UMCG en de DNA databank

Hier kan gediscussieerd worden over nieuws en onderzoek over gezondheid in het algemeen (niet specifiek over ME).

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

UMCG en de DNA databank

Bericht door lulu »

UMCG achterhaalt oorzaak van honderd ziekten
Gepubliceerd: 11 sep 2013 18:36 Laatste update: 11 sep 2013 18:36 Algemeen

Een internationale groep wetenschappers onder leiding van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) heeft achterhaald wat er precies ontregeld raakt in het lichaam bij zo'n honderd ziekten. De onderzoekers deden dat door grote hoeveelheden gegevens over genen en dna-mutaties te analyseren, maakt het ziekenhuis woensdag bekend.
Van achtduizend mensen bestudeerden de onderzoekers de consequenties van dna-mutaties. Voor veel ziekten bleken de mutaties allemaal één bepaald biologisch proces te verstoren.

Onder meer suikerziekte, diabetes type I, werd onderzocht. Daaruit bleek dat een mutatie zorgt voor een te sterke reactie van het afweersysteem. Dat is de aanzet tot hoe het proces ontspoord raakt en tot ziekte leidt, aldus hoofdonderzoeker van de studie Lude Franke in een verklaring. Franke hoopt dat met de nieuwe inzichten nieuwe medicijnen worden ontwikkeld tegen suikerziekte.

Volgens Franke breekt met het onderzoek een nieuwe fase aan in het genetische onderzoek. Traditioneel formuleren onderzoekers één vraagstelling, verzamelen gegevens en trekken een conclusie. Met de opkomst van onder meer de zogeheten 'big data', zoals in deze studie werd gebruikt, kunnen zeer grote studies worden uitgevoerd die antwoorden op veel verschillende vragen tegelijkertijd kunnen geven, denkt Franke. "Dat biedt aanknopingspunten voor de ontwikkeling van medicijnen die deze verstoorde biologische processen corrigeren."

De resultaten van het onderzoek van het UMCG verschenen afgelopen week in het wetenschappelijke tijdschrift Nature Genetics.

Door: Novum
Zou wat zijn om deze databank in te zetten voor ME? Prevalentie van suikerziekte is hoog, zo'n 5% geloof ik, maar treft ook veelal ouderen. De prevalentie van ME wordt door verschillende onderzoekers op zo'n 1% geschat maar treft ook meer werkenden en jongeren, en heeft verdergaandere consequenties op de sociale verzekeringen schat ik zo in.

Een idee om alle chronische lage rugpijnen, ME-ers, lymees, Q-koortsers en niet te vergeten de FM-ers eens door de databank te halen?
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

UMCG en de DNA databank

Bericht door lulu »

Clinical implications of shared genetics and pathogenesis in autoimmune diseases

Alexandra Zhernakova, Sebo Withoff & Cisca Wijmenga

Abstract
Many endocrine diseases, including type 1 diabetes mellitus, Graves disease, Addison disease and Hashimoto disease, originate as an autoimmune reaction that affects disease-specific target organs. These autoimmune diseases are characterized by the development of specific autoantibodies and by the presence of autoreactive T cells. They are caused by a complex genetic predisposition that is attributable to multiple genetic variants, each with a moderate-to-low effect size. Most of the genetic variants associated with a particular autoimmune endocrine disease are shared between other systemic and organ-specific autoimmune and inflammatory diseases, such as rheumatoid arthritis, coeliac disease, systemic lupus erythematosus and psoriasis. Here, we review the shared and specific genetic background of autoimmune diseases, summarize their treatment options and discuss how identifying the genetic and environmental factors that predispose patients to an autoimmune disease can help in the diagnosis and monitoring of patients, as well as the design of new treatments.
STOP de mishandeling van ME patiënten!
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

UMCG en de DNA databank

Bericht door asje »

Lulu, het is verder dan je denkt, zie onder 'De rol van methylatie ...', onderwerpje hierboven. CFS, fibro en Lyme worden genoemd in het artikel van senna.

Ps Chronische lage rugpijn wordt vaak door een bacterie veroorzaakt, ook iets wat recent in het nieuws langskwam.
Life smells...
Gebruikersavatar
verlorengezondheidman
Gevorderd lid
Berichten: 6231
Lid geworden op: 02 aug 2008, 17:24

UMCG en de DNA databank

Bericht door verlorengezondheidman »

Ik heb ook last van chronische lage rugpijn; zal wel toeval zijn volgens mijn huisarts net als mijn halfzijdige verlammingen en chronische schimmelinfecties...
Een zoönose is een infectieziekte die kan worden overgedragen van dieren op mensen.
http://www.youtube.com/watch?v=wVQy9-cyL98

LyME en co's INFO-topic!
http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... ht=#218551
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

UMCG en de DNA databank

Bericht door lulu »

Dat weet ik asje, daarom noemde ik het erbij.
En in volgorde komt denk ik eerst de genetica en dan de methylatie...
Plaats reactie