Nieuws: Fibromyalgie mysterie eindelijk opgelost!

Hier kan gediscussieerd worden over nieuws, artikelen en onderzoek over ME (cvs)

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
mjramzy
Actief lid
Berichten: 306
Lid geworden op: 12 apr 2011, 20:24
Locatie: Belgium
Contacteer:

Nieuws: Fibromyalgie mysterie eindelijk opgelost!

Bericht door mjramzy »

De onderstaande tekst is vertaalt door de google vertaler:

Fibromyalgie mysterie eindelijk opgelost!

Onderzoekers zoeken belangrijkste bron van pijn in bloedvaten.

Onderzoekers hebben de belangrijkste bron van pijn gevonden bij fibromyalgie patiënten, en in tegenstelling tot wat velen geloven, is het niet voort uit de hersenen. De bevindingen markeren het einde van een decennia-oude mysterie over de ziekte, die veel artsen geloofden werd opgeroepen in verbeelding patiënten '. Het mysterie van fibromyalgie heeft miljoenen patiënten vertrokken op zoek naar hoop in pijnstillers. Tot voor kort, veel artsen dachten dat de ziekte was "denkbeeldig" of psychologisch, maar wetenschappers hebben nu vastgesteld dat de grootste bron van de pijn komt voort uit een meest onwaarschijnlijke plek-overschot bloedvaten in de hand.

De ontdekking kan leiden tot nieuwe behandelingen en misschien zelfs een totale genezing in de toekomst, te verlichten tot wel 5 miljoen Amerikanen gedacht aan de ziekte. Om de Fibromyalgie mysterie op te lossen, onderzoekers nulpunt in op de huid van de hand van een patiënt die een gebrek aan de sensorische zenuwvezels had, waardoor een verminderde reactie op pijn. Vervolgens namen ze de huid monsters uit de handen van fibromyalgie patiënten en waren verrast om een ​​zeer grote hoeveelheid van een bepaald type zenuwvezel genaamd arteriool-venule (AV) shunts vinden.

Tot dat moment wetenschappers hadden gedacht dat deze vezels waren alleen verantwoordelijk voor het reguleren van de bloedstroom, en had geen rol in pijnsensatie niet spelen, maar nu hebben ze ontdekt dat er een direct verband bestaat tussen deze zenuwen en de wijdverbreide lichaam pijn die Fibromyalgie patiënten voelen.

De doorbraak kon ook het oplossen van de aanhoudende vraag waarom veel patiënten hebben zeer pijnlijke handen evenals andere "tender points" door het hele lichaam, en waarom koude weer lijkt om de symptomen verergeren. Naast het gevoel wijdverspreide diepe weefsel pijn, veel fibromyalgie patiënten ook last van slopende vermoeidheid.

Neurowetenschapper Dr Frank L. Rice verklaarde: "We hebben eerder gedacht dat deze zenuwuiteinden alleen waren betrokken bij het reguleren van de bloedstroom op een onderbewust niveau, maar hier hadden we bewijzen dat het bloedvat eindes ook zou kunnen bijdragen aan onze bewuste tastzin ... en Ook pijn, "zei Rice. "Dit mismanaged bloedstroom kan de bron van spierpijn en achiness en het gevoel van vermoeidheid die vermoedelijk te wijten aan een ophoping van melkzuur en lage niveaus van ontsteking fibromyalgie patiënten. Dit zou op zijn beurt bijdragen aan de hyperactiviteit in de hersenen. "

De huidige behandelingen van de ziekte niet hebben gebracht volledige verlichting aan de miljoenen patiënten. Behandelingen omvatten verdovende pijnstillers, anti-inbeslagneming van drugs, anti-depressiva en zelfs eenvoudige adviezen, zoals "krijgen meer slapen en regelmatig te bewegen." Nu dat de oorzaak van fibromyalgie is gelokaliseerd, patiënten kijken uit naar een uiteindelijke genezing. Andere uitgedrukt frustratie over hoeveel ze al hadden geleden:

