Maag- darmproblemen

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
ananasje
Beginner
Berichten: 89
Lid geworden op: 08 sep 2011, 17:14

Maag- darmproblemen

Bericht door ananasje »

Hoi iedereen,

Ik heb ook Lyme waarvoor ik al 7 maanden orale antibiotica heb gekregen en nu 6 weken intraveneuze.

Ik heb veel last van mijn maag en darmen. Het is alsof mijn eten zich doorheen de dag opstapelt en niet verteert. Tegen 's avonds heb ik een enorm opgezette buik. Ik heb wel zin om te eten dan, maar ik voel me overvol. De laatste tijd heb ik ook de neiging om minder te gaan eten, maar ik mag absoluut niet vermageren want ben reeds zeer mager. Ik pas reeds erg op op wat ik eet (melkproducten, bepaalde kruiden en groenten, bereid voedsel,... eet ik niet) en ik ben ook niet geconstipeerd (dagelijks normale stoelgang). DML heeft me reeds litican voorgeschreven, maar dat helpt niet. Herkent iemand dit en wat doe jij er aan?

Bedankt alvast!
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Maag- darmproblemen

Bericht door stargazertje »

Ik zou als ik jou was een probiotica proberen. Dan werken de darmen weer een stuk beter hopelijk. De AB maken naast de foute ook de goede beestjes dood. Je hebt al een middel om de bewegingen van je darmen en maag te helpen.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Maag- darmproblemen

Bericht door asje »

Smal-spectrum AB maken de goeie bacteriën niet dood dacht ik toch.
Life smells...
haaii
Actief lid
Berichten: 186
Lid geworden op: 12 mar 2013, 18:10

Maag- darmproblemen

Bericht door haaii »

asje schreef:Smal-spectrum AB maken de goeie bacteriën niet dood dacht ik toch.
Denk persoonlijk dat het niet om of doden of niet gaat. Maar dat er minder varianten zijn in je GI die getroffen worden door de antibiotica. Het is nl. erg moeilijk om een dermate gespecificeerd antibioticum te ontwikkelen die maar 1 bacterie dood, haast onmogelijk. En omdat jouw gastro-intestinale flora zo divers is in zijn species zal er altijd wel wat sneuvelen. bacteriën hebben andere ribosomen dan mensen, daar spelen enkele AB's op in. Maar er zullen in je GI altijd verscheidene, zij het goede of slechte, bacteria sneuvelen wegens je AB kuur middels het interfereren met de ribosomen die gelijk zijn aan die van de geviseerde bacteriesoort.
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Maag- darmproblemen

Bericht door marlène »

Heb je al eens prebiotica bijgenomen? Dat is iets anders dan prObiotica.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
ananasje
Beginner
Berichten: 89
Lid geworden op: 08 sep 2011, 17:14

Bericht door ananasje »

Ik neem reeds jaren VSL-3 (ook door DML voorgeschreven)... PrEbiotica ken ik niet, wat zijn dat?
Gast

Bericht door Gast »

ik heb sinds vorig jaar maagproblemen, obstipatie al veel langer
en het blijkt dat ik een middenrifsbreukje heb, dan zet je buik idd helemaal uit, veel pijn, brandende pijn achter borstbeen en trekt naar mijn rug. heb esomeprazol maar helpt(nog) niet voldoende. krijg morgen ook een buikecho, kijken of de galsteen zich wel rustig houdt.
misschien eens googelen op middenrifsbreukje?
sterkte ermee, maagklachten is echt heel akelig!
Gebruikersavatar
ananasje
Beginner
Berichten: 89
Lid geworden op: 08 sep 2011, 17:14

Bericht door ananasje »

brandy schreef:ik heb sinds vorig jaar maagproblemen, obstipatie al veel langer
en het blijkt dat ik een middenrifsbreukje heb, dan zet je buik idd helemaal uit, veel pijn, brandende pijn achter borstbeen en trekt naar mijn rug. heb esomeprazol maar helpt(nog) niet voldoende. krijg morgen ook een buikecho, kijken of de galsteen zich wel rustig houdt.
misschien eens googelen op middenrifsbreukje?
sterkte ermee, maagklachten is echt heel akelig!
Ik denk niet dat dat het probleem bij mij is. Ik ken dat en dat zijn toch wel andere symptomen dan wat ik heb. 'k Denk dat het toch meer ter hoogte van mijn darmen is!
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

Ms kan je je dieet wat aanpassen? Geen tafelsuiker (cane sugar) meer en ook proberen de zuivelproducten achterwege te laten. Vaak willen darmen het ook wel beter doen als je overstapt op volkoren producten (is mijn ervaring), niet alleen brood maar ook pasta en volkoren rijst.

Succes!
Gebruikersavatar
ananasje
Beginner
Berichten: 89
Lid geworden op: 08 sep 2011, 17:14

Bericht door ananasje »

Ik eet reeds zeer gezond. Geen melkproducten, weinig zoetigheid of vet, enkel volkorenproducten. Daarom dat het me zo frustreert. Ik doe al echt veel, en toch blijf ik last hebben.
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Bericht door lulu »

Hou ananasje, ik kan weer slecht tegen gluten/tarwe, net als velen hier... ik eet wel speltbrood maar 's avonds alles glutenvrij (is makkelijk te doen).

Ik heb begrepen dat gluten relatief lange en slecht te verteren moleculen zijn (zeg het mss niet helemaal goed maar nu ja). Spelt is lichter te verteren. 'S avonds kan je glutenvrije pasta nemen, of rijst, frietjes. Ook wordt koude koolzaadolie aangeraden door Tobback.

Mss zijn al die volkorenproducten voor ons toch niet zo goed... (Ik moest ook geheel overschakelen met alles toen ik ziek werd).

Daarnaast ben ik ook met fruit voorzichtig...

Er zijn wel meer topics over dit onderwerp, probeer de zoekfunctie.
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

ananasje schreef:Ik eet reeds zeer gezond. Geen melkproducten, weinig zoetigheid of vet, enkel volkorenproducten. Daarom dat het me zo frustreert. Ik doe al echt veel, en toch blijf ik last hebben.
Volhouden! In mijn geval had ik pas na 20 maanden dieet resultaat. Wel was dat een dieet gebaseerd op de voedselintollerantietest van DML (US Biotek - ook hier in NL te doen). Ik was/ben wanhopig genoeg om me daaraan te houden. Wie weet hoe beroerder ik er mogelijk aan toe was. Dus wie weet doe je het niet voor niks...
Gebruikersavatar
ananasje
Beginner
Berichten: 89
Lid geworden op: 08 sep 2011, 17:14

Bericht door ananasje »

Ik ging vroeger bij Tobback, en volg nu nog grotendeels haar dieet. Ik doe dit ook al jaren, dus volgens mij kan het echt niet aan mijn voeding liggen. Zal er nog maar eens met DML over spreken...
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

Je zou dezelfde test nog eens kunnen doen om er zeker van te zijn. Deze dingen kunnen veranderen.
Plaats reactie