Tv steeds flitsender en sneller

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Tv steeds flitsender en sneller

Bericht door stargazertje »

Het valt me op dat de tv programma's en reclames tegenwoordig veel sneller lijken te gaan en heel veel flikkerende beelden hebben. Sla van veel programma's en vooral reclames echt op tilt. En lang leve de herhaling. Maar ervaart iemand anders ook dat de programma's en reclames steeds sneller en flitsender zijn?
gorbi
Actief lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 07 jun 2009, 00:51

Bericht door gorbi »

Zeer zeker, ik heb er ook ontzettend veel last van. De voornaamste oorzaak is de nieuwe filmtechniek, op statief filmen wordt meer en meer als oubollig gezien, het is nu in om uit de losse hand te filmen en bij dialogen heen en weer te draaien tussen de gesprekspartners. Deze techniek gaat hand in hand met de ontwikkeling van de Ipad, waarbij je ook met je vinger alles laat swipen.

Het verbaasde me al dat er zo weinig mensen last van bleken te hebben.
Ik heb het al eens met mijn dokter besproken, hij vergelijkt het met het beweginsconflict tussen ogen en hersenen zoals bij zee- of wagenziekte.
Niks aan te doen alweer, we zijn niet mee met de moderne evolutie :( .
Gebruikersavatar
nyx
Donateur
Donateur
Berichten: 366
Lid geworden op: 03 okt 2010, 13:03

Bericht door nyx »

Heel herkenbaar. Ik kan bepaalde programma's niet eens kijken zo druk en fel zijn ze.
Zowel qua belichting, flitsen maar ook gewoon de hectiek van de programma's

Nu heb ik toch al vaak last van felle verlichting ed. dacht dat het daar mee te maken had.

Blij niet de enige te zijn.
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

gorbi schreef:Zeer zeker, ik heb er ook ontzettend veel last van. De voornaamste oorzaak is de nieuwe filmtechniek, op statief filmen wordt meer en meer als oubollig gezien, het is nu in om uit de losse hand te filmen en bij dialogen heen en weer te draaien tussen de gesprekspartners.
Ik kijk sowieso niet veel TV, maar als ik wat wil zien, dan neem ik het op en kijk ik het terwijl ik op de bank lig. Met de laptop op mijn buik. Als er dan zo'n scene is die zo onvast/niet strak is opgenomen, dan ben ik er weleens een beetje wiebelig van! Maar gelukkig niks geen last van reclames op deze wijze.
Gebruikersavatar
malu
Gevorderd lid
Berichten: 1085
Lid geworden op: 15 sep 2011, 13:23

Bericht door malu »

Heb om die reden 1,5 jaar geen tv-aansluiting gehad en daarvoor zo'n 2 jaar nauwelijks gekeken, vooral die commerciële programma's niet. Gelukkig gaat het nu beter en kan ik wat tv kijken, maar nog wel met mate. Als iemand anders zit te zappen of als ik bij mensen kom waar de tv non-stop aanstaat en dus tegelijkertijd gepraat moet worden, dan slaan alle wijzers hier gelijk in het rood vanwege 'mental overload' :).
De wereld achter ME: http://memalu.blogspot.com/
Gebruikersavatar
moon72
Actief lid
Berichten: 371
Lid geworden op: 06 sep 2010, 14:09

Bericht door moon72 »

Ik heb ook zo'n last van al die gemonteerde muziekjes onder de verschillende scenes. Zowel in reclame als is verschillende soorten programma's. Om het beeld spannend te maken, komt er nu vaak een pittig muziekje onder, met een heel hoog tempo. En hard. Ik kan er steeds minder tegen.

Maar ook sites worden steeds flitsender met schreeuwerige, flikkerende reclames. Een pagina als nu.nl kan ik op de laptop niet meer lezen.
Wat je niet wilt dat je zelf geschiedt, doet dat ook een ander niet!
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Bericht door lulu »

Kijk daarom niet meer naar commerciële zenders en Amerikaanse films.
STOP de mishandeling van ME patiënten!
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

moon72 schreef:Maar ook sites worden steeds flitsender met schreeuwerige, flikkerende reclames. Een pagina als nu.nl kan ik op de laptop niet meer lezen.
Is Ad Blocker niet wat voor jou? Volgens mij kan je dat gratis van internet plukken en dan heb je voortaan geen reclame meer op pagina's die je bezoekt.
Gebruikersavatar
luipaardje
Actief lid
Berichten: 458
Lid geworden op: 05 aug 2012, 13:43

Bericht door luipaardje »

Van het geluid heb ik ook meer last dan van het beeld. Als mensen praten staat er al gauw een muziekje onder of straatgeluiden of iets anders op de achtergrond.
In films en series praten ze ook nogal eens dialect of straattaal of zo. Dat is in combinatie met het geluid erg moeilijk om te volgen.

Ondertiteling aanzetten werkt wel eens. Maar is wel vreemd bij Nederlandstalige programma's. Net of je weer een stukje 'waardigheid' moet inleveren.
Gebruikersavatar
moon72
Actief lid
Berichten: 371
Lid geworden op: 06 sep 2010, 14:09

Bericht door moon72 »

@Bloemetje, ik ga meteen ff googlen; Dank je wel!
Wat je niet wilt dat je zelf geschiedt, doet dat ook een ander niet!
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

Je kan het ook per pagina weer uitschakelen. Zo speel ik weleens online een spelletje en dat wil dan niet laden, omdat de commercial die ervoor zit het dus niet doet. Bij die pagina heb ik dus het blokkeren ongedaan gemaakt.
Gebruikersavatar
mamoes
Gevorderd lid
Berichten: 560
Lid geworden op: 16 jul 2010, 22:25

Bericht door mamoes »

Het flitsen e.d. vraagt veel (re)actie van je lichaam, aangezien het energiepijl bij ons al beneden alle normen is is het dus logisch dat je hier veel last van hebt.
Gebruikersavatar
mamoes
Gevorderd lid
Berichten: 560
Lid geworden op: 16 jul 2010, 22:25

Bericht door mamoes »

Het flitsen e.d. vraagt veel (re)actie van je lichaam, aangezien het energiepijl bij ons al beneden alle normen is is het dus logisch dat je hier veel last van hebt.
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Bericht door stargazertje »

Alles lijkt tegenwoordig te moeten met snel en flikkerend beeld. De Voice is bv niet te kijken vanwege al het lichtwerk. Ben blij dat ik niet de enige ben die er last van heeft.
Gebruikersavatar
malu
Gevorderd lid
Berichten: 1085
Lid geworden op: 15 sep 2011, 13:23

Bericht door malu »

Via internet zijn dat soort programma's prima voor mij te doen: geen reclame, geen voorstukjes, minder geflits en scherm is dichterbij - wat om de een of andere reden beter gaat. Nieuws kijk ik ook alleen maar via internet. Ook makkelijker stop te zetten om tussendoor even bij te komen of af te wisselen met iets anders (hoewel ik tv ook op pauze kan zetten, maar gaat toch makkelijker...) Gek genoeg werkt dit dus voor mij vrij goed.
De wereld achter ME: http://memalu.blogspot.com/
Plaats reactie