"Toen zijn ze ooit gaan om erachter te komen dat de dingen zijn nooit" alles in je hoofd? "Zei een commentator. "Wanneer er iets niet past in hun kleine beetje begrip, ze kleineren de patiënt en vertel ze dat ze gek zijn. Mensen hebben geleden door dit omdat ze werden uitgevonden. Voorschrijven van SSRI's voor alles is niet het antwoord niet meer dan een lobotomie of hysterectomie was. "

De aankondiging heeft het potentieel om te ontgrendelen betere toekomst behandelingen en heeft ongetwijfeld patiënten over de hele wereld verheugen dat het mysterie van fibromyalgie is eindelijk opgelost.

Bron: http://guardianlv.com/2013/06/fibromyal ... ly-solved/
ME/CVS - Infokanaal (Youtube): www.youtube.com/c/mecvsinfokanaal
Gebruikersavatar
mjramzy
Actief lid
Berichten: 306
Lid geworden op: 12 apr 2011, 20:24
Locatie: Belgium
Contacteer:

Bericht door mjramzy »

Ik vind de titel van het artikel wel wat overdreven, maar allezins goed dat er weer wat gevonden is en onderzoek gedaan word :D
ME/CVS - Infokanaal (Youtube): www.youtube.com/c/mecvsinfokanaal
Gebruikersavatar
josje15
Gevorderd lid
Berichten: 2775
Lid geworden op: 06 nov 2012, 14:10

Bericht door josje15 »

en nu onderzoeken of dit ook zo is in de huid van ME-patienten!!!
'mijn leven neemt haar eigen vlucht'
Gebruikersavatar
mjramzy
Actief lid
Berichten: 306
Lid geworden op: 12 apr 2011, 20:24
Locatie: Belgium
Contacteer:

Bericht door mjramzy »

josje15 schreef:en nu onderzoeken of dit ook zo is in de huid van ME-patienten!!!
Er zijn veel ME-patienten met Fibromyalgie klachten, het gaat vaak samen. Zelf heb ik geen fibro-klachten, maar wou dit hier toch delen :wink:
ME/CVS - Infokanaal (Youtube): www.youtube.com/c/mecvsinfokanaal
Gebruikersavatar
josje15
Gevorderd lid
Berichten: 2775
Lid geworden op: 06 nov 2012, 14:10

Bericht door josje15 »

jaah...ik weet het,
ik zag het net op FB......
ik vind het best wel een belangrijke ontdekking.... :D
en FB en ME worden ook door elkaar gebruikt, de namen....
'mijn leven neemt haar eigen vlucht'
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Bericht door lulu »

Hoi ramzy,
Dank voor delen.
Fijn iig dat er iets tastbaars gevonden is, en dat ze hieruit mogelijk dit symptoom kunnen bestrijden.
want de vraag blijft wat oorzaak/gevolg is in deze kwestie... want hoe komt dat overschot aan zenuwvezels dan? En stel dat ze wat aan de pijn kunnen doen, verwachten ze daarmee ook dat de ziekte genezen is?

Dus met je eens ramzy, de titel is overdreven...
Maar wellicht steeds een stukje van de puzzel dat ook anderen motiveert verder te zoeken.
STOP de mishandeling van ME patiënten!
Gebruikersavatar
mjramzy
Actief lid
Berichten: 306
Lid geworden op: 12 apr 2011, 20:24
Locatie: Belgium
Contacteer:

Bericht door mjramzy »

De vraag is alleen of de echte oorzaken hiermee kunnen worden aangepakt want dat is bij de meesten toch immunologisch of zelfs al auto-immuun ?? Patiënten hebben toch veel meer klachten dan enkel maar pijn.. Maar als ze hiermee betere behandelingen zullen kunnen geven om pijn te verlichten is dit altijd een goede zaak.
ME/CVS - Infokanaal (Youtube): www.youtube.com/c/mecvsinfokanaal
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Bericht door lulu »

