Zweepslag

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
angels
Actief lid
Berichten: 126
Lid geworden op: 08 jun 2011, 18:10

Zweepslag

Bericht door angels »

Hallo Allemaal,

Ik heb even een vraagje. Ik heb een scheurtje in mijn kuitspier (zweepslag) gekregen. Dit zou veroorzaakt kunnen worden door bijvoorbeeld afzetten bij hardlopen en andere snelle acties.
Ik werd wakker van de enorme pijn in mijn kuit terwijl ik lekker in mijn bedje lag te slapen.
Nadat ik de huisarts had gebeld omdat ik bang was voor trombose heb ik op mijn andere been wat rondgehobbelt. Hinkelen en steunend op iemand zijn schouder. Geen heel grote afstanden.
Uiteindelijk bleek het dus die zweepslag te zijn maar toen ik uren later gewoon op de bank zat besloot mijn andere enkel zo te krampen dat mijn voet helemaal naar rechts/binnen getrokken werd. Dat was geen gewone kramp waarbij je door te strekken de kramp er wel weer uit krijgt.
Zo'n pijn van kramp heb ik nog niet eerder ervaren, voet werd helemaal blauw.

Mijn huisarts haalt haar schouders op maar ik vind het een bizar idee dat er 'zomaar' een scheurtje in een spier kan ontstaan.
Dat mijn andere enkel/voet deze reactie gaf is ook compleet nieuw voor mij maar ik denk zelf dat het overbelasting is geweest.

Voorlopig ben ik 6 weken zoet met genezing en zal het elke dag wel wat beter gaan maar ik ben nu wel heel erg beperkt omdat alles wat ik doe nóg meer inspanning kost met alle gevolgen van dien.

Ik kan ook zo niet zeggen dat ik voor dit gebeurde mijn benen overbelast heb. Ik was wel moe, had de dagen ervoor wat teveel gedaan maar dat gebeurt me regelmatig.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Groetjes, Angels
Gebruikersavatar
petraroos
Donateur
Donateur
Berichten: 5756
Lid geworden op: 31 mei 2009, 10:58
Locatie: Zuid-Holland

Zweepslag

Bericht door petraroos »

goeiemorgen,

hoi Angels,

wat een verhaal zeg,en wat een schrik.
wat een rare reaktie van je HA.
ik heb er geen ervaring mee,behalve erge kramp in mijn voeten regelmatig.
dikke sterkte knuffel,voor de aankomende tijd.

lieve groetjes
petraroos
''ME telt vele kwalen,
wie wil ,kan ze komen halen.
ik ben ze liever kwijt dan rijk.''
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Zweepslag

Bericht door lulu »

Hee angels wat absurd, een zweepslag in je slaap.... had je ook erge kramp gehad in je kuit?
Die kramp in je andere voet kan idd goed gekomen zijn van het rondhobbelen...

Heb in het verleden tweemaal zweepslagje gehad (wel met duidelijke belasting, afzetten bij dans) het herstel was toen gelukkig wel vrij vlot, met een à twee week, het hoeft niet altijd zo lang te duren blijkbaar.

Flauw van je huisarts, voor jou is dit toch weer een belemmering extra...
Sterkte en blijkbaar uitkijken met (over)belasting!
STOP de mishandeling van ME patiënten!
Gebruikersavatar
moon72
Actief lid
Berichten: 371
Lid geworden op: 06 sep 2010, 14:09

Zweepslag

Bericht door moon72 »

Ik heb wel ervaring met vertraagde reacties van mijn lijf.

Een aantal jaren geleden tijdens het lopen mijn enkel verzwikt, maar dat deed geen enkele pijn. Totdat ik uren later in bed lag en verging van de pijn; enkel zwaar gekneusd.

Ook een keer mijn kuit gestoten bij het instappen van zo'n bergliftje. Nadien nog flink gewandeld, van de top naar beneden. Niets aan de hand. Tot de volgende ochtend..... Bleek ook een zweepslag te zijn.

Ik kon beide keren dus wel terug redeneren naar de oorzaak. Wellicht dat je toch onbewust een verkeerde beweging hebt gemaakt? Soms is er maar weinig voor nodig om een scheurtje op te lopen...

Heel veel sterkte!
Wat je niet wilt dat je zelf geschiedt, doet dat ook een ander niet!
Gebruikersavatar
angels
Actief lid
Berichten: 126
Lid geworden op: 08 jun 2011, 18:10

Bericht door angels »

Dank jullie voor je reactie en sorry dat ik zo laat reageer.
Ik ben inmiddels een paar keer bij de fysiotherapeut geweest. Zij heeft mijn kuit ingetaped en dat scheelde veel maar de genezing heeft wel tijd nodig. Inmiddels loop ik bijna gewoon. Het is nog erg gevoelig. Zal zijn tijd nodig hebben.

Wel hebben de fysio en ik nu zitten bedenken hoe het kan dat dit gebeurt is in mijn slaap.
Zij denkt dat ik, door de ME/CVS, zo beperkt beweeg dat de spieren korter worden en sneller in de kramp schieten. Als er dan kramp optreedt scheurt zo'n spier gemakkelijk.
Ze begrijpt ook dat ik niet kan trainen (jaja, het wordt nog wat met de fysio's) om de spieren in conditie te krijgen maar ik kan wel ze rekken/strekken.
Ze heeft me daar oefeningen voor gegeven (voor waar die scheur zit moet ik nog voorzichting doen).

Ik ben zelf nooit op het idee gekomen om ipv trainen/bewegen te gaan strekken/rekken. Ik moet zeggen dat het wel lekker is en ik voel het niet als een belasting en heb ook geen na-effect.

Een tijdje geleden heb ik een soort elastiek met handvaten gekregen om mijn schouders te oefenen na een slijmbeursontsteking daar. Dat ding hang je over de deur en ook deze oefening is zonder kracht.
Het is wel lekker om te doen en ook hier geen na-effect bij mij.

Misschien een idee voor degene die veel last hebben van kramp?
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Bericht door lulu »

Hoi angels,
Fijn dat rekken en strekken prettig is voor je spieren.

Ik wil nog wel even reageren op de vermoede oorzaak die je fysio geeft. Veel van onze klachten werden steeds vanuit inactiviteit verklaard, maar het is maar de vraag of dat correct is. Inactieve mensen die niet deze ziekte hebben niet dezelfde klachten.
Het kan mss ook zijn dat door ons afwijkende metabolisme er eerder kans is op verzuring, zweepslag etc.. Kortom, kwetsbaarder en minder soepele spieren door de ME (in welk geval we mss ook voorzichtiger moeten zijn met rekken en strekken, bv wel doen maar zeer zachtjes aan).
Plaats reactie