ME-gids.net en de ziekte van Lyme

Mededelingen van het ME-Gids Team

Moderator: Moderators

Gesloten
Eressea
Moderator
Moderator
Berichten: 1597
Lid geworden op: 26 apr 2006, 18:09
Contacteer:

ME-gids.net en de ziekte van Lyme

Bericht door Eressea »

Hallo iedereen,

De laatste tijd zijn er heel veel discussies over Lyme op dit forum. Die discussie mag op dit forum gevoerd worden, maar we merken dat het er de laatste tijd nogal heftig aan toe gaat. Om één en ander in goede banen te leiden, willen we wat duidelijkheid verschaffen hierover.

We willen leden vragen om de discussie over Lyme in de daarvoor bestemde topics te houden. Dus overal waar "lyme, borrelia etc." duidelijk in de titel staat, mag over Lyme gesproken worden. Maar hou de andere topics netjes Lyme-vrij! Deze maatregel is om de overzichtelijkheid te verbeteren en herhalingen te voorkomen. Niemand weet momenteel hoe de verhouding Lyme tov ME is. Toch wordt deze discussie (heb je geen ME meer maar lyme, of kun je het allebei hebben etc.) telkens opnieuw gevoerd in allerlei topics, en dat is nu al een hele tijd aan de gang. Ook is Lyme momenteel niet het enige "hot item" van het moment, er zijn ook andere pathogenen (bijv. ebv, cmv, hsv, chlamydia, mycoplasma, rickettsia, parvovirus, hhv6) die nu een beetje ondergesneeuwd raken.

Dus ook in topics van nieuwe mensen geen hele Lyme-discussie beginnen! Mocht je nieuwe leden willen wijzen op het bestaan van Lyme, link dan naar het topic zelf waar ze informatie kunnen vinden, maar ga niet in hun topic een heel verhaal erover beginnen, waar vervolgens weer discussie op komt. Ga ook niet roepen: "ik weet 100% zeker dat je Lyme hebt", want dat weet je namelijk niet. Ga ook niet roepen dat mensen zich per sé moeten laten testen, dit is aan die persoon zelf, en aangezien er nog helemaal geen duidelijkheid over is wat er precies aan de hand is, en er zelfs ook geen duidelijkheid over de behandeling (denk aan verhalen over achteruitgang door antibiotica), kan dit zelfs potentieël schadelijk zijn. Wees dus voorzichtig met je adviezen aan andere leden!

Daarnaast willen we iedereen ook oproepen om vooral respect voor elkaar te hebben, en niet op de man spelen of persoonlijk iemand aanvallen! Er zijn veel verschillende meningen, en nog maar weinig echte duidelijkheid, en onthou dat feit ook vooral! Er is niemand die de volledige waarheid in pacht heeft, en er zijn vele visies, respecteer elkaar daarin en val elkaar niet (persoonlijk) aan. De sfeer op het forum daalt namelijk enorm door telkens dezelfde felle discussies in allerlei verschillende topics.

Ook roepen we graag leden op om het aan ons te melden als er iets uit de hand loopt, of als Lyme in een niet-Lyme topic wordt besproken. We kunnen niet overal tegelijk zijn, en zijn zwaar onderbezet qua team, dus alle hulp is meegenomen. Aarzel niet om contact op te nemen, liever een keer te veel dan een keer te weinig!

Met vriendelijke groet,
Het team van ME-gids.net
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends. ~ Martin Luther King
Gesloten