sociale zaken gaf eerder aan dat de gemeente niet meer urgentie geeft, is hun verantwoordelijkheid niet meer. Dus wie dan wel? Ik wil heel graag in Didam blijven, het is mijn thuis, waar ik aanspraak heb op mensen, vrienden en familie. Dat is heel belangrijk voor mij, maar vrees dat hun toch proberen mij uit te laten wijken naar Doetinchem of Arnhem. Of ben ik nu zo kieskeurig? Wil wel het huis uit, maar ten koste van wat.....
* Liever eigenwijs dan helemaal geen zelfvertrouwen! (Loesje)
Gebruikersavatar
Renka
Gevorderd lid
Berichten: 669
Lid geworden op: 30 aug 2007, 18:53

Bericht door Renka »

Gabutje,

Ik zou sowieso urgentie aanvragen. Wie niet waagt... Volgens google kom ik bij Laris Wonen uit als woningbouwvereniging in Didam, maar weet niet of dat klopt. Weet jij beter dan ik! Daar vraag je ook urgentie aan. Gewoon een mailtje sturen. Als er zoveel mensen achter staan (arts, st.mee ed) lijkt het me dat je een grote kans van slagen hebt.

Houd ons op de hoogte. Urgentie zit ook nog in onze optie-lijst ;).

Succes!!
Melanie
Donateur
Donateur
Berichten: 7073
Lid geworden op: 04 sep 2008, 13:35

Bericht door Melanie »

@Gabutje

ik zou er voorgaan op jezelf wonen.
de stap er naar toe, lijkt waarschijnlijk hoog en eng.
je krijgt er veel meer voor terug als je op jezelf gaat wonen,
dat je waarschijnlijk niet meer terug wilt.
en als je de stap hebt gezet, dat je dan denkt, jeee had ik het maar eerder gedaan.

dat denk ik, dus ik kan niet voor jou oordelen.
voor sommige mensen is dat een dilemma, vandaar...

vrijheid, blijheid.

en inrichting kun je voor weinig bij elkaar sprokkelen.
S6 ermee, en urgentie kan MEE volgens mij wel regelen,
die hebben wel een vinger in de pap bij de gemeente.

ook voor de toekomst om te daten, dat je dan een eigen plekkie hebt.
Dear Karma, I have a list of people you missed
Gebruikersavatar
Gabutje
Gevorderd lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 07 mar 2006, 13:40

Bericht door Gabutje »

Hallo Karen en Melanie,

Ik heb al eens eerder dit geopperd bij mijn contact persoon van sociale zaken die ook van mening is dat ik het huis uit moet. Maar hij geeft aan dat de gemeente tegenwoordig geen urgentie meer verleent maar dat het onder de verantwoording is van de woningstichting o.a. Dus tja, wat dan? Maar dat zal ik met st.Mee wel bespreken. Maar idd, laris is inderdaad de woningstichting in mijn omgeving.

Maar wil zeker op mezelf wonen, echter, wel op de juiste manier. Het moet er niet toe leiden dat ik verder in de problemen kom want ik heb nu al geld-stressproblemen. Ik ga nu even genieten van mijn jongste nichtje, die is vanacht geboren: Raeven of Reaven, mijn zus kiest altijd van die leuke spellingsnamen. haha. En morgen moet ik aan de bak met traktaties voor de andere twee kindjes voor op school. Hoe hou je Gabutje bezig???
* Liever eigenwijs dan helemaal geen zelfvertrouwen! (Loesje)
Gebruikersavatar
Renka
Gevorderd lid
Berichten: 669
Lid geworden op: 30 aug 2007, 18:53

Bericht door Renka »

Gefeliciteerd, tante Gabutje! :D
Gebruikersavatar
Gabutje
Gevorderd lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 07 mar 2006, 13:40

Bericht door Gabutje »

Dank je wel Karen! nummer 3 van mijn zus.

Ik heb vanacht dan ook amper geslapen, kids vanacht uit bed gehaald. De oudste wilde nog wel slapen bij mij, maar de jongste heeft de boel op stelten gezet. pffff. 3 is een mooi getal om het daar bij te houden. haha.
* Liever eigenwijs dan helemaal geen zelfvertrouwen! (Loesje)
Gebruikersavatar
crazyloop
Beginner
Berichten: 60
Lid geworden op: 22 jul 2009, 22:29

