Derde meer besmettingen met ziekte van Lyme na tekenbeet

Hier kan gediscussieerd worden over nieuws, artikelen en onderzoek over ME (cvs)

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Derde meer besmettingen met ziekte van Lyme na tekenbeet

Bericht door marlène »

http://www.gva.be/nieuws/wetenschap/aid ... nbeet.aspx

08:01 Wetenschap "Hoe meer grote zoogdieren er in de bossen rondlopen, hoe meer teken er zijn", zegt bioloog Dieter Heylen van de Universiteit Antwerpen. Reeën en everzwijnen - soorten waarvan er steeds meer voorkomen - zijn de belangrijke dragers van de volwassen schapenteken.

Uit cijfers van het Wetenschappelijk Instituut Volksgezondheid blijkt intussen dat het aantal besmettingen met de bacterie die de ziekte van Lyme veroorzaakt, in 2011 met 34,8 procent is gestegen. In totaal zijn er in 2011 469 besmettingen met de bacterie geregistreerd. In 2010 waren er dat 348. De kans op besmetting na een tekenbeet is het hoogst in augustus en september. Mannen lopen duidelijk meer risico dan vrouwen.

Het risico neemt toe bij een wandeling in of bij een bos. "Hoge vochtigheid is erg belangrijk voor een teek. In een open en onbeschaduwde tuin ga je ze bijna nooit vinden. Ook temperatuur is een bepalende factor. Teken zijn koudbloedig. In de winter zijn ze minder actief. Meteen ook een verklaring waarom mensen nu opnieuw last krijgen van tekenbeten.

MM
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Derde meer besmettingen met ziekte van Lyme na tekenbeet

Bericht door marlène »

Ik heb de onderzoeker aangeschreven en vandaag reeds antwoord gekregen.
In mijn mail wees ik op het aantal zieke mensen die zich op eigen kosten laat testen, de gevolgen van ziekte bij niet-behandeling, het stigma, de psychiatrische stempel, de kinderen die niet geloofd worden, de politieke onwil, enz.
--------------

Beste Marlène,

bedankt voor je terechte e-mail.

Even ter verduidelijking: ik ben een bioloog (geen geneesheer) die onderzoek doet op de factoren die de risico's op Borrelia besmettingen bij wilde dieren bepalen. Maar uiteraard hebben deze onderzoekingen indirect betrekking op Lyme borreliosis bij de mens.

Wanneer ik jouw e-mail lees, word ik des te gemotiveerder om mijn onderzoekingen verder te zetten. Als wetenschapper heb(ben) ik (we) een grote verantwoordelijkheid om maatschappelijk relevante vraagstellingen rond de gezondheid bij mens en dier te behandelen. Helaas wordt er momenteel vrij weinig geld en energie gestoken in onderzoek rond Lyme, zeker wanneer we dit vergelijken met onze buurlanden.

De prevalentie van Lyme borreliosis lijkt me inderdaad sterk onderschat, temeer omdat de symptomen niet altijd even duidelijk zijn, en omdat symptomen sterke overlap vertonen met die van andere aandoeningen.

EM doet zich inderdaad niet altijd voor bij besmettingen, waardoor patiënten soms onopgemerkt blijven voor enige tijd, en waardoor het toewijzen van ziekteverschijnselen aan de tekenbeet wordt bemoeilijkt. Ik hoop ook dat voor deze risico-groepen (boswachters, jeugdbewegingen,...) die vaker blootgesteld worden aan teken dan de gewone burger, er meer gesubsidieerde en preventieve screeningen mogen gebeuren.

Met medelevende groeten,
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Derde meer besmettingen met ziekte van Lyme na tekenbeet

Bericht door asje »

Goed dat je hebt gemaild en wat een aardig antwoord!

Wat opvalt is dat 'mannen duidelijk meer risico lopen dan vrouwen', las dat laatst ook al, als je bedenkt dat plm 70% van de ME-ers vrouw is.
Life smells...
Plaats reactie