ME en katten (of dieren algemeen)

Stel hier je vragen omtrent ME (cvs) en help elkaar verder.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
klaproos
Actief lid
Berichten: 339
Lid geworden op: 02 nov 2008, 16:49
Locatie: Maaseik

ME en katten (of dieren algemeen)

Bericht door klaproos »

Hallo,
Ik heb sinds een dikke maand 2 asielkatjes geadopteerd.
Sindsdien sukkel ik van de ene infectie in de andere.Ik heb ook een infectie aan m'n mondhoek gehad, echt een zwerende dikke bobbel, waarvoor ik aan de antibiotica moest. Nu lijkt het aan de andere kant ook te beginnen.
Sinusinfecties houden maar niet op...
Ik was m'n handen best wel veel en ontsmet ze ook telkens na het verschonen vd kattenbak en voor ik met eten bezigben.

Heeft iemand soortgelijke ervaringen? Of medisch advies ooit gekregen?
Ik heb in het verleden ook katten gehad, maar nooit dit meegemaakt. Kan dit te maken hebben met mijn verminderde weerstand of zou het kunnen dat de hele dag bij de poezen zijn dit teweegbrengt?
De huisarts kan me geen antwoord geven hierop.

Ze waren in het asiel 100% gezond verklaard, maar nu blijkt dat hun ontworming niet is gebeurd zoals het hoort (wordt ondertussen aan gewerkt), ze blijven diarree hebben en 1 niest behoorlijk veel. Ze hebben wel al hun inentingen gehad, maar volgens de DA kan het toch zijn dat ze met virale niesziekte worstelen en daar valt niets aan te doen.

Mijn man heeft al gezegd dat ze best teruggaan vanwaar ze gekomen zijn, maar ik wilde toch liever eerst hier de meningen eens horen.

Ben benieuwd naar de reacties...
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

ME en katten (of dieren algemeen)

Bericht door bloemetje »

Hi Klaproos, wat een teleurstelling zal dat zijn. Zelf ben ik ook echt een crazy cat lady en lange tijd was hier de afspraak dat we weer een kat zouden nemen als het met mij wat beter zou gaan. Nou, dan kunnen we dus nog lang wachten... Maar inmiddels ben ik van mening veranderd. Enige tijd geleden las ik in de rubriek 'gezond' van de Volkskrant dat katten niet zulke 'schone dieren' zijn als hun bijnaam is. Want juist doordat ze zich alsmaar wassen komt het vuil van sommige plekken van hun lijf over hun hele vacht terecht. Dus van hun gat en van de pootjes. Mijn immuunsysteem werkt niet goed en daarom heb ik na het lezen van dit artikel besloten om geen katten meer in huis te nemen.

Al moet ik zeggen dat toen ik nog wel een kat had, ik niet kan zeggen dat ik vaker ziek was a.g.v. dat lieve beestje. Ik had toen ook nog wel mensen over de vloer zonder te waarschuwen weg te blijven als ze iets besmettelijks hadden. Inmiddels ben ik daar heel strict in (tot vervelends toe mogelijk, maar dat is dan heel jammer) en heb ik *afkloppen* ook niet heel veel meer dan wat manlief mee naar huis neemt.

Als ik het bericht nog kan vinden op hun site, dan laat ik het je weten. Sterkte met het nemen van je beslissing. Lijkt me niet eenvoudig. Groetjes, Bloem
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

ME en katten (of dieren algemeen)

Bericht door marlène »

hallo klaproos

het kan toeval zijn maar vooral jonge katjes en dieren uit een asiel zijn drager van allerhande vervelende ziekten. Ik ben stapelgek van katten maar ze komen hier nooit meer binnen. Mijn laatste kat heb ik moeten laten inslapen enkele weken geleden vanwege ouderdomskwalen (hij leek wel ME te hebben). Na 30 jaar katten in huis heb ik er een punt achter gezet. Soms moet je voor jezelf kiezen.

Sterkte met de keuze
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
senna
Donateur
Donateur
Berichten: 2623
Lid geworden op: 26 mei 2009, 11:42

Bericht door senna »

Ik heb mijn huidige kat sinds 2004.
Toch herken ik me niet in jouw verhaal.
Maar ik vergeet nooit dat bij mijn eerste consultatie (Dml) al gevraagd werd of ik een kat had.
En mijn eerste kat heb ik gehad tussen 1973 en 1992.
Ik werd er regelmatig door gekrabd en zal me altijd blijven afvragen of daar de oorzaak van mijn ziekte ligt.
Ook al test ik negatief op Bartonella en Lyme.

Voor jou is het moeilijk om dit te achterhalen.
En zeker een moeilijke beslissing maar jouw gezondheid komt op de eerste plaats !
Het leven is een feest, maar ik kan (nog) niet ingaan op de uitnodiging !

Facebook : Lyme België/Belgique Protest
Time For Lyme BE-NL
sowfia
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1167
Lid geworden op: 11 mei 2006, 13:47

Bericht door sowfia »

Als ik me niet vergis, raadt dml het ook af, katten hebben. Maar ik weet nog niet of ik daar naar ga luisteren later.... Verstand zegt ja, hart zegt nee! Momenteel heb ik er sowieso nog geen omdat we op een appartementje wonen. De kattenbak, daar zou ik wel veraf blijven. Ohja, ik moet zeggen dat sinds de lyme historie, ik mijn katten (in ouderlijk huis) toch met meer voorzichtigheid benader: weinig strelen, veel handen wassen enz... Ik vind het heel erg want ik ben ook echt een kattenmens :-(
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

Pffffffffffff, sorry hoor. Ik heb het verhaal van de VK online gevonden en wat blijkt? Het hele artikel gaat dus over honden en ik dacht dat er ook een deel aan katten was gewijd. Nope, maar dit gaf voor mij wel de doorslag om zelf geen huisdier (anders dan een kat heb ik toch geen interesse) te nemen. Af en toe een eentje te logeren (de laatste keer waren het cavia's) is prima, zolang het een beetje een sociaal fatsoenlijk beest is.

