huishouding

Stel hier je vragen omtrent ME (cvs) en help elkaar verder.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
whisje
Actief lid
Berichten: 103
Lid geworden op: 02 mar 2012, 19:59

huishouding

Bericht door whisje »

mijn huishouding is op dit moment behoorlijk chaotisch wat veel onrust geeft over ligt was (wel schoon) speelgoed en dergelijke. Afwas staat behoorlijk hoog in de keuken :oops: mijn man zit sinds 1 april werkeloos thuis sindsdien gaat het minder ik weet echt niet waar ik moet beginnen en wordt er moedeloos van. En dit is alleen de benedenverdieping boven is het net zo :oops: Als ik er aan begin ben ik na 15 min gesloopt en moet ik stoppen dta schiet dus ook niet op. Mijn man probeert me wel te helpen maar die ziet net als mij een hele berg rotzooi en weet dus ook niet waar hij moet beginnen. Ik wil mijn huis weer terug en niet de vuilnisbelt waar we nu in zitten en wordt niet nl erg verdrietig en ongelukkig van

Iemand tips hoe we dit het beste kunnen aanpakken
In een hutje op de hei. Ben ik niemand tot last
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

huishouding

Bericht door stargazertje »

Ik moet denken aan het gezegd: een draad per dag is een hemdsmouw in het jaar.

Ik zou elke dag iets (ruimte/klus) samen aanpakken en dat manlief dan het merendeel of een groter punt doet. Als je het tegelijkertijd bij blijft houden dan moet het toch opknappen? Je kan ook een planning maken hoe wat waar op welke dag?

Sterkte.
Gebruikersavatar
aoife
Gevorderd lid
Berichten: 962
Lid geworden op: 01 jun 2011, 19:02

Bericht door aoife »

Ik denk dat je het het beste in delen kunt zien.
Dus proberen niet te veel te focussen op alle rommel bij elkaar.
Bespreek met je man wat jij aankunt en wat hij aan kan.
Je hebt het bijv. over de was, het speelgoed en de keuken.
Je kunt er voor kiezen om eerst de keuken aan te pakken ofwel samen of wel jij of hij alleen.
Mocht een van jullie die alleen aan pakken dan kan de ander aan de was of het speelgoed beginnen.
Dus steeds een deel en niet alles tegelijkertijd willen doen.
Probeer de situatie zoals die nu is te accepteren, je doet wat je kunt.
Steeds naar alle rommel bijelkaar kijken en het niet meer zien zitten (wat ik goed kan snappen) werkt tegen je.
Kleine overzichtelijke stapjes en visualiseer hoe je het wilt hebben.
Dit zal sneller gaan dat steeds overal en nergens te beginnen, het niet af te kunnen maken en dus geen enkel resultaat te zien.
Ik hoop dat je hier iets mee kunt.
"Wetenschappers die hun wijsheid alleen uit boeken hebben moet men op de boekenplank zetten".

Wolfgang Eschker
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

Persoonlijk word ik er wel blij van als ik iets heb gepoetst wat je dan ook echt ziet. Zo heb ik donderdag de deur van de koelkast aan de binnenkant gesopt en de vakjes eruit gehaald, niet heel veel werk. Maar wel prachtig resultaat, vind ik zelf. Mijn man (aan wie ik het notabene nog had verteld) zag het dus niet. Tja.

Back to you: het is hier al genoemd - telkens een klein beetje, maar idd wel met een plan. Dus ofwel aan de keuken beginnen ofwel aan een deel van de huiskamer. Stel jezelf voor hoe ver je kan zijn als je alle dagen een kwartiertje doet en je man iets meer. Misschien heb je dan zater- of zondag al iets waar je helemaal blij mee bent.

Wat ook kan helpen: dat wat naar boven moet bij de trap leggen en telkens als je naar boven gaat dat meenemen. Dan is het tenminste beneden wat leger en netter?

Succes ermee! Je zal straks vast trots op jezelf zijn als het wat meer naar je zin is!
Gebruikersavatar
mieperdepiep
Gevorderd lid
Berichten: 730
Lid geworden op: 07 apr 2011, 13:32

Bericht door mieperdepiep »

Inderdaad kleine stapjes en ruimte voor ruimte. Zo blijft het overzichtelijk en zie je sneller resultaat. Keuken lijkt me een goede ruimte om te beginnen: belangrijk dat die schoon en opgeruimt is, heb je toch veel nodig of niet dan? :wink: Als de afwas aan kant is, lijkt het vaak al een stuk beter
Eigenlijk doe ik het altijd zo, ik zit momenteel zonder hulp, al een tijdje eigenlijk
Probeer de lat op dit moment ook niet al te hoog leggen en doe het vooral samen En misschien is er nog wel iemand in je omgeving die je zou kunnen (of wil) helpen
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

Goed idee van Miep, of ms een hulp voor een middag inhuren?
gorbi
Actief lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 07 jun 2009, 00:51

Bericht door gorbi »

Je man is niet ziek veronderstel ik, maar werkloos thuis en jullie zitten in zo'n rotzooi? Dan klopt er iets niet. Sorry als ik dit fout beoordeel.
Maar wat zich langzaam opgebouwd heeft zul je ook langzaam moeten afbouwen, dat is het meest realistische.

Je kunt beginnen met aan tafel te gaan zitten met hem, en een lijst maken met to do's. Jij de regie, hij de fysieke kracht die uitvoert. Dan kom je veel verder dan dat kwartier zwoegen. Elke dag beslis je samen wat je van de lijst aanpakt, en dat schrap je. Deze stapjes zullen je alvast blij maken en moed geven.

Ik zit ook in zo'n proces. Ben begonnen in mijn keuken, alles in de kasten wat ik niet of zelden gebruik gaat eruit. Ik kan slecht weggooien, maar berg het op in verhuisdozen.

Wat tegen vocht kan gaat in de kelder, wat droog moet staan gaat naar de zolder. Alles stofvrij houden in plastic boxen of zakken. Rekken wil ik niet meer, daarop zie je alles staan, en dat geeft me onrust ook al is het netjes geschikt, dus alle bergers hebben deurtjes, lades of schuifwanden.

Dozen kan ik niet meer optillen, dus ook die gaan weg. Ornamentjes die stof vreten gaan weg, liever één mooi object dan tien prulletjes. De vrijgekomen kastruimte wordt enkel nog gevuld met hetgeen nu dagelijks nut heeft. Ik hou er de moed in! Hopelijk heb je hier wat aan...
whisje
Actief lid
Berichten: 103
Lid geworden op: 02 mar 2012, 19:59

Bericht door whisje »

@gorbi
mijn man heeft een een chrononische depressie die ziet dus vanalles hier liggen en weet niet waat te beginnen
In een hutje op de hei. Ben ik niemand tot last
gorbi
Actief lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 07 jun 2009, 00:51

Bericht door gorbi »

tja, dan is het begrijpelijk, depressie brengt mee dat hij niets onderneemt. Is het dan niet mogelijk om dit samen met een therapeut aan te pakken?
Plaats reactie