Angstaanvallen/uitputting/onrust

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
dreamer84
Actief lid
Berichten: 323
Lid geworden op: 29 sep 2012, 17:03

Angstaanvallen/uitputting/onrust

Bericht door dreamer84 »

Hallo, sinds ik met mijn AD was afgebouwd kreeg ik 4 mnd later extreme angstaanvallen. Van het formaat dat ik niet wist dat deze bestonden. En ik kan je vertellen, dat is heftig! Ervoor had ik al erge vermoeidheidsproblemen, maar nu voel ik me meer dan uitgeput (van een snel lege accu naar een kapotte accu), vooral als mijn slaap ook nog eens slecht is... Dan weet ik niet hoe ik die dag moet doorkomen zo slecht dat ik me voel.

Ik ben weer teruggegaan naar mijn oude dosis antidepressiva om de angstaanvallen te minderen en ik hoopte dat ik weer terug als ervoor was, zonder angst, maar wel vermoeid... Niet dus. We zijn nu al bijna 11 weken verder en dan zou zon verhoging toch wel moeten werken, maar ik blijf heel onrustig en de laatste dagen had ik best wel weer hevige paniek. Dat kan ook zijn omdat ik gewoon erg geschrokken ben van die eerste angstaanval zodat ik mijn zenuwcentrum overactief hou... en het zo in stand hou. Ook heb ik last van sombere gevoelens. Huilbuien. Dat wisselt af, komt allemaal van hetzelfde centrumpje...

Ik zit met mijn handen in het haar. Ben doodop. Ik durf dan niet een hele dag alleen thuis te zijn, hoewel ik wel het liefst thuis ben (maar niet helemaal alleen), maar mijn man werkt 40 uur en dus ben ik best veel alleen. Met mijn angsten en vermoeidheid en de negatieve spiraal en de angst dat mijn lichaam het niet meer trekt, omdat ik zo uitgeput ben, vind ik alleen zijn vreselijk. Ik ben dan bij mijn ouders, maar dat is ook niet alles en ik vind dat ik ze teveel belast hiermee...

Ik weet dat je bij angst afleiding moet zoeken en dingen moet doen en moet bewegen om de spanning kwijt te raken, maar hier loop ik dus ongelooflijk in vast! Ik ben doodop en heb gewoonweg helemaal geen puf om van alles te doen waardoor ik in die negatieve spiraal blijf hangen.

Ik hoopte dat het zou verbeteren na de opbouw na 11 dec, maar mijn paniek is weer zo hoog als toen ik crashte 4 dec en ik heb dus echt hulp nodig om die negatieve gevoelens te overwinnen, maar hoe, want diep van binnen denk ik echt dat het een chemische disbalans is veroorzaakt door die pillen en dat ik vecht tegen een fysieke storing! En daarbij helpt een uitgeput lichaam niet mee om er tegen te vechten... Maar ik wil ook geen andere pillen of meer AD. Zal mooi zijn! Ga je minderen, kom je met een hogere dosis er vanaf! Maar ik ben nu echt uitgeput...

Iemand tips. Raad. Advies. Afleidingstips bij vermoeidheid/uitputting. Goede hulpverleners.

Wat vooral beangstigend is, is de uitputting die ik ervaar. Alsof mijn lichaam op is. Daarom wil ik niet lang alleen zijn, want ik vertrouw het lichaam gewoon niet meer... Ik ben niet bang om dood te gaan, maar mijn lijf lijkt wel niet meer tot rust te willen komen: doodeng en echt een vreselijk naar gevoel.
Gebruikersavatar
mira
Donateur
Donateur
Berichten: 231
Lid geworden op: 01 okt 2008, 14:12

Bericht door mira »

oei, wat erg dat jij je zo naar voelt .
ik weet niet goed wat zeggen direkt, maar voel wél met je mee.

