Opgezwollen lymfeklier

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Opgezwollen lymfeklier

Bericht door stargazertje »

Heb al jaren last van een opgezwollen lymfeklier aan de rechterkant van mijn nek. De huisarts heeft al diverse keren gevoeld, maar vond het niet bijzonder zoals gewoonlijk. Het valt op dat de zwelling steeds meer toeneemt in de loop van de dag en de laatste tijd pulseert die ook flink.

Herkent iemand dit? Neem aan dat het te maken heeft met de problemen van het immuunsysteem?
Gebruikersavatar
verlorengezondheidman
Gevorderd lid
Berichten: 6231
Lid geworden op: 02 aug 2008, 17:24

Opgezwollen lymfeklier

Bericht door verlorengezondheidman »

Dat kan van Lyme afkomen.
Een zoönose is een infectieziekte die kan worden overgedragen van dieren op mensen.
http://www.youtube.com/watch?v=wVQy9-cyL98

LyME en co's INFO-topic!
http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... ht=#218551
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Opgezwollen lymfeklier

Bericht door asje »

En valt onder ME, bekend symptoom.
Life smells...
Gebruikersavatar
amber
Actief lid
Berichten: 405
Lid geworden op: 01 jun 2012, 08:53

Opgezwollen lymfeklier

Bericht door amber »

Ik heb dat ook, maar dan aan de linkerkant! Kan inderdaad van Lyme komen (in mijn geval dus), maar komt ook bij ME voor.
Hope and just believe.
haaii
Actief lid
Berichten: 186
Lid geworden op: 12 mar 2013, 18:10

Opgezwollen lymfeklier

Bericht door haaii »

hoe groot is zo'n opgezwollen lymfklier? Een klasgenoot had dat simultaan toen ik het ook had, of toch meende te hebben. Hij had echt een dik iets wat je met het blote oog kon zien. Bij mij een uberklein bultje dat je, denk ik alleen maar kon voelen. paar referentie's waarmee ik het graag vergeleken zou zien willen worden.

halve erwt, halve druif, iets dat iets groter is dan een halve druif zoals bij mijn klasgenoot.

Groet,

jullie haaibrid.
Opgelet. Dit bericht is niet geschreven door een vleesgeworden futuristische, artificiele intelligentie, echter, het is neergepend door een mens.
Gelieve derhalve de info op de korrel te nemen vooraleer klakkeloos conclusies te trekken.
Eressea
Moderator
Moderator
Berichten: 1597
Lid geworden op: 26 apr 2006, 18:09
Contacteer:

Opgezwollen lymfeklier

Bericht door Eressea »

Ik heb het ook regelmatig (m.n. 's avonds), met name aan de linkerkant van mijn nek. Ik heb ondanks uitvoerige testen geen lyme, dus bij mij zou het echt van de ME moeten zijn (of fybro).

Bij mij hebben ze een doorsnede ongeveer 3-4 centimeter, de huisarts zei vandaag nog dat dat op zich vrij groot is (overigens, als het echt ontstoken is kan het tot de grootte van een pingpongbal zwellen, dat is erg pijnlijk).
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends. ~ Martin Luther King
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Opgezwollen lymfeklier

Bericht door stargazertje »

Bij mij is het ongeveer 4-5 cm en een kleine pingpongbal/grote walnootschil. Toch wel weer grappig dat ik het rechts heb en anderen weer links. :lol:
Gebruikersavatar
malu
Gevorderd lid
Berichten: 1085
Lid geworden op: 15 sep 2011, 13:23

Opgezwollen lymfeklier

Bericht door malu »

Ik sluit me voor deze ene keer aan bij het rechterkamp ;). Bij 'overbelasting' zwelt ie op, komt idd veel voor bij o.a. ME en Lyme. Idd ook formaat walnoot.

