"Medische wetenschap blijkt kwakzalverij"

Hier kan gediscussieerd worden over nieuws en onderzoek over gezondheid in het algemeen (niet specifiek over ME).

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kaki
Actief lid
Berichten: 246
Lid geworden op: 15 jan 2012, 17:42

Bericht door kaki »

Hmm.. de video springt meteen naar minuut 7..
Je moet zelf even terug naar het begin voor de conclusies (dat klinkt logisch :lol: )
http://www.youtube.com/watch?v=PRiSlU1ucqI#t=428
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

Frank Miedema (SCIENCE IN TRANSITION) was gisteravond op de radio

http://www.npowetenschap.nl/programmas/ ... edema.html

en liet er de voor mij de voor mij opvallende steekwoorden/zinnen vallen:

- ook stromingen met een minder sterke lobby moeten een kans krijgen
- er moet meer naar patienten verenigingen geluisterd worden
- er moet meer gekeken worden waar er problemen zijn

- onderzoek naar whiplash werd genoemd (de Steungroep werkt samen met
hun vereniging)


In Volkskrant artikel bracht hij net als gisteravond ook de vergelijking met banken naar voren: Prikkels in de wetenschap zijn net zo pervers als bij banken

==zolang het maar een spectaculaire claim is over een onderwerp dat in de mode is.==

http://www.volkskrant.nl/binnenland/pri ... ~a3540623/ (met dank aan bellator)

Ik zit natuurlijk weer te tobben over hoe je zo'n "bende van vier" kunt benaderen om interesse op te vatten voor ME. Want zo noemde Miedema de lui die met hem samenwerken.

Onderstaande bevat verslag 2 e symposium. Verder dan de contatering van het gebrekkige functioneren van het huidige wetenschapssysteem kwamen ze nog niet.

http://www.scienceintransition.nl/wp-co ... 4-KNAW.pdf

Al die populair wetenschappelijke stuntjes op een DWDD van Dijkstra en Icke zijn allemaal heel leuk en mooi, maar dienen afgewisseld te worden met andere wetenschappen. Vind ik, en zo iets vond hij ook.

Maar DWDD wil graag voldoen aan de wens van het publiek dat alle problemen toch bijna mooi zijn opgelost en monsters vrijwel verdreven zijn (kanker enzo) en dat we het paradijs bij wijze van spreken nabij zijn of zoiets.
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

Jouw link, kaki, van Ivo Smulders, over 'Het Evidencebeest', keek ik ook nog ff over.

Er ging een wereld voor me open.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Er is veel mis, zeker, maar je moet het kind niet met het badwater weggooien. De titeltopic (niet van jou) is dan ook meer een Telegraafkop (die sommige dingen trouwens juist wél brengen wb human interest, die niet geliefd zijn in de meer pc-kranten, waaronder Niessie).
Life smells...
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

De kop is inderdaad behoorlijk gechargeerd, maar ik wilde geen nieuw onderwerp maken en dit paste er het beste bij. Vooral vanwege het exposee van die Ivo over het 'Het Evidencebeest'.

En zeker, ik laat heel veel baby over als ik het badwater weggooi. Die New Age rage is nog niet uitgewoed, als dat al gebeurt.

Er wordt, nog heel sporadisch, onderzoek gedaan naar mediteren. Maar daar missen ze controle groepen. Immers, een maand of meer met elkaar mediteren voert geheid tot verbeterde geestelijk welzijn die te meten is in bloed, andere fysische testen en vragenlijsten. Geen wonder. Als je in een groep contacten maakt, elkaar aandacht geeft en bevredigend even een tijdelijkgroepsleven leeft, knapt een mens daarvan in de regel op, als ie gezond is.

Waarmee ik niet wil zeggen dat mediteren niet zou helpen. Als ik zelf ME had zou ik dat wegens de vele gedwongen rusturen misschien wel proberen serieus in praktijk te brengen. Mijn zoon zie ik dat (nog) niet doen. Nog te wild voor?
Gebruikersavatar
teunie
Actief lid
Berichten: 291
Lid geworden op: 20 jan 2013, 11:19

Bericht door teunie »

Als ik het mij goed herinner was Miedema een van de weinigen uit de wetenschappelijke hoek die zo'n 20 jaar geleden kritiek had op het Nijmeegse CGT-onderzoek. Ik kan het niet terugvinden op internet maar mij staat bij dat hij toen zei dat het enige dat werd gemeten was hoe beïnvloedbaar sommige mensen zijn. Zal zo het radioprogramma eens terug luisteren.
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

teunie schreef:Als ik het mij goed herinner was Miedema een van de weinigen uit de wetenschappelijke hoek die zo'n 20 jaar geleden kritiek had op het Nijmeegse CGT-onderzoek. Ik kan het niet terugvinden op internet maar mij staat bij dat hij toen zei dat het enige dat werd gemeten was hoe beïnvloedbaar sommige mensen zijn. Zal zo het radioprogramma eens terug luisteren.
Interessant, teunie.
Ga er naar op zoek. Het leger CTG kritci uitbreiden kan nooit kwaad en is ook goed voor het ME moreel. Hoop dat ie inmiddels niet omgeturd is.
Aan zijn toon te horen tijdens die radiouitzending denk ik van niet

Trouwens de kop van dit onderwerp staat wel tusssen aanhalingstekens..........
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Ja, zo stond-ie op Nu.nl.

DWDD is geen wetenschapsprogramma, laat ajb de prachtige colleges van oa Dijkgraaf bestaan! Maar Noorderlicht destijds, VPRO, heeft wel steken laten vallen: pas nadat ME-CVS 12 jaar in de media verscheen, hebben zij er éénmaal aandacht aan besteed en dat stelde nog niet veel voor.
Life smells...
Gebruikersavatar
teunie
Actief lid
Berichten: 291
Lid geworden op: 20 jan 2013, 11:19

Bericht door teunie »

Interessant, teunie.
Ga er naar op zoek. Het leger CTG kritci uitbreiden kan nooit kwaad en is ook goed voor het ME moreel. Hoop dat ie inmiddels niet omgeturd is.
Aan zijn toon te horen tijdens die radiouitzending denk ik van niet

Trouwens de kop van dit onderwerp staat wel tusssen aanhalingstekens..........[/quote]

Nee, annac, het is nergens meer te vinden. Ik herinner het me zo goed omdat ik net in die tijd naar Nijmegen was verwezen en niet kon geloven waar ze mee bezig waren. Kon het niet serieus nemen en was verbaasd dat anderen dat wel deden, behalve dus Frank Miedema.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Goh, Miedema was helemaal uit mijn geheugen verdwenen, gebeurt niet gauw. Een goeie!
Life smells...
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

==Nee, annac, het is nergens meer te vinden.==

Ja, heb ik ook gemerkt. Als ik de moed en de puf heb freubel ik mss nog eens een mailtje voor hem in elkaar.
Plaats reactie