Bericht door crazyloop »

verlorengezondheidman schreef:juul zegt
Heb je daar wel de energie voor dan? Als je een partner krijgt die niet chronisch ziek is dan kan het wellicht wel
Ik pas ervoor om heel mijn leven te laten beheersen door ME/CVS, de mogelijkheden die er zijn zal ik aangrijpen om het ME/CVS leven iets minder onaangenamer te laten worden. Kinderwens heb ik altijd al gehad, moet ik deze soms laten varen omdat ik ME/CVS heb??
Ik heb ook een kinderwens maar ben veel te ziek om zwanger te worden. En relaties? Laatste tien jaar niet meer gehad. Te ziek, heb soms nog wel interesse van jongens, maar niet de juiste. verder houd ik alles af. Geen idee hoe ik dat moet oplossen. Ben nu bijna 30, vruchtbaarheid begint af te nemen. Mocht Dr Meirleir me in zo verre oplappen dat ik een relatie kan nemen dan wil ik eicellen laten invriezen, zodat ik geen stress heb snel een partner te moeten vinden of snel beter te moeten worden.. of voor mijn part een draagmoeder. Whatever it takes. Daarna huishoudelijke hulp. Ik ben zelf opgegroeid met een zieke moeder, vond het zelf goed te doen want ze was altijd lief en er voor me. Maarja eerst maar zien als ik nog zieker wordt dan heeft het z'n grens. Kost wel geld, zoek een rijke vent ;) grapje.
// Knowlegde is power // Ben onregelmatig online //
Gebruikersavatar
crazyloop
Beginner
Berichten: 60
Lid geworden op: 22 jul 2009, 22:29

Bericht door crazyloop »

Gabutje schreef:Hoi hoi,

Inmiddels 25 jaar en sterk de drang om zelfstandig te gaan wonen, maar ik blijf wel met mijn beperkingen zitten. Ik heb als ieder andere genoeg redenen om het huis uit te willen net als ieder andere 25 jarige gezond of niet gezond, mijn ziekte geeft me eigenlijk nog meer redenen om dit ook daadwerkelijk voort te zetten. Misschien blijkt later dat het niet haalbaar voor mij is, maar ik wil het op zijn minst toch proberen.

Probleem momenteel is samenwonen met anderen, in dit geval mijn ouders. Ik kan me prima afsluiten van buitenstaanders, maar thuis moeten we al in wel en vree proberen samen te wonen en dat maakt het moelijker om dingen naast je te leggen. Vanaf het moment dat we hoorden dat ik me/cvs had is het eerste wat je doet even verdiepen in de materie, wat betekent en wat komt erbij kijken? Mijn ouders hebben hierin nooit interesse getoond en willen er eigenlijk nooit met mij erover praten. Ze zien geen persoon met beperkingen, ze zien mijn ziekte niet en weten niet wat dit voor mij betekent. Hierdoor zijn er veel strubbelingen, als ik aangeef dat ik vanwege mijn ziekte hiervan ergens las heb krijg ik te horen dat ik niet alles naar mijn ziekte moet toeschuiven en dat ik gewoon te gevoelig en erg snel reageer ipv probeer het te negeren. En voel me misbruikt dat wanneer ze iets voor elkaar willen krijgen of een bepaald verantwoording willen tegenover anderen mijn ziekte wel steeds aankaarten. Ze weten dat ze een zieke dochter hebben en dat betekend aanpassen, ook al is dat heel vervelend (want ik snap hun echt wel). Maar zoals nu kan ik niet slapen door de tv die bij hun vaak te hard staat en wanneer die niet te hard staat er alsnog last van hebt. Ze hebben geen begrip voor mij, maar dit zorgt er wel voor dat ik geen goede nachtrust of pauzes tussen de middag heb, dat ik geen ritme op kan bouwen, dat ik steeds laat uit bed bent etc.... Het zorgt ervoor dat ik geen balans kan vinden. Zonder ze zwart te maken, want het zijn wel goede mensen maar weten alleen niet om te gaan met mijn ziekte en zijn dus eigenlijk niet goed voor mij (het schaadt mijn gezondheid). Ik weet niet of jullie hiermee snappen wat ik mee bedoel, kom een beetje moeilijk uit mijn woorden. Maar hierdoor kom ik op het volgende punt: zelfstandig gaan wonen.

Ik heb een studentenkrediet die straks maandelijks afbetaald moet worden, en geen spaarcenten. Wat komt er bij kijken, waar moet ik rekening houden, wat heb ik allemaal nodig etc.... En ik vroeg me af hoe anderen dit ervaren hebben, hebben ze een plan gemaakt, ergens informatie opgevraagd etc.... Kortom: ik wil alles weten.

Ik moet echt er naar streven om zelfstandig te gaan wonen, want anders doe ik mezelf nog wat aan. De verhoudingen thuis liggen zo scheef dat ik mezelf nooit in bescherming kan nemen tot betrekking van mijn ziekte.

