hydrocortisone + ITT test

Alle vragen over diagnose en testen. Welke testen voor ME (cvs)? Wat betekenen de resultaten?

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
seefke
Beginner
Berichten: 17
Lid geworden op: 04 nov 2010, 20:51

hydrocortisone + ITT test

Bericht door seefke »

Hallo allemaal,

Ik heb net te horen gekregen dat ik hydrocortisone zou moeten slikken omdat mijn 24h cortisone gehalte laag staat.
Hij zei er meteen bij dat dit mogelijks voor altijd nodig zou zijn omwille van een eventuele beschadigde bijnier of hypofyse, dit zou hij verder onderzoeken door een ITT test uit te voeren bij mij.

Heeft er iemand ervaring met het slikken van hydrocortisone?
Ik zou s morgens 15mg en in de namiddag 5 mg moeten slikken.
Aangezien dit uiteindelijk toch hormonen zijn, sta ik daar niet zo voor te springen om daar zomaar mee te beginnen zonder eerst wat info en ervaringsverhalen te horen.

In hoeverre kan die hydrocortisone men neurologische klachten wegnemen/verminderen?
Is dit de juiste weg of heb ik een goeie neuroloog nodig die de JUISTE tests/scans uitvoert?
Ik ben hyper hyper hyper prikkelbaar voor geluiden, drukte, stress, etc...
Waardoor ik me bijna helemaal afzonder en niks sociaal leven meer heb, winkelen kan ik ook niet meer.
Dit alles is heel erg toegenomen het laatste jaar, ik word alsmaar slechter ipv beter.
Naar mijn gevoel ligt het dus vooral neurologisch men probleem.
Natuurlijk de bijnier staat in voor ons stress-systeem.

Een voorbeeld, men vriend die wat teveel tikt met z'n mes of vork tegen z'n bord om gewoon eten op z'n vork te scheppen, wel dat geluid snijdt twist door mij. Ik zou er ZOT van worden.
Autoradio moet uit, algemeen, ik kan gewoon geen geluiden, mensen, drukte, etc meer verdragen, maar echt extreem, dat is toch niet normaal???

Weet iemand raad hiermee?

Slik ik hydrocortisone?
Iemand ervaring daarmee?
Moet ik naar de neuroloog, welke onderzoeken laat ik doen, want ik weet dat bepaalde scans niet veel aantonen.

Ik ben beetje ten einde raad.

Alvast super bedankt voor jullie reacties!

Seefke
Gebruikersavatar
mamoes
Gevorderd lid
Berichten: 560
Lid geworden op: 16 jul 2010, 22:25

hydrocortisone + ITT test

Bericht door mamoes »

Ha Seefke,

Welke arts schrijft je hydrocortison voor ?
Misschien heb je dat wel ergens gemeld maar ik zie nu dit bericht van jou en heb geen tijd om me verder in te lezen.

Het kan zijn door je ziek zijn dat je bijnieren uitgeput zijn maar het kan ook inderdaad een andere reden hebben.

Je zou qua niets meer kunnen verdragen best eens wat op kunnen knappen met hydrocortison omdat het je omgeving dempt zonder down te worden.
Als het niet een primair bijnier probleem is merk je minder snel reactie.

Mamoes
Gebruikersavatar
seefke
Beginner
Berichten: 17
Lid geworden op: 04 nov 2010, 20:51

Bericht door seefke »

Hi Mamoes,

D'r. Coucke schrijft dit me voor...

Ik zou er nu al moeten mee starten en dan in augustus kan ik een ITT test doen om te kijken of het al dan niet primair of secundair is. Primair is toch als het van de bijnier zelf voortkomt hè ?
Gebruikersavatar
mamoes
Gevorderd lid
Berichten: 560
Lid geworden op: 16 jul 2010, 22:25

Bericht door mamoes »

Hoi Seefke,

Inderdaad is primair van de bijnier zelf.

Vraag nog even goed na voor je in gaat nemen of je inname van hydrocortison géén invloed kan hebben op de ITT test.

Dat zou zonde zijn want dan krijg je nog een vertekend beeld.

Verder snap ik je vraag betreffende inname wel maar is dit een leven ??
Echt je zult zien dat je er een beter leven door krijgt en meer kunt verdragen.

Wij hebben zelf ervaring met 3 personen.

Misschien is het alleen een opstap naar verbetering en mag je na verloop van tijd af bouwen.
Zo niet dan heeft je lichaam dit middel hard nodig om te blijven draaien. En je wilt toch vooruit neem ik aan :)

Sterkte ;)

Ik ben benieuwd naar je bevindingen.
Je mag me eventueel ook een pb sturen hoor als je wilt.

Mamoes
Plaats reactie