Begrijpend lezen lukt niet meer

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

haaii schreef:Dan zou ik helemaal gek wordenAfbeelding
Same here, ik zou niet zonder lezen kunnen. En audioboeken heb ik al eens geprobeerd, maar dat stoort me. Korte verhalen vind ik oke, maar hele boeken, da's niks voor mij.
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Bericht door stargazertje »

Hetzelfde hier. De liefde voor boeken en de wijsheden daarvan zijn hier met de paplepel ingegeven. Audioboek is ook hier maar lastig.
Gebruikersavatar
slakkenhuisje
Actief lid
Berichten: 397
Lid geworden op: 28 jul 2012, 16:18

Bericht door slakkenhuisje »

Dat Sintjanskruid bijwerking heeft of het bloed gigantisch verdunt valt echt me, bijna fabeltje.
Ik zelfs geen last ervan gehad met zware operatie.
En ik slik sinds 2011.
Me / lyme vanaf 1996
Chronisch ziek zijn = topsport zonder medaille
Overheid en gezondheidsinstellingen neem nu eens wat verantwoording.
"Het is niet anders." word ik een beetje moe.
In behandeling bij mijn held professor DML vanaf 2011.
Gebruikersavatar
flowerpower3
Actief lid
Berichten: 273
Lid geworden op: 31 mar 2011, 21:44

Bericht door flowerpower3 »

Herkenbaar, ik denk ook dat dat samen gaat met het gebrek aan concentratievermogen. Ik merk zelf dat ik beter niet kan lezen op een herstel dag of aan het einde van de dag. Mijn ogen werken dan ook niet mee en ik lees steeds andere woorden dan dat er staan waardoor er niets van te begrijpen valt. Dit zorgt alleen maar voor irritatie en frustratie, je zal een moment moeten zien te vinden waarop het wel lukt..Ik vind lezen sowieso een stuk lastiger dan voor het ziek zijn, ik geef de schuld aan de hersenen.

Misschien wel een tip, met een e-reader (of een e-reader app op een tablet) kan je vaak het lettertype en de lettergrootte instellen. Dit is dan wel alleen voor boeken, maar ik vind het een hele fijne uitvinding.
mieshka
Gevorderd lid
Berichten: 823
Lid geworden op: 30 nov 2011, 17:03

Bericht door mieshka »

Hier ook veel moeite met lezen sinds ik ziek ben. Ik heb gewoon de concentratie van een diepgevroren visstick. Op het werk is dat trouwens ook lastig. Als ik een mailtje krijg met veel opdrachten verpakt in een ingewikkeld verhaal, moet ik een collega vragen dit te 'vertalen' zodat ik weet wat ik ermee moet. Een lang verhaal op een forum zonder alinea's daar begin ik al niet eens aan. Dit terwijl ik vroeger graag las en ook snel.

Die e-reader, dat is een goede tip, wij hebben een iPad, mijn vriend zei ook al: Probeer dan een e-book want dan kun je de letters groter maken. Maar ik had niet het idee dat dit zou gaan helpen. Blijkbaar moet ik dat toch maar eens een kans geven.
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Bericht door stargazertje »

Sorry, ik moet even heel lachen om concentratie van een diepgevroren visstick Mieshka. Heb steeds vaker bij mailtjes als ik later met mensen erover spreek dat vaak de helft van de zin maar is aangekomen en er in feite veel meer stond. Berichtjes hier lees ik tegenwoordig ook minstens 3x. Blijkbaar toch inderdaad een probleem van concentratie.
mieshka
Gevorderd lid
Berichten: 823
Lid geworden op: 30 nov 2011, 17:03

Bericht door mieshka »

Ik lees ook alles meerdere keren en dan nog mis ik dingen. Als ik zelf iets type of schrijf, lees ik dat ook een paar keer. Ik maak nu veel fouten en ook rare zinnen. Ook na het herlezen zal er vast wel eens wat raars blijven staan, maar dat is dan maar zo.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Het is zeker niet alleen concentratie. Ik ken 't op z'n ergst en dan gaat 't zo: je leest één regel, dan direct strontmisselijk, draaierig, acuut stilte en donkerte nodig, niet kunnen praten en een heksenketel in 't hoofd. Na een uurtje stilletjes liggen ongeveer weer zijn zoals vóór die ene regel lezen.
Life smells...
Gebruikersavatar
malu
Gevorderd lid
Berichten: 1085
Lid geworden op: 15 sep 2011, 13:23

Bericht door malu »

Dat herken ik heel erg wat Asje zegt. Gelukkig nu niet zoveel last meer van in die mate. Maar ook de ogen die niet meewerken: dansende letters, flikkeringen etc en als ik lees krijg ik (heel raar) vaak een soort lamme tong. En het constant omdraaien van woorden of ze verkeerd lezen is ook niet bevorderlijk voor het leesbegrip... (wel goed voor de lachspieren want wat mijn brein er af en toe van maakt......)

En idd zijn e-books ideaal: je kunt de letters er beter mee zien (was ook uit een onderzoek gebleken) en je kunt de marges en helderheid instellen of bv een zwarte achtergrond ipv een witte. Heb zelf veel boeken op mijn mobiel, nu is die vrij groot (phablet), maar je hoeft er dus niet speciaal een e-reader of tablet voor te hebben altijd.
De wereld achter ME: http://memalu.blogspot.com/
Gebruikersavatar
flowerpower3
Actief lid
Berichten: 273
Lid geworden op: 31 mar 2011, 21:44

Bericht door flowerpower3 »

mieshka schreef:Die e-reader, dat is een goede tip, wij hebben een iPad, mijn vriend zei ook al: Probeer dan een e-book want dan kun je de letters groter maken. Maar ik had niet het idee dat dit zou gaan helpen. Blijkbaar moet ik dat toch maar eens een kans geven.
Het fijne vind ik dat je ook de achtergrondkleur en letterkleur aan kunt passen. Ikzelf heb al snel last van licht, dus een witte pagina met zwarte letters is niet te doen. Door de kleuren aan te passen en de lettergrootte ook is lezen ineens een stuk minder lastig.
haaii
Actief lid
Berichten: 186
Lid geworden op: 12 mar 2013, 18:10

Bericht door haaii »

haaii schreef: Dat ging in het begin dat ik last had van duizeligheid niet. Gelukkig is die tijd nu voorbij. Want als ik al niet kan lezen is er bijna geen hobby meer over :shock: Dan zou ik helemaal gek wordenAfbeelding
't is weer zover, heb al heel de week last van duizeligheid en lezen is bijna onmogelijk. Beetje beangstigend. Hopelijk gaat het spontaan over.
Plaats reactie