ENG onderzoek bij (draai)duizeligheid

Alle vragen over diagnose en testen. Welke testen voor ME (cvs)? Wat betekenen de resultaten?

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
vlindertje19
Gevorderd lid
Berichten: 1264
Lid geworden op: 28 jun 2011, 15:48

ENG onderzoek bij (draai)duizeligheid

Bericht door vlindertje19 »

Vanochtend heb ik een ENG onderzoek gehad. Dit om te bepalen of mijn aanvallen van duizeligheid alleen horen bij OI of (ook) bij ziekte van Meniere.

Een ENG is een onderzoek waarmee ontdekt kan worden of er stoornissen in de hersenen of hersenstam zitten en of dat het evenwichtsorgaan niet meer goed werkt.

Als je problemen hebt met je evenwicht en symptomen hebt als (draai)duizeligheid, licht in het hoofd, misselijk, onstabiele wandelgang, oorsuizen (piepen, zoemen), gevoel dat oor dicht zit, gehoor wat minder is, gehoor wat afneemt e.d. kan met een ENG onderzoek bepaald worden waar het probleem zit.

http://www.ziekenhuis.nl/onderzoek-diag ... 307#tabs-2

Dit onderzoek wordt vaak gedaan na doorverwijzing door HA naar een KNO arts. Onderzoeken die ik ook erbij heb gehad is een gehoortest en een MRI brughoek/oor scan (zie http://www.kno.nl/publiek/voorlichting/brughoektumor).

Oorzaken van draaiduizeligheid/evenwichtsklachten:

1. acute aandoening van een van de evewichtsorganen. Vaak ziet men daarbij de omgeving draaien. De klachten kunnen minuten tot uren duren. De bekendste oorzaken van een acute aanval zijn;
- ontsteking van het evenwichtsorgaan. Meestal gaat het om een virale ontsteking in aansluiting op een griepperiode.
- de ziekte van Meniere
- een aanval van migraine
- doorbloedingsstoornis OF bloeding in evenwichtsorgaan en/of (kleine hersenen).

2. BPPD (Benigne Paroxysmale Positie Duizeligheid); bij draaiduizeligheid die seconden duren en optreedt bij bepaalde bewegingen (bukken, omhoog kijken, omdraaien in bed, gaan liggen in bed). De klachten worden veroorzaakt door "steentjes" die zwerven door het evenwichtsorgaan.

3. Een daling van de bloeddruk bij overeind komen kan leiden tot een licht gevoel in het hoofd bij opstaan en langdurig staan. Dit noemt men orthostatische hypotensie (bekend bij vele leden hier op het forum).

4. Een laag bloedsuiker of vergiftigingen (alcohol of medicijngebruik)

5. Angst (al dan niet in combinatie met hyperventilatie en depressie kunnen ook leiden tot duizeligheidsklachten. Meestal betreft het dan een licht gevoel en geen draaiduizeligheid.

Het is dus belangrijk om klachten van de (draai)duizeligheid goed te laten onderzoeken waar de oorzaak ligt.

Voor eventuele link van Meniere met misschien ziekte van Lyme:
Syndroom van Ménière
Stel, de achterliggende oorzaak voor de 3 Ménière-symptomen wordt na diagnostisch onderzoek bekend. Dan zal de arts mogelijk niet meer spreken over “de ziekte van Ménière” maar over het “syndroom van Ménière”. Dat is bijvoorbeeld het geval als de duizeligheid, tinnitus en wisselend gehoorverlies worden veroorzaakt door een brughoektumor, de ziekte van Lyme of syfilis. De arts zal dan overgaan tot behandeling van de onderliggende aandoening.
Bron http://www.nvvs.nl/nl-NL/Meniere/Heb-ik ... se-Meniere

Het onderzoek duurt ongeveer 60 tot 90 minuten en je moet iemand mee nemen , want je mag niet meer zelf autorijden daarna (ivm de verergerde duizeligheid/misselijkheid die er ontstaat tijdens en na de onderzoeken). Dit uiteraard voor degene die nog zelf mogen en kunnen autorijden.

Na ongeveer een week krijg je de uitslag en eventueel, indien nodig, aanvullend onderzoek (bloedtesten, hartslag+bloeddrukmetingen). Doorverwijzingen naar neuroloog kunnen ook gebeuren.

Groetjes
Flying with broken wings
Plaats reactie