Voedselhygiëne

Stel hier je vragen over gezondheid in het algemeen (niet specifiek over ME)
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Voedselhygiëne

Bericht door asje »

Laatst had ik het met iemand over voedselhygiëne en die stelde een vraag waar ik geen antwoord op had; hygiënisch bereid voedsel (dat geen specifieke, dus gevaarlijke, bacteriën bevatte) op 90 graden, daar zitten op dat moment geen gewone bacteriën in. Hoe komen die er dan in bij het afkoelen? Iemand?
Life smells...
Gebruikersavatar
malu
Gevorderd lid
Berichten: 1085
Lid geworden op: 15 sep 2011, 13:23

Voedselhygiëne

Bericht door malu »

Overdracht via de lucht?
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Voedselhygiëne

Bericht door asje »

Denk je dat of weet je dat? Het lijkt wel logisch. Met googlen kan ik iig niks vinden, ik vraag me ook af wèlke bacteriën dan voor het normale bederf zorgen.
Life smells...
Gebruikersavatar
malu
Gevorderd lid
Berichten: 1085
Lid geworden op: 15 sep 2011, 13:23

Voedselhygiëne

Bericht door malu »

Nee, is een vermoeden. Verder heb ik geen idee :). Wel vraag ik me af of het bestaat, 100% bacterievrij voedsel... worden werkelijk alle bacteriën tijdens het kookproces gedood, of blijft er toch nog een enkeling over die onder bepaalde omstandigheden verder kan groeien?

Je zou hem ook eens op http://www.goeievraag.nl kunnen stellen. Ik ben dan wel benieuwd naar het antwoord :).
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Voedselhygiëne

Bericht door asje »

Nou moe, ik dacht 'goed idee' maar met welke gebruikersnaam ik ook kom, die is niet beschikbaar en je moet je wel registreren. Ben jij toevallig geregistreerd, dat jij 'm kunt stellen:-)?
Life smells...
Gebruikersavatar
malu
Gevorderd lid
Berichten: 1085
Lid geworden op: 15 sep 2011, 13:23

Voedselhygiëne

Bericht door malu »

Lol! Nee heb ik niet. Misschien eens gebruikersnaam Myalgische_Encefalomyelitis proberen? ;)
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Voedselhygiëne

Bericht door asje »

:lol: Die is weer te lang denk ik. Morgen nieuwe poging, wie weet.
Life smells...
Gebruikersavatar
jolie
Beginner
Berichten: 53
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57

Voedselhygiëne

Bericht door jolie »

Ik denk dat ze er bij komen uit de lucht én dat ze er nog wel in zitten, alleen minder. Zie bijv. ook op wiki stukje over pasteuriseren: https://nl.wikipedia.org/wiki/Pasteuriseren
Gebruikersavatar
jolie
Beginner
Berichten: 53
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57

Voedselhygiëne

Bericht door jolie »

asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Voedselhygiëne

Bericht door asje »

Ja, maar dat is me allemaal bekend, blijft m'n vraag ...
Life smells...
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Voedselhygiëne

Bericht door asje »

Het antwoord dat ik inmiddels heb:-) is dat er idd wel wat bacteriën in het voedsel blijven ondanks het koken. Dan is het verder simpel, die vermeerderen zich bij het afkoelen.

Het is me trouwens vaak opgevallen dat veel mensen weinig idee hebben van voedselhygiëne, er wordt thuis maar wat gedaan ...
Life smells...
Gebruikersavatar
malu
Gevorderd lid
Berichten: 1085
Lid geworden op: 15 sep 2011, 13:23

Voedselhygiëne

Bericht door malu »

Nice :).

En idd... tijdens een gourmet lag een keer biefstuk tegen de rode paprika aan in zo'n bakje, vlees tegen rauwe groente dus, dat is best wel 'not done'. Ik kan nog erg lachen om het gezicht dat een vriendin trok toen ze dacht in paprika te happen, maar dat het biefstuk was... hoewel je ook mensen hebt die vlees (gehakt, biefstuk?) rauw naar binnen werken tijdens het koken, wat niet bepaald verstandig is.

Maar vooral bij de snijvolgorde en type snijplanken gaat het mis denk ik, en ook bij het bewaren... aan de andere kant gooien veel mensen ook te snel dingen weg en is er veel onnodige voedselverspilling, ik sta er soms echt van te kijken hoe makkelijk dat gaat.

En moet het afkloppen maar de keren dat ik voedselvergiftiging had waren altijd buitenshuis...
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Voedselhygiëne

Bericht door asje »

Ja, dat soort dingen maar ook voedsel véél te lang buiten de ijskast laten staan.

Lang houdbare producten zoals in pot of blik kun je ongeveer eeuwig bewaren, daarbij hoef je niet op de datum te letten dus die worden wel onnodig weggegooid idd. Maar met versproducten is het wel oppassen.

Ik heb zelfs nog nooit bewust een voedselvergiftiging gehad.
Life smells...
Melanie
Donateur
Donateur
Berichten: 7073
Lid geworden op: 04 sep 2008, 13:35

Bericht door Melanie »

Zelf denk ik dat ik door besmet voedsel ziek ben geworden.
Carpaccio gehad toen ik zwanger was, ik wist niet dat ik zwanger was en de hapjes stonden de hele dag op een bureau, omdat het druk was aten we daar tussendoor van. Ik weet dus niet meer of ik in het begin van de dag dat heb gegeten of later op de dag. Lijkt me niet dat ik dat in het begin van de dag heb gegeten.
Een collega zei tegen mij, als je zwanger bent moet je geen Carpaccio eten. Ik zei dat weet ik maar ben niet zwanger. ( al drie jaar mee bezig )

Daarna bleek ik zwanger en het was niet goed, daarna ik dacht 2 weken later op wintersport geweest weer carpaccio gegeten en een paar weken later of zoiets.
DEgriepdienooitmeeroverging! Achteraf gezien had ik vanaf toen ook altijd darmproblemen.

Gezien erbij mij ook een paar maand later uit de bloedtest Toxplasmose kwam en jaren later nog uit een test de parasiet. Het blijft gissen maar onwaarschijnlijk is het niet.
Dear Karma, I have a list of people you missed
gorbi
Actief lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 07 jun 2009, 00:51

Bericht door gorbi »

Vanavond naar Zembla gekeken! Pff, daar wordt een mens niet goed van. :shock:
Plaats reactie