Ik heb geen ervaring met AD,
maar neem wel ( ondertussen zonder er tegen te willen vechten )slaapmedicatie om toch een redelijke nacht te hebben en zo rust en herstel te vinden.
anders ja, zoals jij zegt, raakt je lijf helemaal op.

en bij paniekvlagen en /of huilbuien : Rescue Remedie , dat helpt mij om, al is het maar eventjes, tot mezelf te komen en mijn gedachten even op iets anders te richten, of een kleine frisse neus te halen buiten.
Sterkte hoor !
Knuff
Gebruikersavatar
josje15
Gevorderd lid
Berichten: 2775
Lid geworden op: 06 nov 2012, 14:10

Bericht door josje15 »

Oh, wat naar.....Angst is afschuwelijk,
Rescue is een goed idde.
Mij lijkt het toch een goed idee om in overleg met je arts tijdelijk je AD te verhogen en kijken of dat helpt....dan weet je dat.

Ik snap, dat je dit niet wilt, maar dit is ook heel uitputtend zo en heeft je lijf ook geen enrgie meer om de paniek op te vangen....zo'n cirkel dus!

heel veel sterkte
'mijn leven neemt haar eigen vlucht'
stier
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1972
Lid geworden op: 15 apr 2010, 16:52
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door stier »

Meditatie. Valeriaan (goedkoop bij de apotheek van het eigen merk). Tv kijken. En verder misschien een cursus / training hiervoor volgen? Sterkte!!
Every day may not be good, but there's something good in every day.
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Bericht door lulu »

Hoi wat naar dreamer dat je je nog steeds zo onrustig & angstig voelt. En goed dat je schrijft!

Kan je voor overdag wellicht een soort telefooncirkel opzetten, bv een ME-buddy, een familielid, een telefoondienst voor SOS vragen? Dan heb je een lijstje met mensen die je kan bellen als je dat van te voren met ze afspreekt.

En daarnaast kan ik alleen dieet, supplementen en ontspanningstechnieken noemen, hoewel ik niet zeker weet hoe effectief dit is. Opletten voor allergenen, goed aanvullen op ev. tekorten, hoewel ik niet weet welke combi's met AD mogen.

Sterkte
STOP de mishandeling van ME patiënten!
Gebruikersavatar
huppelepup
Gevorderd lid
Berichten: 796
Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:26

Bericht door huppelepup »

Ik weet dat een tekort aan mineralen en vitamines ook angsten en depressieve gevoelens kan uitlokken. Ik had er zelf een maand geleden ook van , heel erg naar. Nu ik magnesium en aan de vit b12 injecties ben en multivit ben gaat het nu weer de goede kant op. Ik heb ook een weekje vit C genomen. Je moet maar eens googlen .
Gebruikersavatar
dreamer84
Actief lid
Berichten: 323
Lid geworden op: 29 sep 2012, 17:03

Bericht door dreamer84 »

huppelepup schreef:Ik weet dat een tekort aan mineralen en vitamines ook angsten en depressieve gevoelens kan uitlokken. Ik had er zelf een maand geleden ook van , heel erg naar. Nu ik magnesium en aan de vit b12 injecties ben en multivit ben gaat het nu weer de goede kant op. Ik heb ook een weekje vit C genomen. Je moet maar eens googlen .
Magnesium slik ik en vit D. Mijn B12 en D was nog wel aan de lage kant, maar dat kan nu door die angsten en afbouw en opbouw keihard gekelderd zijn, want dat vreet wat van je lijf! B12 zal ik eigenlijk eens moeten nemen, van die smelttabletten... kijken of dat effect heeft.

Ik ga donderdag naar de natuurarts en ik ben heel benieuwd wat hij me aanraadt aan vitamines en mineralen. Ik weet dat tekorten of een disbalans paniek en depressie kan geven. Verstoorde biochemie is het in elk geval, dat moge duidelijk zijn, en dat is behoorlijk verstoord door het op en afbouwen.

Had je erge angsten, want de mijne waren/zijn echt vreselijk nu, en ik heb nu wel een beetje angst voor de angst, want het is gewoon heel naar en je blijft er echt in hangen. Ook veel huilbuien, en gewoon niet lekker voelen en zeker als je uitgeput bent en slecht slaapt... puuu valt niet mee! Maar hoe meer ik het weg wil hebben, hoe minder het weg gaat.
Gebruikersavatar
verlorengezondheidman
Gevorderd lid
Berichten: 6231
Lid geworden op: 02 aug 2008, 17:24

Bericht door verlorengezondheidman »

Angst -en paniekaanvallen kunnen ook van Lyme afkomen.
Een zoönose is een infectieziekte die kan worden overgedragen van dieren op mensen.
http://www.youtube.com/watch?v=wVQy9-cyL98

LyME en co's INFO-topic!
http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... ht=#218551
Gebruikersavatar
dreamer84
Actief lid
Berichten: 323
Lid geworden op: 29 sep 2012, 17:03

Bericht door dreamer84 »

lulu schreef:Hoi wat naar dreamer dat je je nog steeds zo onrustig & angstig voelt. En goed dat je schrijft!

