Het belang van de juiste voeding door John Bergman

Hier is er plaats voor discussie en vragen over alternatieve methodes bij ME (cvs).

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
bellatordelux
Gevorderd lid
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 sep 2013, 00:36

Bericht door bellatordelux »

Afbeelding
I have no Truth to tell or reveal,
only Insights to share
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Voeding heeft natuurlijk wel met ziekte te maken. Ongeweten allergie, intoleranties, diabetes, RE, maag- en darmstornissen etc kunnen je zeer ziek maken - omdat je dan heel verkeerde voeding binnen krijgt. Voeding heeft veel invloed, je kunt je heel anders voelen met een ander dieet. En kijk maar eens naar de eigenschappen van alle voedingsstoffen incl die van kruiden/specerijen.

Als ik niet had geweten wat ik moest eten tegen RE en candidiasis was het slecht afgelopen, gezien de psychische klachten daarbij.

En ik acht het zeer goed mogelijk dat we nog veel meer over voeding en ziekte gaan weten, er is veel over gaande.

Uiteraard genees je niet met voeding, tenzij het bijv alleen om een inmiddels ontdekte allergie gaat zonder teveel schade.
Life smells...
elias
Actief lid
Berichten: 283
Lid geworden op: 12 okt 2012, 20:00
Locatie: Gelderland

Het belang van de juiste voeding door John Bergman

Bericht door elias »

Uiteraard genees je niet met voeding,
Ok hier kan ik me wel in vinden! En ik leefde trouwens ook redelijk tot heel gezond voor ik ME kreeg dus we kunnen ook stellen dat voeding ziektes ook NIET kan voorkomen.

Gezond eten/drinken is iets vanzelfsprekends maar ziektes zijn heel ingewikkeld en complex! Er zijn ook veel mensen die veel ongezonder leefden/leven dan veel mensen op dit forum en die toch geen ME hebben gekregen.

Zelf kan ik zo tien jongeren uit me omgeving aanwijzen die veel ongezonder dan ik aten en nog steeds eten en toch GEEN ME/Lyme of een ander ziekte hebben gekregen en ik wel.

Waarom krijgt iemand op jonge leeftijd bijv. ALS, kanker, MS of locked-in-syndroom etc? Ik denk dat genetische voorbeschiktheid een veel groter rol speelt als het aankomt op ernstige ziektes dan voeding. :wink:
''sometimes the hardest thing and the right thing are the same''
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Het belang van de juiste voeding door John Bergman

Bericht door asje »

Genen, blootstelling aan stoffen, -ziekteverwekkers, dat zijn zaken die meer oorzaak zijn van ziekte, zeker.

Je zegt 'op jonge leeftijd', je kunt er natuurlijk zelfs mee geboren worden.
Life smells...
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Het belang van de juiste voeding door John Bergman

Bericht door lulu »

Epigenetica
STOP de mishandeling van ME patiënten!
Gebruikersavatar
verlorengezondheidman
Gevorderd lid
Berichten: 6231
Lid geworden op: 02 aug 2008, 17:24

Het belang van de juiste voeding door John Bergman

Bericht door verlorengezondheidman »

Ik ben het volledig met @Elias en zijn goede onderbouwing eens in deze....
Een zoönose is een infectieziekte die kan worden overgedragen van dieren op mensen.
http://www.youtube.com/watch?v=wVQy9-cyL98

LyME en co's INFO-topic!
http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... ht=#218551
Gebruikersavatar
bellatordelux
Gevorderd lid
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 sep 2013, 00:36

Bericht door bellatordelux »

Afbeelding
I have no Truth to tell or reveal,
only Insights to share
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Haha, was het maar zo simpel.
Life smells...
Gebruikersavatar
bellatordelux
Gevorderd lid
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 sep 2013, 00:36

Bericht door bellatordelux »

Afbeelding
I have no Truth to tell or reveal,
only Insights to share
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Bericht door lulu »

Elias, wij beweren helemaal niet dat verkeerde voeding ons ziektebeeld veroorzaakt*.

