L Carnitine veroorzaakt aderverkalking en hartproblemen

Hier kan gediscussieerd worden over nieuws en onderzoek over gezondheid in het algemeen (niet specifiek over ME).

Moderator: Moderators

Plaats reactie
plassterk
Donateur
Donateur
Berichten: 611
Lid geworden op: 20 okt 2005, 10:19

L Carnitine veroorzaakt aderverkalking en hartproblemen

Bericht door plassterk »

In diverse media, ik luister altijd naar radio of podcast, dus ik heb geen link. Stond deze week dat L carnitine aderverkalking veroorzaakt en hartkwalen veroorzaakt.
De relatie is als volgt. Carnitine is geen calorisch voedsel, maar bij vleeseters bestaat de darmflora uit bacteriën die carnitine verteren, Dit geeft als bijproduct TMA (een gas), omgezet in de lever tot TMAO dat vervolgens beïnvloedt hoe cholesterol door het lichaam verwerkt wordt.
Dit was in de onderzoeksopzet bij 250mg carnitine al.

Er was al bekend dat vleeseters en vooral liefhebbers van rood vlees meer hartproblemen hadden, maar nu is bekend dat de relatie dus via de darmflora verloopt.

vegetariërs hebben deze darmflora niet en dus kunnen wel carnitine nemen. geen verkeerde bacterien geen TMAO

Aangezien ik vlees eet en al vijf jaar, sinds de Amsterdam Kliniek, iedere ochtend 1000mg carnitine nam, schrok ik nogal en ben onmiddellijk gestopt. 1000mg is superveel (vergeleken bij 250mg) (een biefstuk heeft 180mg) en de vermoedelijke bacterie clodostrium (ofzoiets) is meermalen in grote hoeveelheden door Meirleir bij mij vastgesteld.

Iedereen moet voor zichzelf beslissen natuurlijk, maar het lijkt mij dat als ik dertig jaar door zou slikken een hartaanval wel tot de mogelijkheden behoort
Gebruikersavatar
aoife
Gevorderd lid
Berichten: 962
Lid geworden op: 01 jun 2011, 19:02

Bericht door aoife »

"Wetenschappers die hun wijsheid alleen uit boeken hebben moet men op de boekenplank zetten".

Wolfgang Eschker
Gebruikersavatar
senna
Donateur
Donateur
Berichten: 2623
Lid geworden op: 26 mei 2009, 11:42

Bericht door senna »

Meer onderzoek zal weer nodig zijn :

Weinig bewijs
En dat is nog steeds het probleem, vindt voedingsepidemioloog dr. Marianne Geleijnse van de Wageningen Universiteit.
'Er is in de epidemiologische literatuur nauwelijks bewijs dat niet-industrieel bewerkt mager vlees hart- en vaatziekten bevordert.
Of dat nu rood of wit is. Sterker, er zijn zelfs studies die suggereren dat L-carnitine de hartfunctie verbetert.'

Geleijnse gelooft best dat de gevonden biologische omzettingen betekenis hebben in een laboratorium of een onderzoek, maar de stap naar de bevolking vindt ze te groot.
'Het is een interessante hypothese die verder onderzoek verdient.
Maar ik ben ervan overtuigd dat deze interactie van L-carnitine met de darmflora niet hét ding is en weinig betekenis heeft voor gezondheidsdoeleinden', zegt ze.
Het leven is een feest, maar ik kan (nog) niet ingaan op de uitnodiging !

Facebook : Lyme België/Belgique Protest
Time For Lyme BE-NL
vital
Actief lid
Berichten: 399
Lid geworden op: 10 jan 2011, 13:20

Bericht door vital »

Ik neem ook Carnitine, maar zal door dit onderzoek toch niet er mee stoppen, want dat is één van de weinige supplementen waarvan ik denk dat het echt helpt...
Als er echt negatieve gevolgen zijn door het innemen van dit supplement, dus in de veronderstelling dat het onderzoek klopt, dan lijkt mij dat toch maar iets kleins ten op zichte van alle andere zaken die sowieso al misgaan in ons lichaam...
Dus ik maak er mij niet druk om.
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

L Carnitine veroorzaakt aderverkalking en hartproblemen

Bericht door louisa »

plassterk schreef:Stond deze week dat L carnitine aderverkalking veroorzaakt en hartkwalen veroorzaakt.
Staat niets van in de bijsluiter van Carnitene Sigma Tau, die o.a. door ME/CVS Centrum Amsterdam, of via de Parkstad Kliniek Amsterdam, sinds jaar en dag worden voorgeschreven: Bron: http://db.cbg-meb.nl/Bijsluiters/h11193.pdf

Groetjes, Louisa
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

L Carnitine veroorzaakt aderverkalking en hartproblemen

Bericht door asje »

Als iets nu gevonden wordt (wat nog verder moet blijken zoals senna ook schrijft) kan het niet in de bijsluiter staan hè.

