In het buitenland met aparte bloedwaardes

Alle vragen over diagnose en testen. Welke testen voor ME (cvs)? Wat betekenen de resultaten?

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Eressea
Moderator
Moderator
Berichten: 1597
Lid geworden op: 26 apr 2006, 18:09
Contacteer:

In het buitenland met aparte bloedwaardes

Bericht door Eressea »

Het is weer zover... Ik ben op vakantie, en echt heftig ziek geworden. Dat is best wel ironisch, want ik ga eigenlijk naar Griekenland zodat ik minder last heb van infecties, allergieën en longen. Maar goed, het lijkt erop dat ik in ieder geval een fikse bovenste luchtweginfectie heb, die zich mogelijk naar de longen uitbreid (dat doet het altijd vrees ik). Gister ben ik, heftig benauwd, naar de eerste hulp in het plaatselijke ziekenhuis geweest, en na 5 uur wachten heb ik helaas enkel een receptje voor otrivin meegekregen (te weinig koorts volgens hun en longfoto was redelijk goed). Enorme taalbarrière!!

Maar wat nu eigenlijk het vreemde is, is dat mijn ontstekingswaarden niet verhoogd zijn, terwijl ze normaal gesproken met zo'n infectie meteen torenhoog zijn, en als ik me goed voel zoiezo altijd net op het randje zitten tussen normaal en ontsteking. Sterker nog, er zijn een aantal waarden verlaagd. Ik beheers het Grieks niet echt, maar dit is mijn vertaling van de afwijkende waarden (normaalwaarden erachter tussen haakjes):

RBC - Rode bloedcellen - 4.24 (4.7-6.1)
HBG - Hemaglobine/Bloedcellen - 12.1 (14-18)
HCT - Hematocrit percentage (rode bloedcellen?) 36.9% (37-42%)
MCHC - zuurstofgehalte hemaglobine - 32.8 (33-37)
LYM - lymfocieten - 18,0% (19-48%)

Het CPR (C-reactief proteïne, ontstekingswaarde) was wel verhoogd, 1.17 (0-1).

Daarnaast zijn MCV (grootte rode bloedcellen) met 87,1 wel binnen de referentiewaarden (80-99), wat weer vreemd is omdat de rest van de rode-bloedcellen waarden te laag is, en met normaal ijzertekort/bloedarmoede deze waarde verhoogd zou moeten zijn.

Ook is de andere LYM/lymfocietenbepaling wel goed met 1,9 (0.9-5), terwijl de andere lymfocietenbepaling wel afwijkt.

Ik vraag me af wat ik precies hiervan moet denken... Het is in ieder geval duidelijk dat er iets aan de hand is.

De arts vond ook dat mijn darmen niet goed reageerden met luisteren (klonk ontstoken ofzo), en is van mening dat ik naast een bovenste luchtweginfectie ook bloedarmoede heb, en vond het vreemd dat ik geen bloeding had gehad (ik denk dat ik dat niet heb gehad tenminste, kan niks vreemds ontdekken in ontlasting etc). Hij wilde mijn darmen ook gaan onderzoeken, maar ik vertrouw het daar niet dus heb heftig geprotesteerd. Het ziekenhuis is totaal niet professioneel, nam ook geen advies van mijn huisarts aan om me prednisolon te geven voor de zekerheid, en kende überhaupt ME en prikkelbaar darmsyndroom niet. Ook de verpleging snauwde me af, en stak zomaar ineens naalden in me enzo en werden kwaad als ik dan schrok :roll:

Maarja, ik zit nu wel een beetje met de vraag wat ik precies kan doen... ik heb b12 en vitamine c opgehoogd, omdat dat kan helpen met bloedarmoede. Zodra ik in Nederland ben ga ik het uitzoeken, maar ik maak me nu wel een beetje zorgen wat er aan de hand kan zijn. Dus weet iemand misschien wat dit zou kunnen betekenen?

