Het begin van het psychosomatiserend denken

Stel hier je vragen omtrent ME (cvs) en help elkaar verder.

Moderator: Moderators

asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

@josje Tuurlijk herken ik ook dingen in m'n dromen maar als je alles op zou tellen zijn er denk ik meer dingen die toevallig zijn. Denk aan je (medische) toestand van dat moment, wat je gegeten hebt, wat je hoort of ruikt in je slaap (dat is dan wel letterlijk onbewust), of je het koud of warm hebt etc.
Life smells...
Gebruikersavatar
allura
Actief lid
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 feb 2011, 23:39

Bericht door allura »

Een heleboel nieuwe reacties... Spijtig genoeg heb ik het op dit moment te druk om te reageren op alles, maar ik wil toch nog even opmerken dat het psychoanalytisch denken en de school van Freud wel degelijk NIET behoort tot het verleden, en nog steeds zeer actief wordt aangeleerd aan studenten. Toch in het jaar 2013 in Vlaanderen. Over andere landen kan ik me niet uitspreken.

En voor wie het interesseert, dit is de opname van -deze week- van het vak psychodynamische psychologie aan de UGent in 3e Bachelor Psychologie. Vak 1 van de 4 over psychoanalyse die je krijgt als je psychologie studeert trouwens.

https://docs.google.com/file/d/0B-RMnUI ... sp=sharing
https://docs.google.com/file/d/0B-RMnUI ... sp=sharing

In twee delen...

Best wel niet openen in Google Chrome, want dan kan het bestand niet worden afgespeeld...
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Bericht door lulu »

Helaas kan ik ook dit niet openen.
Je topic roept wel wat op, leuk om zo met jou mee te leren, en jou visies te lezen.
Maar zorg idd eerst voor jezelf.
STOP de mishandeling van ME patiënten!
Gebruikersavatar
allura
Actief lid
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 feb 2011, 23:39

Bericht door allura »

lulu schreef:Helaas kan ik ook dit niet openen.
Je topic roept wel wat op, leuk om zo met jou mee te leren, en jou visies te lezen.
Maar zorg idd eerst voor jezelf.
Zal ik zeker doen. :) Komende maanden gaan zeer vermoeiend zijn, werken en studeren (plus practica waarvoor ik 6 uur per dag moet reizen!), maar ik zal proberen zo veel als mogelijk jullie op de hoogte te houden.

Ik ga het bestand uploaden op youtube en de link hier plakken. Het gaat wel traag, momenteel nog maar 12% van het eerste deel (van de twee). Maar het is zeker de moeite waard, jullie zullen er zeker iets interessants van leren! :)


BTW, kon je het vorige bestand openen dat ik had geupload op een andere site?? Anders wil ik het wel emailen ook. :)
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Bericht door lulu »

Komt mss omdat ik een iPad heb?
Klinkt leuk en interessant wat je gaat doen! Neem jezelf wel in acht.
En scherp je geest af en toe op het forum :wink: !
STOP de mishandeling van ME patiënten!
Gebruikersavatar
allura
Actief lid
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 feb 2011, 23:39

Bericht door allura »

Dat kan inderdaad! Ik heb ook een iPad en kan wel begrijpen dat die niet wil meewerken. :lol:

Ik heb de opnames op youtube geplaatst. Enkel mensen met de link kunnen het vinden...

http://www.youtube.com/watch?v=NXQuugzAgbA (deel 1)
http://www.youtube.com/watch?v=LhJraEMPgeE (deel 2)

Dit zou je moeten kunnen zien, ook op een iPad! :D
elias
Actief lid
Berichten: 283
Lid geworden op: 12 okt 2012, 20:00
Locatie: Gelderland

Bericht door elias »

maar ik wil toch nog even opmerken dat het psychoanalytisch denken en de school van Freud wel degelijk NIET behoort tot het verleden, en nog steeds zeer actief wordt aangeleerd aan studenten.
Anno 2013 wordt in Nederland ook aan studenten aangeleerd dat ME (= CVS) en dat de beste/enige behandelmethodes CGT en GET zijn! So your point is.....?
''sometimes the hardest thing and the right thing are the same''
Gebruikersavatar
allura
Actief lid
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 feb 2011, 23:39

Bericht door allura »

elias schreef: Anno 2013 wordt in Nederland ook aan studenten aangeleerd dat ME (= CVS) en dat de beste/enige behandelmethodes CGT en GET zijn! So your point is.....?
Exact wat jij daar zegt. Er was iemand die beweerde dat psychoanalyse iets uit het verleden was en geen invloed meer had in deze tijd. Ik wou net aantonen dat dat nog wél het geval was, en dat dat een van de problemen is die ertoe leiden dat wij geclassificeerd worden als "psychisch geval".
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Bericht door lulu »

Haha annac, je moet ook de rest van het topic even lezen. Het gaat erom dat allura nu vers van de pers maar met een andere mindset informatie krijgt over hoe er in de opleiding over bepaalde zaken wordt gedoceerd. En als je niet, zoals wij, redenen hebben om hier anders naar te kijken, zou je het toch voor zoete koek aannemen.

Vroeger, als ik hoorde over conversie, dacht ik alleen, vaag interessant. Nu snap ik dat er een wanhopige strijd achter zit van iemand met klachten die niet serieus wordt genomen.
STOP de mishandeling van ME patiënten!
Gebruikersavatar
mamoes
Gevorderd lid
Berichten: 560
Lid geworden op: 16 jul 2010, 22:25

Bericht door mamoes »

Tijdens een opleiding SAW vertelde een klasgenoot van onze dochter dat haar zus in een revalidatiecentrum werkt waar ze ook me/cvs patiënten behandelen. Hun visie is 'deze patiënten hebben een zetje in de rug nodig want zelf nemen ze geen initiatief om beter te worden'. Onze dochter is zowat uit haar vel gesprongen. De docent heeft verteld dat onze dochter daar een heel ander en veel beter beeld van heeft omdat zij 3 zussen met ME heeft en dus de nodige ervaring. Zij heeft toen haar ervaring uit de doeken gedaan. Helaas zal er nog heel wat moeten veranderen bij opleidingen.
Plaats reactie