Naast die klier heb ik ook een losse gezwollen klier/cyste onder mijn sleutelbeen, die is normaal niet zichtbaar maar kan ik wel over mijn sleutelbeen heen rollen, heel freaky. Ik ben er nog niet achter of een gezond persoon dat soort dingen ook heeft, of dat dit echt verband houdt met de Lyme.
Gebruikersavatar
amber
Actief lid
Berichten: 405
Lid geworden op: 01 jun 2012, 08:53

Opgezwollen lymfeklier

Bericht door amber »

Eressea schreef:Ik heb het ook regelmatig (m.n. 's avonds), met name aan de linkerkant van mijn nek. Ik heb ondanks uitvoerige testen geen lyme, dus bij mij zou het echt van de ME moeten zijn (of fybro).

Bij mij hebben ze een doorsnede ongeveer 3-4 centimeter, de huisarts zei vandaag nog dat dat op zich vrij groot is (overigens, als het echt ontstoken is kan het tot de grootte van een pingpongbal zwellen, dat is erg pijnlijk).
Ben je ook op Bartonella getest?
Hope and just believe.
haaii
Actief lid
Berichten: 186
Lid geworden op: 12 mar 2013, 18:10

Opgezwollen lymfeklier

Bericht door haaii »

In dat geval heb ik nog nooit opgezwollen lymfklieren gehad. Weer een twijfel groter.
Opgelet. Dit bericht is niet geschreven door een vleesgeworden futuristische, artificiele intelligentie, echter, het is neergepend door een mens.
Gelieve derhalve de info op de korrel te nemen vooraleer klakkeloos conclusies te trekken.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Opgezwollen lymfeklier

Bericht door asje »

Hé Herman, ook van de partij :) Niet iedereen heeft alle klachten, hoezo twijfel? Je kunt trouwens ook gezwollen klieren hebben zonder grote knobbel zeg maar.
Life smells...
Esmee
Beginner
Berichten: 99
Lid geworden op: 08 nov 2005, 17:55

Bericht door Esmee »

Hmm, mijn allereerste symptoom, nog voor de hel losbarstte, was een pijnlijke linker okselklier. Maar nooit opgezwollen. In al die 12 jaar doet 'ie vaak pijn (een stekende pijn, fel), maar is ie nooit opgezwollen.
Gebruikersavatar
sterre
Gevorderd lid
Berichten: 1859
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:52

Bericht door sterre »

Sinds de ziekte van pfeiffer op mijn 13e heb ik altijd gevoelige oksel/keel klieren gehouden. Wellicht een restverschijnsel?
Eressea
Moderator
Moderator
Berichten: 1597
Lid geworden op: 26 apr 2006, 18:09
Contacteer:

Opgezwollen lymfeklier

Bericht door Eressea »

amber schreef:
Eressea schreef:Ik heb het ook regelmatig (m.n. 's avonds), met name aan de linkerkant van mijn nek. Ik heb ondanks uitvoerige testen geen lyme, dus bij mij zou het echt van de ME moeten zijn (of fybro).

Bij mij hebben ze een doorsnede ongeveer 3-4 centimeter, de huisarts zei vandaag nog dat dat op zich vrij groot is (overigens, als het echt ontstoken is kan het tot de grootte van een pingpongbal zwellen, dat is erg pijnlijk).
Ben je ook op Bartonella getest?
Ja, ik heb de meeste bloedtesten met Lyme gedaan, op twee na geloof ik omdat de kans extreem klein was dat het daar wel uit zou komen als de rest negatief was. Volgens mij ben ik hier één van de weinigen die na zoveel lymetesten toch echt helemaal negatief test, ondanks in het verleden tekenbeten met rode kring.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends. ~ Martin Luther King
Gebruikersavatar
verlorengezondheidman
Gevorderd lid
Berichten: 6231
Lid geworden op: 02 aug 2008, 17:24

Bericht door verlorengezondheidman »

sterre schreef:Sinds de ziekte van pfeiffer op mijn 13e heb ik altijd gevoelige oksel/keel klieren gehouden. Wellicht een restverschijnsel?
Restverschijnsel van Pfeiffer of van ME/Lyme?
Een zoönose is een infectieziekte die kan worden overgedragen van dieren op mensen.
http://www.youtube.com/watch?v=wVQy9-cyL98

LyME en co's INFO-topic!
http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... ht=#218551
Plaats reactie