Bietensap en b12

Hier bespreken we biomedische behandelingen en medicijnen voor ME (cvs).

Moderator: Moderators

Plaats reactie
plassterk
Donateur
Donateur
Berichten: 611
Lid geworden op: 20 okt 2005, 10:19

Bietensap en b12

Bericht door plassterk »

Ik lees regelmatig gunstige effecten over bietensap dat het het uithoudingsvermogen bevordert etc. en heb een fles gekocht. Nu realiseer ik me dat we toch b12 hydroxocobaline krijgen voorgeschreven als NO vanger, dat terwijl de gunstige werking van bietensap ook wordt verklaard door nitraat oxide. (tenminste zo lees ik het)

Het zou dus vrij stom zijn bietensap te drinken. b12 vangt de NO terwijl bietensap juist grote hoeveelheden NO in het lichaam brengt.
Maar is NO voor mensen met ME/CFS dan juist schadelijk.

heeft iemand hier meer verstand van.

lees bijvoorbeeld. http://vita-info.nl/2011/01/rode-bieten ... itamine-c/

voor de gunstige werking van bietensap
haaii
Actief lid
Berichten: 186
Lid geworden op: 12 mar 2013, 18:10

Bietensap en b12

Bericht door haaii »

nitraat volgt de formule NO3. NO is stikstofoxide, misschien dat je het Engelse 'nitrogen' met nitraat verwart. Dit volledig terzijde. NO heeft volgens mij een positieve werking op je conditie middels zijn vasodilerende effecten. Dit leidt wel tot een verlaagde bloeddruk, wat de bloedtoevoer naar de hersens vermindert. Hoge concentraties in je organen draagt bij aan de oxidatieve stress. In welke mate exogene stikstofoxide hieraan bijdraagt weet ik niet.
Opgelet. Dit bericht is niet geschreven door een vleesgeworden futuristische, artificiele intelligentie, echter, het is neergepend door een mens.
Gelieve derhalve de info op de korrel te nemen vooraleer klakkeloos conclusies te trekken.
Gebruikersavatar
mjramzy
Actief lid
Berichten: 306
Lid geworden op: 12 apr 2011, 20:24
Locatie: Belgium
Contacteer:

Bericht door mjramzy »

Ik lees hier enkel positieve dingen dus waarom zou bietensap niet goed zijn?

Citaat uit de tekst op de gegeven link:

"Het bleek dat na het ontbijt met het bietensap de doorbloeding van de hersenen – met name van de frontaalkwabben – beter was met waarschijnlijk een positief effect op het geheugen en andere aspecten van het denkvermogen."
ME/CVS - Infokanaal (Youtube): www.youtube.com/c/mecvsinfokanaal
Gebruikersavatar
memsi
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 358
Lid geworden op: 15 dec 2010, 14:42

Bericht door memsi »

Heb op aanraden van mijn herboriste heel lang gefermenteerd bietensap gedronken
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

Het enige nadeel dat ik bij bietensap kan bedenken is dat er ms veel suiker/koolhydraten inzit?

Voor wie van gekkigheid niet meer weet wat met zn bietensap te maken: kook je quinoa eens in bietensap. Serieus, echt zo lekker!
Gebruikersavatar
senna
Donateur
Donateur
Berichten: 2623
Lid geworden op: 26 mei 2009, 11:42

Bericht door senna »

Het leven is een feest, maar ik kan (nog) niet ingaan op de uitnodiging !

Facebook : Lyme België/Belgique Protest
Time For Lyme BE-NL
Gebruikersavatar
mjramzy
Actief lid
Berichten: 306
Lid geworden op: 12 apr 2011, 20:24
Locatie: Belgium
Contacteer:

Bericht door mjramzy »

Heb wat opzoek werk gedaan en blijkt dat nitraatrijke voeding of sap veel NO bevat. Dus als ik goed mee ben is dat af te raden bij ME en CVS aangezien die patienten een te veel aan NO (stikstofoxide) hebben in hun bloed dat mede verantwoordelijk is voor de symptomen.

Dit zegt men in het artikel van 'Het Nieuwsblad over bietensap:

"Nitraten in het lichaam bevorderen de vorming van stikstofoxide, dat de zuurstofopname in het bloed regelt. Hoe beter die geregeld is, hoe minder zuurstof we nodig hebben om een inspanning te leveren"

Bron: http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... =GSL35IQF9

Eén van de oorzaken van een teveel aan NO:

"Het gebruik van nitraatrijke voeding, zoals gerookt voedsel of voedsel dat met veel stikstofbevattende kunstmest is belast"


Een kettingreactie bij een teveel aan NO:

"Zo kan een tekort aan NO verkrampingen geven in bloedvaten zoals de coronair arteriën of erectiestoornissen. Echter, de meeste problemen ontstaan als er teveel NO wordt gevormd. Diverse stressbelastingen, zowel lichamelijk als psychisch, kunnen de productie stimuleren doordat de diverse synthetasen worden gestimuleerd. Zelfs een korte stresssituatie, zoals een infectie die na een paar dagen is genezen, kan tot
een enorme toename van de NO-productie leiden. En NO stimuleert weer de productie van de proinflammatoire cytokines, ontstekingsbevorderende eiwitten, die de diverse NO-Synthetasen aan zetten tot meer activiteit met als gevolg een vicieuze cirkel. De primaire prikkel is op dat punt al lang weer verdwenen"

Bron: http://www.biolgen.nl/wp-content/upload ... erhaal.pdf

Conclusie, bietensap is eerder af te raden wegens het hoge nitraatgehalte voor patienten met ME of CVS. Maar er zou ook bietensap zijn waar het nitraatgehalte gereduceerd is.

Link: http://nl.wikipedia.org/wiki/Nitraat
ME/CVS - Infokanaal (Youtube): www.youtube.com/c/mecvsinfokanaal
Plaats reactie