Fibromyalgie en Symphosan / smeerworteltinctuur

Hier is er plaats voor discussie en vragen over alternatieve methodes bij ME (cvs).

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
dejurgen
Beginner
Berichten: 65
Lid geworden op: 13 sep 2013, 14:31

Fibromyalgie en Symphosan / smeerworteltinctuur

Bericht door dejurgen »

Hallo allen,

Ik heb al jaren op en af last van pijn op verschillende plaatsen in mijn lichaam. Ik heb ook al jaren last van vermoeidheid. Het voorbije jaar waren de symptonen veel ernstiger geworden. Sinds kort val ik onder de verzamelnamen CVS en Fibromyalgie.

In het begin had ik goede medicatie tegen de pijn. Ik wou er echter van af omdat ik al genoeg andere medicijnen neem, bijna compleet ongevoelig werd voor pijn (ik voelde het nauwelijks nog als ik mij per ongelijk sneed) en ik geloof dat pijn vaak nuttige informatie geeft over de ziekte. Daarom heb ik goed naar mijn lichaam geluisterd en werd ik ervan overtuigd dat de spier- en gewrichtspijn die ik voelde heel wat gelijkenissen had met de pijn die ik vroeger voelde na een langdurige overbelasting van dat deel van mijn lichaam. Daar kende ik enkele remedies voor en het leek mij logisch om die nu opnieuw toe te passen.

De twee remedies die ik van vroeger herinnerde waren het insmeren met Sint-Jans olie en het insmeren met smeerworteltinctuur. Toen ben ik gaan zoeken in het boek van kruidendokter A. Vogel. Bij Symphosan (een middel met voornamelijk smeerworteltinctuur en 7 andere complementaire kruiden) zag ik een beschrijving van toepassing die mij verdacht veel leek op de beschrijving van fybromyalgie zoals ik het aanvoel.

Sindsdien smeer ik de pijnlijke plaatsen (mijn armen en benen en meer) twee maal daags in met de tinctuur en is de pijn zeer aanzienlijk afgenomen. Ik neem geen pijnstillende middelen meer. Ook de neuropatische pijnen zijn afgenomen, maar dit door meer naar mijn lichaam te luisteren en meer te rusten denk ik.

Ik neem nu ontstekingswerende medicijnen die mijn genezing bevorderen, maar die verklaren niet alleen de vermindering in pijn. Ik heb één week mij niet meer ingesmeerd met de tinctuur omdat die op was, en de symptonen kwamen aan het eind van de week terug. Nu gebruik ik die terug sinds een week en de symptomen nemen opnieuw af. De eerste keer duurde het twee weken voor het effect duidelijk voelbaar was.

Heeft hier nog iemand ervaring mee? Tot mijn verbazing vind ik bijzonder weinig info over smeerworteltinctuur in de strijd tegen fibromyalgie, hoewel ik het echt als werkzaam ervaar. Zowel positieve als negatieve ervaringen zijn nuttig om te zien of het anderen ook kan helpen.

Groeten,
Jurgen
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Fibromyalgie en Symphosan / smeerworteltinctuur

Bericht door asje »

Nee, geen ervaring mee. Maar ik probeer alleen iets aan pijn te doen als die me extra belemmert of ondragelijk is.
Life smells...
Gebruikersavatar
bellatordelux
Gevorderd lid
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 sep 2013, 00:36

Fibromyalgie en Symphosan / smeerworteltinctuur

Bericht door bellatordelux »

Hoi Jurgen,

In eerste instantie zei smeerwortel mij niets, maar toen ik de engelse naam Comfrey zag, ging er wel een belletje rinkelen. Dat ben ik tegengekomen bij oa natuurlijke behandeling van Carpaal Tunnel Syndroom.
Zowel smeerwortel als sint jansolie hebben beide oa een ontstekingsremmende werking.
Voor meer info:

http://www.webmd.com/vitamins-supplemen ... me=COMFREY

http://www.webmd.com/vitamins-supplemen ... 27S%20WORT

Zelf gebruik ik al jaren arnica om doorbloeding in spieren en pezen te stimuleren en paardenkastanje (aesculus hippocastanum) om de vaatwanden te versterken. Helaas ben ik erfelijk belast met slappe vaatwanden in de aderen.
Leuk ik heb weer wat geleerd, dat kan nog van pas komen!

Groetjes Bella
I have no Truth to tell or reveal,
only Insights to share
Plaats reactie