Ik hoop dat ik me goed uitgedrukt hebt.

Groetjes, Gaby
Gaby, het je lukt in de WAO/WAJONG te komen, dan kun je regelen dat je je studieschuld niet meer hoeft af te betalen. (hiervoor heb je formulieren nodig, verklaring van een arts, en flink doorzeuren bij de IBG groep om de juiste formulieren te krijgen) Dat zou ideaal zijn. in de WAO WAJONG krijg je ook meer geld. Wel gedoe om afgekeurd te worden heb je een behulpzame arts nodig. Je kan ook thuiszorg aanvragen. Heb je wel een verklaring van je arts nodig. Ik hoop dat je een goede arts hebt.. of kan vinden. Dat kan zoveel geld schelen.
// Knowlegde is power // Ben onregelmatig online //
Gebruikersavatar
Gabutje
Gevorderd lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 07 mar 2006, 13:40

Bericht door Gabutje »

Hallo crazyloop,

Het klinkt alsof je er meer vanaf weet, uit eigen ervaring? Ik weet dat er veel te regelen is, maar waar begin je eerst en hoe moet je de dingen aanpakken. Werkelijk een ramp, het is gewoon niet overzichtelijk. Ik zit nu in de ziektewet, maar of ik in de WAO of Wajong kan komen?

Overigens heb ik de rapportage van de arbo-arts ontvangen, en ze heeft heel duidelijk er in gezet dat er echt gekeken moet worden naar mogelijkheden om het huis uit te kunnen gaan en zelfstandig te gaan wonen. En erkend zelfs dat ik qua ontwikkelijk achterloop. Ik ben een beetje verbaasd, had het niet verwacht dat ze zo zou uitspreken. Wel positief voor mij denk ik?

Volgende week heb ik een gesprek met Eva van st.Mee en ik ben zo slim geweest om mijn contactpersoon van de gemeente ook uit te nodigen. Aangezien hij mij op diezelfde dag wilde spreken om dezelfde tijd, ik dacht dus laten we het samenvoegen.

Ik hou jullie op de hoogte!

Groetjes, Gaby
* Liever eigenwijs dan helemaal geen zelfvertrouwen! (Loesje)
Biancavia
Actief lid
Berichten: 299
Lid geworden op: 18 dec 2005, 18:14

Bericht door Biancavia »

Gabutje, over die studieschuld, ik kon me nog iets herinneren van twee jaar geleden.
Oh hier, dit topic vond ik via de zoekfunctie: http://www.me-gids.net/Forum-viewtopic-p-9066.html#9066

Je kan die lening dus niet laten kwijtschelden.

Wel goed dat er nu prioriteit wordt gesteld dat je eindelijk op jezelf kan gaan wonen!
Urgentie moet je inderdaad via je woningstichting aanvragen. Hiervoor zul je wel met verklaringen van artsen op de proppen moeten komen, van een huisarts alleen is niet genoeg.
Op psychische gronden zou je denk ik best kans maken op een urgentie.
Gebruikersavatar
Gabutje
Gevorderd lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 07 mar 2006, 13:40

Bericht door Gabutje »

Ik denk dat ik inderdaad even contact opneem met de woningstichting hierover!

Er zijn momenteel haast geen aanbod wat betreft woningen met 1 sl.kamer, woonkamer, keuken en doucheruimte. maar wel ontzettend veel seniorenwoningen. Er is ook veel bijgebouwd voor senioren. Maar heb ook gehoord van anderen dat ook jongere mensen kans kunnen maken op zo'n woning. Wellicht moet ik dat ook maar eens navragen bij de woningstichting. Een kamer is leuk, maar gezien mijn leeftijd en de meettijd die je moet hebben wil je voor een andere woning in aanmerking komen niet passend.

Wat die studieschuld betreft, dat is me al toegezegd. Heb alleen een studielening openstaan, maar gezien mijn inkomsten hoef ik niets af te dragen. En dat zal de komende jaren ook wel zo blijven ook denk ik.

Eigenlijk zou er op deze site ook infomatie op moeten komen te staan van welke regelingen je gebruik kan maken en aan welke voorwaarden je moet voldoen en hoe je het kan aanvragen e.d. Gewoon in een overzicht als naslag, want denk dat velen van heel veel dingen niet op de hoogte te zijn. Je moet ook wel behoorlijk wat weten en onderzoeken, het is totaal onoverzichtelijk.
* Liever eigenwijs dan helemaal geen zelfvertrouwen! (Loesje)
Plaats reactie