Belastingaangifte 2012

Alles over hulpmiddelen en tips om het leven met ME(cvs) iets aangenamer te maken. Vragen over sociale voorzieningen, verzekeringen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Belastingaangifte 2012

Bericht door bloemetje »

Ze zijn - naar mijn bescheiden mening - bij dit asociale kabinet nu helemaal van de pot gepleurd. Ik kom er net achter, dat ze de drempel voor het aftrekken van medische kosten hebben verhoogd naar E 3500!

In mijn persoonlijke geval is het geen drama, ik zal er geen boterham minder om eten. Maar ik vind het kwalijk voor mensen met een uitkering of laag inkomen (van een partner voor wie zelfs geen uitkering of eigen inkomen heeft).

Stel dat je voor E 4000 kosten maakt, dan mag je slechts E 500 aftrekken en dat betekent voor mensen die bijv. een laag inkomen hebben en slechts 33% betalen, dat ze dan 33% van E 500 = E 165 terug krijgen. Op E 4000!!! Wat een stel *(&^$$#&$*( <--- ja, ik blijf proberen een dame te zijn *knipoog*
Gebruikersavatar
spring
Donateur
Donateur
Berichten: 619
Lid geworden op: 27 okt 2010, 16:44

Bericht door spring »

Ik zie daar niks van in mijn aangifte. Die drempel is afhankelijk van je inkomen en die drempel ligt bij mij vrij laag, zeker in vergelijking met het bedrag dat jij noemt. Die drempel vult het programma zelf in op basis van inkomen etc.
En met de 'verhoging specifieke zorgkosten' kom ik op een aardig bedrag dat ik mag aftrekken.
I'm feeling like a Monday but someday I'll be Saturday night!
(Bon Jovi)
Gebruikersavatar
malu
Gevorderd lid
Berichten: 1085
Lid geworden op: 15 sep 2011, 13:23

Bericht door malu »

Ja dat zou ook pas vanaf 2014 gelden. Volgens mij stond er in het regeerakkoord dat het helemaal zou verdwijnen, en dat gemeentes eea zouden opvangen (over die drempel van 3500 euro heb ik niks gehoord).
De wereld achter ME: http://memalu.blogspot.com/
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

spring schreef:En met de 'verhoging specifieke zorgkosten' kom ik op een aardig bedrag dat ik mag aftrekken.
Ah, gelukkig dat er nog mensen zijn die er wel wat aan hebben. Voor de zekerheid indien van toepassing: vergeet je niet een evt. dieet aan te vinken?

Gelukkig bestaat het aanrechtsubsidie nog en krijg ik toch ook nog een flink bedrag (E 1400) voor mijn niks doen :mrgreen:
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Bericht door stargazertje »

De drempel die afgetrokken word is echt afhankelijk van een percentages van je inkomen. Daarnaast dus 40% verhoging. Ik kom ook echt nergens 3500 euro tegen. Heb je alles wel goed gedaan? Ik heb een drempel van nog geen 300 euro voor 2012. Voor 2013 (lopend jaar) kan ik het ook niet vinden.
Gebruikersavatar
spring
Donateur
Donateur
Berichten: 619
Lid geworden op: 27 okt 2010, 16:44

Bericht door spring »

Heb wel weer wat stukken die twee jaar geleden hier stonden ter verantwoording in mn eigen dossier toegevoegd. Mochten ze controleren, heb ik alles paraat!

http://www.me-gids.net/Forum-printview- ... t-105.html
I'm feeling like a Monday but someday I'll be Saturday night!
(Bon Jovi)
Gebruikersavatar
luipaardje
Actief lid
Berichten: 458
Lid geworden op: 05 aug 2012, 13:43

Bericht door luipaardje »

Over de hoogte van de drempel weet ik niets. Ik dacht wel dat je, eenmaal over de drempel heen, het complete bedrag kon gebruiken en niet alleen het stuk dat je boven de drempel zit.
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Bericht door stargazertje »

Nee, de drempel wordt er uiteindelijk toch vanaf gehaald.
Gebruikersavatar
roosje123
Beginner
Berichten: 38
Lid geworden op: 24 feb 2013, 22:46

Bericht door roosje123 »

Vorige week belasting aangifte gedaan met m'n vriend.
Aangezien we 'n samenlevingscontract hebben en ik 'n Ziektewet uitkering ontvang, kreeg ik te horen dat ik pas ziektekosten kan gaan aftrekken als ze boven de 4000,- komen.
Nou, daar kom ik natuurlijk never nooit aan, met mijn uitkering.
Dus als ik het goed begrijp, krijg ik dan de kosten die ik boven de 4000,- maak, terugkrijg.
En niet het hele bedrag. Zijn we weer lekker mee!
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Bericht door stargazertje »

