Haalbare hobby met ME/CVS?

Alles over hulpmiddelen en tips om het leven met ME(cvs) iets aangenamer te maken. Vragen over sociale voorzieningen, verzekeringen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Zuiderzon
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2994
Lid geworden op: 13 okt 2005, 10:48
Locatie: Onder de zon
Contacteer:

Haalbare hobby met ME/CVS?

Bericht door Zuiderzon »

Ik zou graag weer eens een echte hobby hebben die haalbaar is als ME/CVS-patiënt.

Ideeën?
Laatst gewijzigd door Zuiderzon op 15 mei 2011, 17:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoop doet leven!
Marloes
Gevorderd lid
Berichten: 1297
Lid geworden op: 15 okt 2005, 14:42

RE: Haalbare hobby met ME/CVS?

Bericht door Marloes »

Ik heb ook geen 'echte' hobbies meer, omdat die vaak te inspannend zijn.
Zou het graag oppakken, maar durf ergens ook niet omdat ik bang ben mezelf tegen te werken.
Wat ik nu dus als hobbies heb komt neer op lezen, 'knutselen', en contacten onderhouden via de pc. Niet echt bijzonder dus.. En ook niet altijd even bevredigend.
Keep on rockin'
Gebruikersavatar
Jazzie
Gevorderd lid
Berichten: 1400
Lid geworden op: 13 okt 2005, 09:06

RE: Haalbare hobby met ME/CVS?

Bericht door Jazzie »

Een muziek-instrument leren bespelen.
Gebruikersavatar
anika
Actief lid
Berichten: 128
Lid geworden op: 14 okt 2005, 21:15

Bericht door anika »

Mijn grootste hobby zijn mijn dieren. Daar gaat veel tijd en energie in zitten, maar dat geeft me voldoening !
Het intensieve omgaan met paarden heb ik op moeten geven. Toch ben ik weer begonnen met het rijden, eens in de week. Maar heb thuis 2 enorme schatten gaan. Ze krijgen soms wat te weinig aandacht, maar het zij zo.

Verder niet echt hobby's. In mijn vrije tijd zit ik vooral achter de computer, maar dat is meer tijddoding :wink:

En binnekort ga ik beginnen met zwemmen, wie weet wordt dat ook een hobby :D

Met paardrijden bedoel ik gewoon vrijrijden. Lessen begin ik echt niet aan, is te zwaar.
Ik rijd nu 1x in de week op mijn vorige paardje, ik voel hem aan en weet wat voor geintjes hij kan uithalen, dus ben voorbereid op de bokkesprongen! Ik vertrouw hem, hij mij, dus dat scheelt al een hoop. Ik hou het meestal 30/45 minuten vol. Lekker mijn eigen tempo. Wanneer ik mij goed voel, rijden we lekker intensief. Maar als ik niet lekker ben stappen we veel. Voordeel van vrij rijden, gewoon doen wat jou uitkomt.
Heb het rijden een half jaar opgegeven, maar dat had ik nooit moeten doen ! Het is ontspannend inspannen. Na het rijden ben ik bekaf, maar voel me toch super trots !
Laatst gewijzigd door anika op 16 nov 2005, 21:08, 1 keer totaal gewijzigd.
*~.my life - look at my life - what will I become.~*

Imagine 24/7 pain.. You can?t .. So don?t say you know what I?m going through
George
Beginner
Berichten: 58
Lid geworden op: 30 okt 2005, 14:00

Re: RE: Haalbare hobby met ME/CVS?

Bericht door George »

M'loes schreef:Ik heb ook geen 'echte' hobbies meer, omdat die vaak te inspannend zijn.
Zou het graag oppakken, maar durf ergens ook niet omdat ik bang ben mezelf tegen te werken.
Wat ik nu dus als hobbies heb komt neer op lezen, 'knutselen', en contacten onderhouden via de pc. Niet echt bijzonder dus.. En ook niet altijd even bevredigend.
Heel herkenbaar m'loes, Vaak ben je "bang" voor de consequenties van wat te veel doen. Vaak verveel je je ook te pletter.
Wat ik probeerd is om ieder weekend wat te doen aan hobby's anders word je niet echt vrolijk. :shock: Niet echt prettig voor jezelf en je omgeving.
Mij hobby is aquarium(s) houden. Vooral dan de Tanganyika cichlides (vissen uit een meer (=tanganyika meer) uit Afrika :D ).
Deze diertjes hebben heel apart gedrag en zijn interressant om te bestuderen(altans dat vind ik :P )
Het is een redelijke uitdaging om ze een goed aquarium te geven en de goede combinaties te vinden.
Deze hobby kost je ongeveer 1 uurtje per week, de rest van de tijd kun je ervan genieten! :D

Piano spelen heb ik ook heel lang gedaan, alleen gaat dat tegenwoordig niet meer zo makkelijk. Ik ben de coordinatie van het noten lezen en piano spelen kwijt. de noten dansen tussen de lijnen, :roll:
Wel jammer,maar ja wat doe je eraan.