Hier is trouwens de link naar de foto's van de uitslagen, sorry, zijn met mijn mobiel genomen, dus niet extreem duidelijk. En in het Grieks natuurlijk :P (wat ben ik blij met dat ene jaar Grieks op school! Nooit geweten dat het van pas zou komen :P)

http://i201.photobucket.com/albums/aa12 ... f63806.jpg

http://i201.photobucket.com/albums/aa12 ... 0c6182.jpg




PS: ik heb moeite met rechtop zitten en typen, dus het kan zijn dat ik heel kort of niet reageer, maar ik lees het allemaal wel!!
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends. ~ Martin Luther King
Gebruikersavatar
poppetje
Donateur
Donateur
Berichten: 1735
Lid geworden op: 25 aug 2010, 09:59

Bericht door poppetje »

He lieve Eressea,

Wat naar dat je zo ziek bent ! En lastig helemaal als je in het buitenland bent en de communicatie zo lastig is. Natuurlijk moeilijk om je waarden te interpreteren, maar ik heb even opgezocht wat je Hb is in nederlandse waarden (in Nederland nemen ze mm/l, op jouw bbloedformulier is het g/dl)


http://www.erasmusmc.nl/akcl-cs/531724/545904/1807205

Op internet (zie link hierboven) vond ik een conversietabel om van g/dl naar mm/l om te rekenen moet je het vermenigvuldigen met 0,6206, dan kom je op een Hb van 7,5 uit. Is nog niet schokkend laag hoor, 7,5 is vaak de ondergrens die ze hanteren voor Hb (het is dus nog laag-normaal).

http://www.fk.cvz.nl/voorna/i/inl%20ref ... chemie.asp

Rest vind ik het lastig om het goed te interpreteren (we zijn natuurlijk ook geen artsen), maar het is duidelijk dat de vetgedrukte waarden afwijkend zijn, een verhoogd CRP geeft natuurlijk dan ook aan dat je toch ergens een infectie hebt (en dat past ook bij je klinisch beeld natuurlijk).

Balen ook dat het nu weekend is, anders had je misschien je huisarts in Nederland kunnen bellen om advies.

Dikke kus, en als je het toch niet vertrouwt, trek daar gewoon opnieuw aan de bel ! Maar misschien knap je toch een beetje op de komende dagen. (heb je iets van Ibuprofen ofzo daar, beetje ontstekingsremmend, misschien helpt het). Ik duim voor je !

Kus !
Eressea
Moderator
Moderator
Berichten: 1597
Lid geworden op: 26 apr 2006, 18:09
Contacteer:

Bericht door Eressea »

Ontzettend bedankt, Poppetje!! Met die informatie kan ik heel veel!! Ik had gelukkig een heel doosje ibuprofen mee!

Na echt twee extreem slechte dagen gaat het nu ietsje beter! Ik heb de huisarts gebeld en gesmeekt om een recept voor prednison te mailen, maar hij zegt dat hij dat niet kan doen, en zoiezo niets kan doen en dat ik het verder zelf hier maar moet uitzoeken. Pff... Maar goed, ik ben blij dat ik niet naar het ziekenhuis hoef... En in Nederland verder uitzoeken wat er aan de hand is, al is het gelukkig dan allemaal laag-normaal, dat klinkt al beter!
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends. ~ Martin Luther King
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door felixloena »

Beterschap!
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

Brrr wat een nachtmerrie, zo ziek worden op vakantie.
Ik kan je voorlopig niet helpen jammer genoeg. Veel sterkte alvast.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
poppetje
Donateur
Donateur
Berichten: 1735
Lid geworden op: 25 aug 2010, 09:59

Bericht door poppetje »

He lieve Eressea,

Fijn te horen dat het ietsje beter gaat. Wat vervelend allemaal zeg. Hoop dat het de komende dagen redelijk blijft gaan, en ik zou inderdaad straks je huisarts vragen om in Nederland even al die afwijkende waarden opnieuw te prikken.

dikke kus!