Dat is wel een heel hoog bedrag Roosje. Is al gedacht aan de aftrekpost dieet, beddegoedvergoeding, geneeskundige kosten (kan je ook niet gedekte rekening tandarts bv meenemen), medicatiekosten en vervoerskosten? Kom je dan niet samen met je vriend aan het bedrag?
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

roosje123 schreef:Dus als ik het goed begrijp, krijg ik dan de kosten die ik boven de 4000,- maak, terugkrijg.
En niet het hele bedrag. Zijn we weer lekker mee!
Precies: het is spijkers zoeken op laag water... of in ieder geval je best doen voor een heel klein beetje...
Gebruikersavatar
spring
Donateur
Donateur
Berichten: 619
Lid geworden op: 27 okt 2010, 16:44

Bericht door spring »

Site Nibud:

Drempel
Voor 2012 kunt u belastingteruggaaf krijgen als uw ziektekosten boven een bepaalde drempel uitkomen. De drempel bedraagt 1,65% van uw verzamelinkomen met een minimum van € 125,- per volwassene. Voor het gedeelte van uw verzamelinkomen dat hoger is dan € 39.618 bedraagt de drempel 5,75%. Als u elektronisch aangifte doet, wordt dit automatisch berekend.


Dus als je een drempel hebt van € 4000 moet je verzamelinkomen zo ongeveer € 98.000 zijn. Als dat niet zo is zou ik het nog eens opnieuw bekijken.
I'm feeling like a Monday but someday I'll be Saturday night!
(Bon Jovi)
Gebruikersavatar
roosje123
Beginner
Berichten: 38
Lid geworden op: 24 feb 2013, 22:46

Bericht door roosje123 »

@ Spring
Wow, daar komen we zéker niet aan, haha! Sterker nog, we zijn blij als we de maand rondkomen!
En dan hebben we niet eens iets buitensporigs gedaan.
Dus ik denk dat onze belastingadviseur er nogal naast zit (stom trouwens).
Ik ga eens op de site van het Nibud kijken, thanks!

@ Stargazertje
Ik heb in het verleden wel dieetkosten teruggekregen, dus ik denk dat dat in ieder geval opnieuw te proberen is.
Op dit moment maak ik nog geen extra zorgkosten, maar die staan er wel aan te komen.
Heeft iemand trouwens wel eens geprobeerd de kosten voor het CVS Centrum terug te krijgen, en is dat gelukt? (Gewoon ter oriëntatie)

Had trouwens niet door dat er reacties gekomen waren, maar misschien de melding in m'n mail gemist.
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Bericht door stargazertje »

Roosje, je moet een dieetverklaring hebben van huisarts of diëtist dat je het dieet volgde dat jaar. Met CVS Centrum bedoel je dan A'dam of Lelystad? Lelystad heb ik in 2010 nagevraagd bij de belastingen: http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... c&start=30 en dat kon toen. Ik heb dit jaar A'dam ook gewoon meegenomen voor 2012. Please denk ook aan de standaardaftrek van 300 voor beddegoed/kleding. (Zit je bovendien waarschijnlijk al boven de drempel alleen door dit bedrag?) Door ME is vaak de coördinatie niet altijd zo goed en lig je vaker op/in bed dus je moet vaak sneller wassen= meer slijtage dan gezonde personen hebben= meer kosten dan gezonde personen hebben.

Klinkt trouwens of de belastingadviseur trouwens niet geheel weet waar hij het over heeft?
Gebruikersavatar
roosje123
Beginner
Berichten: 38
Lid geworden op: 24 feb 2013, 22:46

Bericht door roosje123 »

@ Stargazertje
Ik bedoelde het CVS Centrum in Amsterdam. Het gaat allemaal om kosten die ik dit jaar ga maken, dus pas volgend jaar aan de belasting kan opgeven.
Heb trouwens helemaal nooit stil gestaan bij die standaardaftrek voor beddengoed/kleding. Ben nog helemaal bleu hier, merk ik. Moet je daarvoor dan niet 'n indicatie of iets dergelijks voor hebben, of is het gewoon aftrekbaar?
Afgelopen jaar heb ik geen dieet gevolgd, maar ga dit wel weer doen. Kon toendertijd ook gewoon m'n supplementen aftrekken.

Tja, het was reuzegezellig bij de belastingadviseur, en voorgaande jaren nooit één probleem gehad, maar volgens mij zit ie er met die drempel compleet naast. Ik ga 't toch eens navragen.

Bedankt, Roosje
Plaats reactie