Begrijpend lezen lukt niet meer

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Begrijpend lezen lukt niet meer

Bericht door stargazertje »

Ik ondervind al tijden telkens weer dat ik heel veel moeite heb met begrijpend lezen. Korte stukjes/ paar zinnen gaan net, maar zodra het lettertype te klein is en/of het stuk iets te lang is lijk ik plots geen Nederlands meer te kunnen. Iemand ervaring ermee en zijn er tips?
Gebruikersavatar
huppelepup
Gevorderd lid
Berichten: 796
Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:26

Begrijpend lezen lukt niet meer

Bericht door huppelepup »

Ja ik heb hier denk toch zeker al 10 jaar last van. Ook een ondertitelde film is al lastig. Tips heb ik niet, zou zelf ook graag weten hoe dit kan verbeteren.
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Begrijpend lezen lukt niet meer

Bericht door bloemetje »

Misschien helpt het om schreefloze letters te lezen? Dat zijn letters zonder die haakjes eraan. Zoals dit lettertype. Als je kijkt naar het logo van ME gids hierbovenaan... dat zijn letters met een schreef (voor wie dit nog niet wist, niet iedereen is hier bekend mee). Persoonlijk vind ik letters zonder schreef het prettigst lezen.

Ms is het van tijdelijke aard, Star? Dat hoop ik van harte, hoor! Ik heb een moeilijke periode gehad (meerdere natuurlijk, maar in dit geval had ik moeite om me te concentreren op mn boek oid) en toen kon ik nauwelijks snappen wat ik las. Gelukkig is dat alweer jaren geleden.

Sterkte ermee, groetjes, Bloem
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Begrijpend lezen lukt niet meer

Bericht door stargazertje »

Merkte dat het al tijden moeilijker werd. Weet nog dat ik in Lelystad en niets snapte van de vragenlijst. Ben heel bang voor de enorme vragenlijsten die er aan zullen komen. Vandaag een tijdschrift gekocht om mezelf te verwennen. Vroeger kon ik het lezen, nu zit ik eigenlijk alleen de plaatjes te kijken. Dit gaat inderdaad wel, maar heb alles wel groter moeten zetten.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Begrijpend lezen lukt niet meer

Bericht door asje »

Ook weer een overbekende klacht, denk dat iedereen hier 't wel kent. Ik vrees ook dat je er niets aan kunt doen.
Life smells...
elssp
Actief lid
Berichten: 158
Lid geworden op: 15 nov 2007, 14:03

Begrijpend lezen lukt niet meer

Bericht door elssp »

Bij mij ook heel wisselend. Ik probeer wel sudoku's op te lossen om mijn brein te trainen. De ene dag kan ik een gemakkelijke niet, een andere dag kan ik na een aantal gemakkelijke ook moeilijke doen. Meestal kan ik op zo een goede dag na de sudoku's ook moeilijker teksten lezen.
Tekst uitprinten en in lettertype verdana zetten helpt ook wat. De structuur van de zinnen en tekst is ook belangrijk.
Als ik goed ben kan ik een boek lezen mits eenvoudige structuur en zinnen. Ik heb ook een 'boekzeteltje' om mijn boek vast te houden.
zie http://www.intermobiel.com/viewpage.asp?pag_id=1513
Gebruikersavatar
verlorengezondheidman
Gevorderd lid
Berichten: 6231
Lid geworden op: 02 aug 2008, 17:24

Begrijpend lezen lukt niet meer

Bericht door verlorengezondheidman »

@Stargazertje,

Kan het misschien zijn dat je door Neuroborreliose een hersenbeschadiging hebt opgelopen waardoor je geheugen en concentratievermogen niet meer goed werken?
Een zoönose is een infectieziekte die kan worden overgedragen van dieren op mensen.
http://www.youtube.com/watch?v=wVQy9-cyL98

LyME en co's INFO-topic!
http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... ht=#218551
Gebruikersavatar
petraroos
Donateur
Donateur
Berichten: 5756
Lid geworden op: 31 mei 2009, 10:58
Locatie: Zuid-Holland

Begrijpend lezen lukt niet meer

Bericht door petraroos »

goeiemorgen,

ik heb er ook erg last van,
als ik moeier ben dan is het erger,
maar ik kan al jaren geen boek meer lezen.
soms is het net of ik dan een verkeerde bril op heb.
of dat mijn ogen ineens slechter zijn geworden,
wat ook weer over gaat.
rare bisnis hoor.

lieve groetjes
petraroos
''ME telt vele kwalen,
wie wil ,kan ze komen halen.
ik ben ze liever kwijt dan rijk.''
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Begrijpend lezen lukt niet meer

Bericht door stargazertje »

verlorengezondheidman schreef:@Stargazertje,

Kan het misschien zijn dat je door Neuroborreliose een hersenbeschadiging hebt opgelopen waardoor je geheugen en concentratievermogen niet meer goed werken?
Dat kan best. Maar op MRI in 2011 was niets afwijkend te vinden. Dat was ivm mogelijk MS en zonder contrast stof. Heb ik dan de goede MRI gehad of juist niet? Verzekeringsarts merkte op toen ik zei dat ik niet meer goed kon lezen dat ik wel mijn aantekeningen kon lezen voor mij neus. Ja, die had ik zelf samengesteld en de lettergrote bewust 2x zo groot gezet. Normale formaat letter was al na het printen direct niet meer te lezen.