Overigens is het wel raar dat als je de conversietabel gebruikt en je kijkt naar wat zij als onderwaarde/referentiewaarde nemen voor hb (14) dan zou dat neerkomen op een Hb van 8,5 in Nederlandse termen. (zouden ze geen onderscheid maken voor mannen en vrouwen?) Raar.
plassterk
Donateur
Donateur
Berichten: 611
Lid geworden op: 20 okt 2005, 10:19

Bericht door plassterk »

Beterschap. Erg vervelend om zo naar een Grieks ziekenhuis te moeten op je vakantie. Een moderator verdient beter.
Be warned. De E-spirocheet veroorzaakt E-lyme, is kritiek resisitent en onuitroeibaar. Heeft uw forum E-lyme? Let op buitensproige quotes
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Bericht door lulu »

Jee eressea, wat een tegenslag zo op je vakantie! Ik hoop dat je snel mag opknappen en zo nog kan profiteren van het hopelijk mooie weer daar...

Op zich toch wel goed dat ze je darmen wilden onderzoeken? Hier wordt alles maar onder het dakje pds geschoven... maar kan me wel goed voorstellen dat je het niet aandurft daar.

Heb je ook al eerder deze bloedwaarden gehad? En zou deze terugslag nog onder een enorme PEM kunnen vallen, door de overgang/verandering van omgeving en de reis?

In ieder geval veel sterkte!!
STOP de mishandeling van ME patiënten!
Eressea
Moderator
Moderator
Berichten: 1597
Lid geworden op: 26 apr 2006, 18:09
Contacteer:

Bericht door Eressea »

Bedankt voor alle reacties en de PBtjes! Sorry dat ik niet eerder reageerde... ik vrees dat het hierna nogal bergafwaarts is gegaan, en internet het begaf op de laptop (DNS fout ofzo). Maar ik ben er weer, en toen ik afgelopen dinsdag thuiskwam ben ik meteen naar huisarts gegaan, en een kuur prednisolon meegekregen. Na de eerste pil kon ik weer ademen! Daarna stortte ik natuurlijk in, want een longontsteking en een vliegreis zijn niet de beste combinatie. Zoiezo als ME-er is vliegen niet geweldig :P

Ook heb ik opnieuw bloedgeprikt, dus het is even afwachten wat de Nederlandse waarden zullen zijn. Ik denk dat die nu hoger zullen uitvallen, tegen de tijd dat ik weer in Nederland was, had ik weer wat kleur onder mijn oogleden, terwijl dat daarvoor helemaal weg was. Dus het zal wel tijdelijk zijn geweest.

Ik denk niet dat het PEM was, omdat mijn longen daar normaal niet zo aan meedoen, en ik nu echt ontzettend benauwd was. Het is uiteindelijk dus ook een heftige longontsteking geworden, met dank aan de eerste hulp. Ik had eigenlijk in Griekenland terug moeten gaan toen het erger werd, maar volgens de huisbaas zouden ze me dan opnemen (hij had het eerder meegemaakt, ze geven geen prednison), en dat is wel het laatste dat ik wilde. Ik ben nu prednison aan het opsparen als voorzorgregel voor volgend jaar.

Ik vond het inderdaad wel heel erg goed om te horen dat ze mijn darmen wilden onderzoeken, al was dat niet waar ik voor kwam :P Anders dan in Nederland inderdaad. Maar ik zou het nooit in dat ziekenhuis aandurven!

In ieder geval nogmaals hartelijk dank voor de suggesties en het meedenken!!
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends. ~ Martin Luther King
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Bericht door lulu »

Ha eressea ik snap het geloof ik, jij komt daar met een gigantisch longprobleem en dan willen ze je darmen onderzoeken...

Fijn dat je weer thuis bent, ik hoop dat je niet al te angstige tijd hebt gehad... knap maar eerst goed op!
STOP de mishandeling van ME patiënten!
Gebruikersavatar
josje15
Gevorderd lid
Berichten: 2775
Lid geworden op: 06 nov 2012, 14:10

Bericht door josje15 »

jemig, wat een heftig verhaal, idd een longontsteking en geen prednison ...
wat zal jij je beroerd gevoeld hebben....
ben blij dat je weer heel terug bent...pfft...
'mijn leven neemt haar eigen vlucht'
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

Een longontsteking en geen behandeling ... Dat is zelfs voor een normaal mens een ongezonde situatie! Hopelijk recupereer je snel van deze ordeal.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Plaats reactie