Het artikel: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2672/Wet ... zond.dhtml
Gebruikersavatar
tanto
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1606
Lid geworden op: 21 feb 2008, 08:09
Locatie: ZH

Bericht door tanto »

Misschien zou ik mijn katten moeten weg doen. Maar ik kan het niet. Het zijn echt mijn kinderen. En dan nog: die bartonella heb ik toch al. Ik heb er vaak over nagedacht maar ben er echt nog nietaan toe.
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

tanto schreef:Misschien zou ik mijn katten moeten weg doen. Maar ik kan het niet. Het zijn echt mijn kinderen. En dan nog: die bartonella heb ik toch al. Ik heb er vaak over nagedacht maar ben er echt nog nietaan toe.
Dat kan ik me zo goed voorstellen, Tanto. Als onze kat niet was doodgegaan, had ik nu ook nog met een knorrend mormel op de bank gelegen, hoor.
diederik
Gevorderd lid
Berichten: 2628
Lid geworden op: 21 jun 2009, 18:38
Locatie: Antwerpen

Bericht door diederik »

He Klaproos,

Ik ben zelf ook een kattenmens, maar voorlopig komen hier geen dieren meer in huis :)

Als de toegenomen klachten overduidelijk zijn begonnen bij het in huis halen van de katjes (en niet bv al een paar dagen eerder), lijkt mij de kans groot dat het daardoor komt. Uit hoe je je verhaal vertelt, lijkt dit ook het geval te zijn?
Ik weet weinig.
Izzy
Gevorderd lid
Berichten: 1012
Lid geworden op: 20 nov 2009, 15:54

Bericht door Izzy »

Ik heb hier 2 schatjes rondlopen waarvan ik er 1 uit het asiel heb gehaald vorig jaar (kitten) maar ik moet zeggen dat ik geen verslechtering of andere extra klachten heb opgemerkt gelukkig.
Dus ik hou ze lekker hier ;)
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

Er is al eens een onderzoek geweest

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3096326/

Ochsner J. 2008 Fall; 8(3): 134–139.
PMCID: PMC3096326
Should Immunocompromised Patients Have Pets?
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
stier
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1972
Lid geworden op: 15 apr 2010, 16:52
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door stier »

Ik heb altijd gezegd: zodra ik een tuin heb neem ik een jong katje. Maar nu het zover is en ik dus inmiddels weet dat ik bartonella heb... ik twijfel nog heel iets, maar ik denk toch dat ik het niet ga doen. Toen ik in de tropen woonde had ik een kat en in die periode heb ik iig de rickettsia opgelopen, maar wellicht ook de bartonella.
Een ander, minder sterk argument is het feit dat er extra kosten bij komen met een huisdier. Van het beetje geld dat ik van de arbeidsongeschiktheidsverzekering ontvang + mijn freelance inkomen houd ik nooit wat over, sterker nog het is vaak te weinig.
Dus helaas ga ik de gezelligheid van een katje denk ik moeten missen.
Every day may not be good, but there's something good in every day.
Gebruikersavatar
malu
Gevorderd lid
Berichten: 1085
Lid geworden op: 15 sep 2011, 13:23

Bericht door malu »

Los van infecties die ze bij zich kunnen dragen zou je natuurlijk een allergie/intolerantie kunnen hebben waardoor je weerstand nog verder is afgenomen...

Verder zou ik wel zo goed mogelijk proberen uit te zoeken of het idd om een infectie gaat, en zo ja welke. Wegdoen heeft namelijk (in bepaalde gevallen) weinig zin als je de infectie toch al hebt opgelopen...

Ik word altijd wel een beetje huiverig als ik katten in jonge gezinnen zie... baby's die de kat aaien en daarna hun hand in hun mondje doen, gekrabd worden e.d. Jammer dat huisdieren toch wel wat risico's vormen voor kwetsbare mensen...
De wereld achter ME: http://memalu.blogspot.com/
Gebruikersavatar
verlorengezondheidman
Gevorderd lid
Berichten: 6231
Lid geworden op: 02 aug 2008, 17:24

Bericht door verlorengezondheidman »

Kunnen honden ook Bartonella of een andere co-infectie overdragen op de mens?
Een zoönose is een infectieziekte die kan worden overgedragen van dieren op mensen.
http://www.youtube.com/watch?v=wVQy9-cyL98

LyME en co's INFO-topic!
http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... ht=#218551
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Kinderen kunnen op allerlei manieren toch in aanraking komen met dieren, katten, honden: op straat bij andere mensen thuis, dus het blijft lastig om hen daarbij weg te kunnen houden.

Zelf heb ik 4 schatjes (katten) en ik ga ze zeker niet weg doen. Mijn katten zijn binnen-katten en komen niet buiten, waar zij allerlei enge ziekten, virussen, aids, teken, etc,. kunnen oplopen. Misschien scheelt dat nog een beejte :wink:?

Ik ben wel ooit meerdere keren fiks gebeten, gekrabd door buiten-katten van andere mensen, maar ik bleek geen Bartonella te hebben, de Bartonella Henselae (Kattenkrabziekte).
Maar, misschien kan ik ook wel de Bartonella soort hebben die DML (als enige tot nu toe) weet te detecteren.....wie weet :wink:...... Helaas, heb ik niet de financiële middelen om dit te laten onderzoeken.

Groetjes, Louisa
Laatst gewijzigd door louisa op 21 mar 2013, 17:12, 1 keer totaal gewijzigd.
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
Plaats reactie