Hi sterre, vlindertje en andere geïnteresseerden,
Een heel klein lichtpuntje?....
De uitgebreide complementaire behandeling heeft, in mijn geval, o.a. een onderdeel behandeling van mijn ernstige pijn en (enig) herstel van energie (mitochondriën). Dat
lijkt aan te gaan slaan: ik reageer er goed op.
Ik heb dit dan ook heel hard nodig om de (zware) Lyme behandeling aan te kunnen. Die staat te trappelen, maar moet nog even geduld hebben.
Nu, maar heel hard duimen dat dit een stijgende lijn zal gaan worden. De komende tijd zal dat duidelijk gaan worden

.
DML over mitochondriën:
Bron:
http://www.me-cvsvereniging.nl/teksten-college-1-tm-18
Wat is er nu precies aan de hand met de mitochondriën?
Er zijn een aantal mensen in de wereld die de mitochondriën onderzoeken bij MEpatiënten. Die hebben een aantal dingen vastgesteld, zoals dat de mitochondriën minder ATP produceren. Mitochondriën dienen om de basis-energie te leveren, in de vorm van ATP. Wat de eigenlijke oorzaak is, hebben ze nog niet aangetoond.
Maar het is wel zo dat een aantal neurotoxinen, zoals bijvoorbeeld ook vrijkomend waterstofsulfide, gaan interfereren met de mitochondriën. Op die manier laten ze de mitochondriën minder goed functioneren.
Ook het vrijkomen van abnormale eiwitten kan interfereren met mitochondriën en kan hun functie doen verminderen. Er zijn dus een aantal mechanismen waarvan men weet dat ze in verband gebracht kunnen worden met lage mitochondriale functie en met ME.
Waardoor wordt vermoedelijk de pijn veroorzaakt?
Veel ME-patiënten hebben diffuse pijnen, zowel hoofdpijn als spierpijn. De centrale pijnen hebben volgens mij ook te maken met neurochemische activiteiten, die het gevolg zijn van neurotoxines en veranderingen in neurotransmitters.
Verklarende woordenlijst:
ATP (adenosinetrifosfaat) - een ribonucleotide dat in de celstofwisseling een
sleutelrol vervult als drager van chemische energie. Voor de meeste in de cellen spelende processen is energie nodig. ATP is zo’n energiedrager.
Mitochondriën - staaf- of bolvormig celorganellen die functioneren als energiecentrales van de cellen.
Neurotoxinen - stoffen die de werking van het zenuwstelsel beïnvloeden. Meestal zijn het stoffen die de stofwisseling van neurotransmitters in of rond de synapsen tussen de zenuwcellen ernstig verstoren.
Daardoor raakt de impulsoverdracht tussen zenuwcellen of de impulsoverdracht van zenuwcellen naar spiercellen verstoord wat fatale gevolgen kan hebben.
Groetjes, Louisa