Belastingaangifte 2012

Alles over hulpmiddelen en tips om het leven met ME(cvs) iets aangenamer te maken. Vragen over sociale voorzieningen, verzekeringen.

Moderator: Moderators

stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Bericht door stargazertje »

Volgens mij voldoe je aan de eisen van beddegoed/kleding hoor? Alleen als je aantonen dat je meer dan 300 euro hebt betaalt dmv bonnetjes kan je zelfs 650 euro aftrekken.
Gebruikersavatar
spring
Donateur
Donateur
Berichten: 619
Lid geworden op: 27 okt 2010, 16:44

Bericht door spring »

Tja, het was reuzegezellig bij de belastingadviseur, en voorgaande jaren nooit één probleem gehad, maar volgens mij zit ie er met die drempel compleet naast. Ik ga 't toch eens navragen.
Toen ik voor het eerst zorgkosten wilde opgeven heb ik maar zelf mijn aangifte gedaan. Daar had de adviseur echt geen verstand van. In het computerprogramma wordt de drempel vanzelf uitgerekend. Dus hoe die adviseur bij zijn bedrag uitkomt is een groot vraagteken.
I'm feeling like a Monday but someday I'll be Saturday night!
(Bon Jovi)
Gebruikersavatar
malu
Gevorderd lid
Berichten: 1085
Lid geworden op: 15 sep 2011, 13:23

Bericht door malu »

Wat raar dat een belastingadviseur daar geen verstand van heeft. Het is bij mij ongeveer het enige dat ik bij mijn aangifte moet invullen :), dus daar heb je dan ook niet veel aan.

@stargazertje
Mag ik vragen of je idd ook vaker dan gemiddeld beddengoed koopt e.d.? In hoeverre moet je dit allemaal kunnen aantonen? Want ik heb zelf geen idee of ik hogere kosten heb dan gemiddeld - hoe bepaal je dat :). Ik geef echt niet meer dan 150 euro uit aan de was en nieuw beddengoed (geloof ik want eigenlijk heb ik geen flauw idee :D) dus wellicht eerder iets als je voor een groot deel bedlegerig bent als ME-er of idd bv heel vaak knoeit?

Mijn bank slijt wel behoorlijk hard omdat ik er de hele dag op lig (ivm zogenaamde 'slaaphygiëne' beter voor mij)... een bank is een stuk duurder in aanschaf dus dan zou ik die 300 weer wel mogen opvoeren ;). (En als die 'slaaphygiëne' niet nodig was lag ik wel een groot deel van de dag op bed, dus...)
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Bericht door stargazertje »

link belastingdienst

Gewoon 310 euro aftrekken voor beddengoed etc in IB 2012. Hoef je niet aan te tonen. ME is niet een ziekte die in 1 jaar over is en bovendien, als je een beetje op mij lijkt, heb je vast vaak vlekken in je kleding etc omdat hand-oogcoördinatie knudde is. (Het helpt ook niet dat ik ongewilde lekkage heb zeg maar onderaan.) Mijn kleding moet in ieder geval sneller in de was en ook mijn beddengoed is sneller vies en slijt omdat ik vaak op bed rust. Maar goed, het is uiteindelijk aan jou of je het doet. Kan je niet dwingen, alleen attent maken op de handigheden.
Gebruikersavatar
malu
Gevorderd lid
Berichten: 1085
Lid geworden op: 15 sep 2011, 13:23

Bericht door malu »

Thx voor de info!
Plaats reactie