Griffonia / 5 HTP ervaring

Hier bespreken we biomedische behandelingen en medicijnen voor ME (cvs).

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
aoife
Gevorderd lid
Berichten: 962
Lid geworden op: 01 jun 2011, 19:02

Bericht door aoife »

Mijn arts adviseerde mij eventueel 5-HTP (Griffonia) te gaan gebruiken, maar ik zie het eigenlijk niet zitten.
Ik gebruik ook Amitriptyline (5 mg, vanwege doorslaapproblemen) en ik heb gelezen dat dat niet samen mag met Griffonia.
Zijn er hier veel die het gebruiken en hebben jullie bijwerkingen?
http://www.fache-instituut.be/weet_wat_ ... plicifolia
"Wetenschappers die hun wijsheid alleen uit boeken hebben moet men op de boekenplank zetten".

Wolfgang Eschker
Gebruikersavatar
aoife
Gevorderd lid
Berichten: 962
Lid geworden op: 01 jun 2011, 19:02

Bericht door aoife »

Ik besef me net dat ik misschien een nieuw topic aan had moeten maken, ipv het in dit topic van iemand anders te plaatsen.
Sorry dus als het verkeerd staat.


Geen probleem, nieuw topic is aangemaakt - mod.
"Wetenschappers die hun wijsheid alleen uit boeken hebben moet men op de boekenplank zetten".

Wolfgang Eschker
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Het wordt afgeraden het samen te gebruiken, staat ook in jouw artikel hier. Ik zou dat de arts voorleggen.
Life smells...
Gebruikersavatar
aoife
Gevorderd lid
Berichten: 962
Lid geworden op: 01 jun 2011, 19:02

Bericht door aoife »

Hai Asje,

Ja, daarom had ik die link erbij gedaan omdat daar in staat dat het niet samen mag eigenlijk.
Ik heb meerdere sites gevonden waarop staat dat je ermee op moet passen en dat het een middel is dat je niet zomaar moet gaan slikken.

Verder niemand die het slikt?

Ik had het eerst dus in een ander topic gezet omdat ik las dat het samen gebruikt werd met anti-biotica en in de link staat dat dat eigenlijk niet goed is.
Degene in dat topic schreef over problemen met zien/ogen.
En zoiets staat ook weer beschreven als mogelijke bijwerking van de 5 HTP.
Ik was dus wat verbaasd dat er dus 5 HTP voorgeschreven was icm anti-biotica.
"Wetenschappers die hun wijsheid alleen uit boeken hebben moet men op de boekenplank zetten".

Wolfgang Eschker
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Bericht door lulu »

Hoi Aiofe, ik gebruik 5-htp. Dit werd aangeraden op een site voor slaapproblemen, icm melatonine en valeriaan. Neem het dus 's avonds, ook voor humeur (zou omgezet worden inneh... Serotonine of wat was 't.). Ik gebruik geen AB. Heb dit toen gemeld bij HA en die voorzag geen probleem...

Lijk er geen last en een tijdje enige baat bij te hebben, maar lees de laatste tijd idd negatieve verhalen... dus twijfel slaat wel wat toe...
STOP de mishandeling van ME patiënten!
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Het gaat dus om AD en AB! Ik wist alleen van AD.
Life smells...
Grigor
Gevorderd lid
Berichten: 1418
Lid geworden op: 04 jun 2008, 11:56

Bericht door Grigor »

lulu schreef:Hoi Aiofe, ik gebruik 5-htp. Dit werd aangeraden op een site voor slaapproblemen, icm melatonine en valeriaan. Neem het dus 's avonds, ook voor humeur (zou omgezet worden inneh... Serotonine of wat was 't.). Ik gebruik geen AB. Heb dit toen gemeld bij HA en die voorzag geen probleem...

Lijk er geen last en een tijdje enige baat bij te hebben, maar lees de laatste tijd idd negatieve verhalen... dus twijfel slaat wel wat toe...
Hoi Lulu, wat voor negatieve verhalen?? Heb het afgelopen nacht genomen. Nu wel erg suf de hele dag maar misschien zal het wennen na een tijdje . Het wordt ook wel de natuurlijk AD genoemd.
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Bericht door lulu »

Serieuzer is de bijwerking die Life Extensionist Steve Harris via UseNet publiek heeft gemaakt.(12) Volgens Harris zet een deel van 5-htp niet in de hersenen maar in de lever om in serotonine. Vooral als je er B6 bijneemt verloopt die omzetting vlot.


Die 'perifere' serotonine is ronduit gevaarlijk: het activeert bloedplaatjes om te stollen en vernauwt kleine bloedvaatjes. Daardoor kunnen de bloedvaten die het hart van zuurstof voorzien dichtslibben of andere bloedvaatjes het begeven. Mensen met hart- en vaatziekten moeten daarom verre blijven van 5-htp, stelt Harris. Maar ook voor gezonde mensen is het gebruik van 5-htp misschien niet verstandig. Veel onderzoekers gebruiken niet voor niets stoffen als Carbidopa. Die blokkeren het omzettingsproces in het lichaam.


Harris adviseert daarom om alleen 5-htp te gebruiken zonder B6 en met Carbidopa - of anders helemaal niet. Voor L-Tryptofaan geldt dit allemaal niet, voegt Harris er nog aan toe. Die stof kan alleen in de hersenen omzetten in serotonine.


Niet iedereen reageert op 5-htp door buiten de hersenen meer serotonine aan te maken. Maar alleen een urinetest kan uitwijzen of jij tot de gelukkigen behoort.


Harris' alarm heeft de supplementenmakers en goeroes ook na zes jaar nog nauwelijks bereikt. Wil dat zeggen dat Harris ongelijk heeft? Wijzelf denken van niet. Daarvoor lijkt Harris teveel op klokkenluiders als Ivonne 'Quercetine' Rietjens [Link] en Diane 'Chroompicolinaat' Stearns [ErGs].
Ik heb denk ik toen ik dat schreef bovenstaande verhalen gelezen. Weet niet wat er van waar is. Ik gebruik het nu niet meer, niet om die reden overigens maar omdat ik rustiger aan doe met de supplementen. Ik geloof wel dat de 5-htp toen wat werkte.
En tegenwoordig heb ik amitriptilyne voor de slaap, noodzakelijk helaas.
STOP de mishandeling van ME patiënten!
Grigor
Gevorderd lid
Berichten: 1418
Lid geworden op: 04 jun 2008, 11:56

Bericht door Grigor »

Tja lastig....moet ik dus nu mee stoppen :-((((
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Tryptofaanrijke en serotonine- en melatoninebevorderende voeding als laatste 's avonds kan goed helpen, net als magnesium.
Life smells...
Plaats reactie