Maar wél dat, als je eenmaal ziek bent, de juiste voeding er wel voor kan zorgen dat je iets minder klachten hebt, minder last van darmen en mogelijk meer energie en minder last van spieren. De meesten van ons hebben darmproblemen, de mogelijke oorzaken noemde ik op de vorige bladzijde, waarbij het van belang is te kijken welke voeding het best (be)valt en het minst klachten geeft.

*Hoewel, ook hier is de epigenetica van belang. De genetica bepaald de mate waarin we gevoelig zijn, voor bepaalde zaken maar de omgeving/omstandigheden bepalen weer in welke mate we in aanraking komen met bepaalde factoren die er weer voor zorgen dat die gevoeligheden geremd of versneld worden, tot uiting komen. Een voorbeeld:
Beïnvloeding van genen: epigenetica
Uit nieuw onderzoek blijkt nu dat externe invloeden zoals voedingsgewoonten of omgeving onze genen kunnen veranderen. Wetenschappers van het Zweedse Karolinska Instituut constateerden dat DNA geïsoleerd uit de spieren van patiënten met diabetes type 2, specifieke chemische kenmerken had op het gen dat de hoeveelheid brandstof (vet of suikers) controleert die door de lichaamscellen wordt verbrand2.
Gezonde mensen hebben deze chemische kenmerken niet, maar ze waren wel te zien bij mensen met een voorstadium van diabetes. Daaruit valt af te leiden dat het ontstaan van diabetes een proces is dat begint met een verandering in de genen die suiker verwerken, maar dat dit wordt uitgelokt en zich verder ontwikkelt door invloeden van buitenaf.
Dit idee is overigens niet nieuw. Maar het valt pas nu in vruchtbare aarde (zie kader). Dit komt door een nieuwe wetenschap, epigenetica – de studie naar de invloed van de omgeving op de genen.
STOP de mishandeling van ME patiënten!
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Interessant, over diabetes! En ja, muterende genen. Je kunt mutaties ook weer overerven.
Life smells...
elias
Actief lid
Berichten: 283
Lid geworden op: 12 okt 2012, 20:00
Locatie: Gelderland

Bericht door elias »

bellatordelux schreef:Afbeelding
Dit plaatje zie ik als een zware belediging en gebrek aan fatsoen tegenover alle ME/LYME patienten! Daar

1) Alle ME/Lyme patienten gewoon gezond (tot zeer gezond) aten voordat ze ziek werden.

2) GEEN ME/Lyme patient door welk vorm/combinatie soort van voeding ook kan genezen van zijn/haar ziekte.
Maar wél dat, als je eenmaal ziek bent, de juiste voeding er wel voor kan zorgen dat je iets minder klachten hebt
Natuurlijk! Maar helaas niet in een mate waardoor een persoon weer voltijd kan werken/sporten/leven zoals voor de ziekte het geval was en in sommige gevallen verminderen de klachten ook helemaal niet zoals bij Lynn Gilderdale.
''sometimes the hardest thing and the right thing are the same''
Gebruikersavatar
verlorengezondheidman
Gevorderd lid
Berichten: 6231
Lid geworden op: 02 aug 2008, 17:24

Bericht door verlorengezondheidman »

Waarom wordt mijn broer die hetzelfde voer als ik heeft gegeten en exact dezelfde vaccinaties als ik heeft ondergaan niet invalide en ik wel?

Voordat mijn Lyme/ ME ontstond liep ik 2,5 uur non-stop hard zonder moe te worden dit i.c.m. gezond voer; mijn gezonde broer kon/kan dat niet.
Een zoönose is een infectieziekte die kan worden overgedragen van dieren op mensen.
http://www.youtube.com/watch?v=wVQy9-cyL98

LyME en co's INFO-topic!
http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... ht=#218551
Plaats reactie