Lezen doe ik eigenlijk niet, alleen als het over; vliegtuigen, vissen of iets technisch.

de rest van de tijd dood ik met computeren en tv kijken.

Ik vind het knap, Anika dat je kunt paardrijden en zwemmen! Wou dat ik dat kon.. :(
Gebruikersavatar
Marjolijn
Oprichter
Berichten: 1270
Lid geworden op: 12 okt 2005, 22:37

RE: Re: RE: Haalbare hobby met ME/CVS?

Bericht door Marjolijn »

Ik heb een jaar geleden de thuiscursus "Tekenen en Schilderen" aangevraagd bij het NHA. Vooral in de wintermaanden vind ik dat wel een leuke hobby om me af en toe eens mee bezig te houden en ook niet intensief, vooral fijn om gewoon thuis te kunnen doen en wanneer je maar zin en puf hebt. Ik ben helemaal geen creabea zoals ze dat noemen, en ik kan er ook nog weinig van maar ik denk dat met nog een beetje oefening dat wel zal gaan komen.
Dus via de NTI, het LOI of de NHA zijn zeker wel leuke hobby's te vinden, vaak ook niet al te prijzig.
Gebruikersavatar
anika
Actief lid
Berichten: 128
Lid geworden op: 14 okt 2005, 21:15

Bericht door anika »

Ik vind het knap, Anika dat je kunt paardrijden en zwemmen! Wou dat ik dat kon..
Is pas sinds kort dat ik het weer kan hoor, dankzij de homeopatie en andere ondekkingen bij mij gaat het stukken beter !
En ik merk de gevolgen zeker wel, maar die neem ik maar voor lief.

En tsjaa, ik kan niet stilzitten ..
*~.my life - look at my life - what will I become.~*

Imagine 24/7 pain.. You can?t .. So don?t say you know what I?m going through
katrien
Beginner
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 nov 2005, 19:45

Bericht door katrien »

Op aanraden van mijn kinesiste ben ik terug beginnen handwerken.
Ik ben begonnen met haken en heb voor mezelf een leuke poef gehaakt.
Daarna ben ik beginnen breien: een leuke trui voor mijn vriend.(is nog lang niet klaar, hoor; elke dag een beetje)
Stel er je niet te veel bij voor: een makkelijk patroon met goede dikke breinaalden.
Maar het geeft me wel wat voldoening om nog eens iets zelf te kunnen maken en het is nog goed voor mijn "stijve vingertjes". Want door de fybromyalgie is mijn souplesse een stuk minder geworden!
Wiets
Beginner
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 nov 2005, 14:57

Bericht door Wiets »

Ik ben nu als hobby begonnen met rijlessen nemen....
Ook al is dat misschien niet echt een hobby maar dat is eigenlijk het enigste dat ik op dit moment onderneem..verder natuurlijk computeren maar dat gaat ook saai worden....

Musicchris
Beginner
Berichten: 95
Lid geworden op: 07 dec 2005, 19:10

Bericht door Musicchris »

Ik heb hobby's genoeg, maar voer ze niet erg regelmatig uit.
Ik maak wel graag muziek, en zoveel mogelijk, maar soms willen mn vingers niet zo goed.
Een andere hobby is naaien, maar ook dat doe ik weinig, omdat dat wel veeel energie kost.

Zwemmen doe ik niet meer zo veel. Het is wel heel gezond, en eigenlijk zou ik het meer moeten doen. Het hoeft niet eens veel energie te kosten als je het rustig aan doet en het is heeeel goed voor je spieren enzo. Maar ja... eerst naar het zwembad fietsen, omkleden en dan ben ik al weer te moe. Toch maar weer eens gaan doen misschien...

Verder is studeren ook wel een soort hobby, en ik klets graag en veel met vriendinnen. Gelukkig komen die vaak langs, dan hoeft het mij niet erg veel energie te kosten.