P-Roos verslond vroeger 7-10 boeken per week en had expres voor mijn huis meerdere boekenkasten gekocht die vol stonden. Inmiddels zijn de kasten steeds leger en zouden er makkelijk een aantal weg van kunnen. Ook kocht ik vroeger tijdschriften, boeken bij overvloed, maar nu ben ik al blij met 1 van elk per jaar.
Gebruikersavatar
josje
Gevorderd lid
Berichten: 830
Lid geworden op: 10 mar 2010, 11:04

Begrijpend lezen lukt niet meer

Bericht door josje »

Mijn mri was ook goed maar kan geen boek meer lezen terwijl dat mijn grootste hobby was in de eerste jaren nadat ik ziek geworden was.Vind dat heel jammer.Ik neem gewoon niet meer op wat ik lees.
Vervelend he Stargazertje.
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Begrijpend lezen lukt niet meer

Bericht door stargazertje »

Ja, het is bagger! Deze korte stukjes gaan nog wel in groot formaat lettertype.

Maar het wel tekent voor mijn achteruitgang hier. Nog zo'n voorbeeld:
In 2009 ging ik nog zelf met de auto naar het UWV en ging daarna naar een vriendin.
In 2010 reed ik zelf met de auto naar het UWV en was doodop na afloop.
Afgelopen week moest er voor me gereden worden terwijl ik bibberend (in het zonnetje en met een deken) half in slaap ernaast zat terwijl de rolstoel toch mee was.
Gebruikersavatar
verlorengezondheidman
Gevorderd lid
Berichten: 6231
Lid geworden op: 02 aug 2008, 17:24

Begrijpend lezen lukt niet meer

Bericht door verlorengezondheidman »

@Stargazertje,

Volgens sommigen hier is ME niet per definitie progressief, ik weet alleen niet of dat voor jou een geruststellende gedachte is?
Een zoönose is een infectieziekte die kan worden overgedragen van dieren op mensen.
http://www.youtube.com/watch?v=wVQy9-cyL98

LyME en co's INFO-topic!
http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... ht=#218551
haaii
Actief lid
Berichten: 186
Lid geworden op: 12 mar 2013, 18:10

Bericht door haaii »

Ik ben van nature geen super vlotte lezer. Maar daar dat ik het veel deed werd ik hier uiteraard beter in. Tot een jaar geleden, rond de periode dat mijn duizeligheid begon. Ik kon niet meer goed mijn ogen coordineren. Leek wel of mijn ogen hun doel missen. Moet sedert die tijd trager, bijna woordje per woordje lezen. Als ik sneller probeer word ik A duizelig en B ik schiet met mijn ogen uit. Daardoor lees ik vaak woorden van een andere regel, er boven of eronder of uit dezelfde regel maar in een andere volgorde, soms sla ik dan stukken over. Dus lezen moet ik wel traag en zorgvuldig woord per woord doen, want als ik vlot tracht te lezen :roll: dan gaat het alles behalve vlotter. Ben wel al blij dat ik nu kan lezen, zelfs lezen als vrijetijdsbesteding. Zoals de humo iedere week of de knack bij wijlen. Dat ging in het begin dat ik last had van duizeligheid niet. Gelukkig is die tijd nu voorbij. Want als ik al niet kan lezen is er bijna geen hobby meer over :shock: Dan zou ik helemaal gek wordenAfbeelding
Gebruikersavatar
slakkenhuisje
Actief lid
Berichten: 397
Lid geworden op: 28 jul 2012, 16:18

Bericht door slakkenhuisje »

Ik had het zo erg 10+ jaar geleden dat ik ook geen kleuren meer zag en amper mijn naam kon schrijven. Heb jaren een goede dure bril gehad, ook al had ik geen afwijking in mijn ogen (tip) Ben sinds 2001 aan de St. Janskruid begonnen. 2011 overgegaan op duurdere zonder melk (tip). Voor ziekte kon ik extreem snel en onthoudend lezen.(Lord of the Rings Engels 5 dagen) Nu kan ik op goede dagen zeer snel lezen. Onthouden is helaas niet meer teruggekomen.
Niet alleen lezen, maar ook dagen en gebeurtenissen zijn weg, totdat ik met vlagen mij herinner of mijn vriend mij weer laat herinneren.
Dus nu moet ik herlezen. Schrijven is geheel weer terug gekomen.
Me / lyme vanaf 1996
Chronisch ziek zijn = topsport zonder medaille
Overheid en gezondheidsinstellingen neem nu eens wat verantwoording.
"Het is niet anders." word ik een beetje moe.
In behandeling bij mijn held professor DML vanaf 2011.
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

Wel uitkijken met St. Janskruid (zelfs als je het als thee drinkt), dit gaat met veel medicijnen niet goed samen.
Plaats reactie