Haha berichtjes hebben gekruist maar we zeggen hetzelfde.
STOP de mishandeling van ME patiënten!
Gebruikersavatar
josje15
Gevorderd lid
Berichten: 2775
Lid geworden op: 06 nov 2012, 14:10

Bericht door josje15 »

en geen tussen de oren-gedoe meer voor deze pijnklachten....
geen SSRI's en andere hersenmedicatie!
'mijn leven neemt haar eigen vlucht'
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Bericht door lulu »

Ja nu josje, dat hoop ik...
Want als ze nu geloven dat het oplossen van de klacht ook genezing brengt, wat ramzy ook zegt, er zijn ook nog veel andere klachten verbonden aan FM, dan ben je voor het overige deel mss nog verder van huis...
Wat, wil je beweren dat je met onze mooie nieuwe behandeling niet genezen bent! Subiet naar de psych met jou!
En zal je het uwv horen, je bent nu toch behandeld?!?
Gebruikersavatar
josje15
Gevorderd lid
Berichten: 2775
Lid geworden op: 06 nov 2012, 14:10

Bericht door josje15 »

ok ok......jaah, zo kan het ook gaan.....

geloof dat ik nog steeds chronisch positief ben, of naief, tot het tegendeel is bewezen..... :wink:
'mijn leven neemt haar eigen vlucht'
Gebruikersavatar
josje15
Gevorderd lid
Berichten: 2775
Lid geworden op: 06 nov 2012, 14:10

Bericht door josje15 »

Volgens mij gaat dit artikel hier ook over:

http://www.intidyn.com/Newsroom/article-0009.html
'mijn leven neemt haar eigen vlucht'
sprankel
Gevorderd lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 12 aug 2010, 15:02

Bericht door sprankel »

Interessante ontdekking, maar ik vraag me inderdaad af waar dat dan door veroorzaakt wordt.
Weer een nieuw onderzoeksgebied :)
Life isn't about waiting for the storm to pass. It's about learning how to dance in the rain. - Vivian Green.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Hoe dan ook wel belangrijk nieuws!
Life smells...
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Bij Fibromyalgie wordt, helaas, ook vaak te weinig onderzoek gedaan. Veel mensen krijgen de sticker Fibromyalgie te pas en te onpas opgeplakt.

Ik kreeg voor de erge neuropatische pijn door VC Lelystad daar ook de sticker Fibromyalgie voor en de uitleg: dat bij ME vaak ernstige pijn (neuropatische pijn) voor komt.

Lyme kan ook een oorzaak zijn van Fibromyalgie. Dan moet er wel goed en kundig onderzoek worden gedaan, iets wat veel neurologen niet doen.

Nederlandse Vereniging voor Neurologie (NVN): Bron: http://www.neurologie.nl/publiek/patien ... europathie
Wat is de oorzaak

Er zijn veel verschillende type polyneuropathieën, elk met een andere onderliggende oorzaak. De oorzaken zijn te verdelen in de volgende categorieën:

Polyneuropathieën als gevolg van een:

- stofwisselingziekte, bijvoorbeeld suikerziekte of een stoornis van de schildklier of nieren;
- deficiëntie, een tekort aan bepaalde stoffen, bijvoorbeeld vitamine B;
intoxicatie, een overmaat aan bepaalde stoffen, bijvoorbeeld alcohol of
- vitamine B of bij behandeling met chemotherapeutica (anti-kankermedicijn);
- erfelijke aandoening, bij een afwijking in het erfelijk materiaal;
- infecties, bijvoorbeeld lepra, AIDS, borrelia;
- auto-immuunaandoening, een verstoorde immuun/ontstekingsreactie van het lichaam, gericht tegen lichaamseigen weefsels en cellen.
Groetjes, Louisa
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
Plaats reactie