Kortom, ik hoef me nooit te vervelen, moet alleen goed uitkijken wat ik met mn energie doe
Marloes
Gevorderd lid
Berichten: 1297
Lid geworden op: 15 okt 2005, 14:42

Bericht door Marloes »

Musicchris schreef: Zwemmen doe ik niet meer zo veel. Het is wel heel gezond, en eigenlijk zou ik het meer moeten doen. Het hoeft niet eens veel energie te kosten als je het rustig aan doet en het is heeeel goed voor je spieren enzo. Maar ja... eerst naar het zwembad fietsen, omkleden en dan ben ik al weer te moe. Toch maar weer eens gaan doen misschien...
Precies hetzelfde geldt voor mij. En toch wil ik het inderdaad ook weer gaan oppakken.
Vicky
Beginner
Berichten: 92
Lid geworden op: 28 nov 2005, 17:00

Bericht door Vicky »

Echte hobby's heb ik eigenlijk ook niet meer. Vroeger ging ik graag uit, en naar de voetbal gaan was ook 1 van mijn hobby's. Dat lukt nu helaas niet meer. Nu dood ik de tijd door tv te kijken, te lezen en te computeren, maar dat kan ik ook maar 20 tot 30 min aan een stuk, anders wordt het ook te lastig. Amai, hoor mij hier weer klagen. Verder volg ik ook 1 keer in de week hydrotherapie, wat wel zeer lastig ik, maar ik het water kan ik makkelijker bewegen. In september ben ik ook vol goede moed gestart met een avondcursus nagelstyling, maar ik merk nu ook dat ik daardoor weer achteruitga. Wat wel een grote ontgoocheling was. Maar in januari is de cursus gedaan, en hopelijk behaal ik mijn diploma, en kan ik het daarna weer wat rustiger aan doen. We zien wel.
Gebruikersavatar
gretuh
Actief lid
Berichten: 207
Lid geworden op: 04 mei 2006, 23:35

Bericht door gretuh »

ik doe nog aan turnen en streetdance.Zal je denken van jeetje zware sporten. En dat is het ook, maar zelfs als ik echt hele slechte dagen heb ga ik nog. Soms ben ik na 1 uur weer weg want dan frustreert het me. Maar een andere keer ga ik op een dikke mat liggen en kijk ik lekker toe. Dan kan ik in ieder geval nog wat lol trappen! :lol: Daar knap ik altijd erg van op!!!! De dagen erna zijn wel erg zwaar maar dat heb ik er voor over...
Biancavia
Actief lid
Berichten: 299
Lid geworden op: 18 dec 2005, 18:14

Bericht door Biancavia »

Lezen en verhalen schrijven. Vaak verzin ik een verhaal eerst helemaal in mijn hoofd als ik bijvoorbeeld in bed lig ofzo en dan daarna ga ik het pas opschrijven/typen.

Achter de computer zit ik vaak, maar dat is niet echt een hobby, da's meer tijd doden, net als tv kijken.

Verder wil ik nog steeds gaan schilderen, ik heb al allerlei spullen in huis, maar ja, er is zo'n drempel om er wat mee te doen, omdat ik denk dat ik alleen maar wat aan het prutsen ben.

Ohja, en ik heb me bij de volksuniversiteit hier opgegeven voor een cursus Yoga! :D
Maar ja, die begint pas in oktober.

Voor de rest ga ik graag naar het theater, musicals of cabaretiers, hoewel dat vaak wel duur is. Gelukkig heb ik een connectie bij het Luxor Theater, waardoor ik heel vaak 50% korting op een voorstelling kan krijgen!
Vorige week bijvoorbeeld naar Beauty & the Beast geweest, prachtige voorstelling! En dat ik daar dan weer drie dagen uitgeput van ben, tja, dat moeten we er dan maar weer voor over hebben.
Gebruikersavatar
blackcat
Actief lid
Berichten: 236
Lid geworden op: 16 mei 2006, 16:03

Bericht door blackcat »

Lastig he!? Wat kan nou wel??
Wat betreft het paardrijden:ik vind dit ook erg leuk,en
probeerde het laatst op het rijpaard van mijn vriendin.
Erg leuk om weer eens te doen,maar....
Veel te zwaar,lichtrijden is voor mij bijna niet te doen,doet zeer
aan mijn beenspieren.
Heb ook 4 dagen spierpijn gehad.. :?

Ik denk dat het per persoon verschillend is,misschien kan jij
het wel.Gewoon proberen!!
Verder skate ik vroeger veel,maar helaas gaat ook niet meer..
Dwarsfluiten is ook een hobby,maar kom er de laatste tijd ook niet
meer aan toe,heb te weinig energie. :(

Wat blijft er over?? : ik lees graag,maar ben ook daar soms te moe voor,
of dan maar achter de computer,alhoewel dat ook vermoeiend is en wordt op een gegeven moment ook wel saai.
Toch ben ik errug blij met sites als deze!! :D

Veel suc6 naar het zoeken van een passende hobby.
laat je weten hoe het is gegaan??

Groetjes,Mieke
Plaats reactie