Ik eet ongeveer de helft van de dagen vlees, slik dit al meer dan 13 jaar en mijn cholesterol is goed.
Ga het wel overleggen met Visser maar het zou een ramp zijn als ik er mee zou stoppen omdat het zo duidelijk het allerergste verminderde. Ik hoop vooralsnog dat het meevalt.
Life smells...
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Bron: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gez ... erose.html
L-carnitine in vlees bevordert atherosclerose

Het is al geruime tijd bekend dat veelvuldige consumptie van rood vlees de kans vergroot op atherosclerose. Atherosclerose is een proces waarbij de wanden van de bloedvaten verharden en zich plaque op de vaatwanden afzet waardoor de doorbloeding moeizamer verloopt. Hetgeen kan leiden tot infarcten en aneurysma’s. Uit statistisch onderzoek was reeds gebleken dat deze aandoening vaker voorkomt bij vleeseters dan bij vegetariërs en veganisten. Een verklaring hiervoor ontbrak echter nog. Daar lijkt nu verandering in gekomen te zijn door een onderzoek aan de Cleveland kliniek(1).

Omzetting door darmbacteriën

De onderzoekers vergeleken de onderzoeksrapporten van 2595 patiënten die hartonderzoek hadden ondergaan. Daaruit bleek dat de darmen van vleeseters beduidend meer TMAO (trimethylamine-N-oxide) produceren dan de darmen van vegetariërs. Dit wordt veroorzaakt doordat darmbacteriën het in het vlees aanwezige L-carnitine omzetten in TMAO, waarvan reeds bekend was dat het atherosclerose bevordert.

Juist aanbevolen bij hartkwalen

De boosdoener is volgens dit onderzoek dus het in vlees aanwezige L-carnitine. Een opmerkelijk gegeven omdat L-carnitine juist dikwijls wordt aangeprezen ter ondersteuning van een goede hartfunctie. Het befaamde Linus Pauling instituut beveelt suppletie van L-carnitine zelfs aan als ondersteunende behandeling bij hartinfarct, hartfalen, en angina pectoris (2). Ook leveranciers van supplementen bevelen het gebruik van L-carnitine van harte aan, voor een beter vetverbranding, maar ook voor de hartfunctie. Op bodybuilding sites wordt L-carnitine onder meer aanbevolen voor sterkere botten en spieren, een beter vetverbranding, en om de conditie van het hart te verbeteren (3).

Voor de één wel maar voor de ander niet?

Is nu een gevolg van het onderzoek in Cleveland dat al deze gezondheidclaims ten aanzien van L-carnitine op de helling kunnen? De werkelijkheid is waarschijnlijk weer eens te complex om een dergelijke eenduidige conclusie te kunnen trekken. Wellicht is L-carnitine voor de ene mens een vergif en voor de andere precies dat wat hij/zij nodig heeft.
Personen met een aanleg voor atherosclerose doen er wellicht goed aan om de inname van L-carnitine te beperken, maar een patiënt die lijdt aan hartzwakte zou er juist wel eens baat bij kunnen hebben.

Wat weer pleit voor de gedachte om niet zomaar veel rood vlees te eten of supplementen te slikken, maar eerst eens bij een deskundige te rade te gaan. Meestal zal dat dan een orthomoleculair geneeskundige, een diëtist of complementair geneeskundige moeten zijn, want met de kennis van artsen omtrent voedingsmiddelen is het meestal droevig gesteld.

Bronnen en referenties

1. Koeth RA et al (2013): Gut microbiota metabolism of L-carnitine, a nutrient in red meat, promotes atherosclerosis. Nature Medicine. Advanced online publication, doi:10.1038/nm.3145
2. http://lpi.oregonstate.edu/infocenter/o ... carnitine/
3. http://www.bodybuilding.com/fun/11-supe ... itine.html
De tijd zal het leren. En als het goed is, zal cardioloog Vi er vast een goed advies over kunnen gaan geven.

Groetjes, Louisa
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
Plaats reactie