Kan je voor overdag wellicht een soort telefooncirkel opzetten, bv een ME-buddy, een familielid, een telefoondienst voor SOS vragen? Dan heb je een lijstje met mensen die je kan bellen als je dat van te voren met ze afspreekt.

En daarnaast kan ik alleen dieet, supplementen en ontspanningstechnieken noemen, hoewel ik niet zeker weet hoe effectief dit is. Opletten voor allergenen, goed aanvullen op ev. tekorten, hoewel ik niet weet welke combi's met AD mogen.

Sterkte
Ja ik bel mn moeder en man heel vaak, en soms mn tante, maar ja, ik kan ze niet blijven bellen als ik alleen ben en ik voel me niet oke.

Ik probeer al supergezond te eten. Elke dag een ei, 2x per week haring, groente/fruit, veel drinken... Maar vandaag en gister was het weer echt raak en dat hakt er weer in... Ik heb zo'n spijt dat ik ooit ben afgebouwd met die AD!!!

Mn ouders vinden dat ik meer afleiding moet hebben en een dagbehandeling moet doen, maar ze begrijpen echt niet dat ik gewoon de puf er niet voor heb en dat dat los van de angst/somberheid/huilbuien staat... Natuurlijk versterkt het wel elkaar. Lijkt me best leuk zon dagbehandeling, maar dan kan ik net zo goed eropuitgaan en dat is nu net waar ik op stuk loop.
Gebruikersavatar
dreamer84
Actief lid
Berichten: 323
Lid geworden op: 29 sep 2012, 17:03

Bericht door dreamer84 »

verlorengezondheidman schreef:Angst -en paniekaanvallen kunnen ook van Lyme afkomen.
Ik denk niet dat ik het heb. Ik heb wel overactieve bijnieren.
Gebruikersavatar
dreamer84
Actief lid
Berichten: 323
Lid geworden op: 29 sep 2012, 17:03

Bericht door dreamer84 »

josje15 schreef:Oh, wat naar.....Angst is afschuwelijk,
Rescue is een goed idde.
Mij lijkt het toch een goed idee om in overleg met je arts tijdelijk je AD te verhogen en kijken of dat helpt....dan weet je dat.

Ik snap, dat je dit niet wilt, maar dit is ook heel uitputtend zo en heeft je lijf ook geen enrgie meer om de paniek op te vangen....zo'n cirkel dus!

heel veel sterkte
Ja ik ga maandag naar de dok, en kijken of dat een optie is, maar dat is wel lullig... ga je afbouwen, kom je hoger uit, ik weet niet en ik weet ook niet of ik het wil zoeken in meer AD... Maar als die cirkel blijft dan is het het proberen waard, want mn lijf voelt nu behoorlijk moe (en dat was ik al zonder de paniek :()
Gebruikersavatar
dreamer84
Actief lid
Berichten: 323
Lid geworden op: 29 sep 2012, 17:03

Bericht door dreamer84 »

stier schreef:Meditatie. Valeriaan (goedkoop bij de apotheek van het eigen merk). Tv kijken. En verder misschien een cursus / training hiervoor volgen? Sterkte!!
TV kijken doe ik, maar als ik echt vette angst heb dan kan ik me er niet op concentreren... en heel de dag TV kijken vind ik ook niks. Meditatie probeer ik ook. De ene dag gaat het en de andere dag niet. Soms heb ik momenten van rust, maar de volgende dag kan het weer omslaan.

En vandaag en gisteren was het weer behoorlijk heftig!!
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Dreamer, gebruik je naast de AD ook natuurlijke middelen? De middelen die rustgevend zijn kunnen vaak niet samen met AD, als je iets wil gebruiken moet je even kijken of het middel ook op serotonine werkt, dan niet doen. Een goede vorm magnesium kan mss helpen.

Verschrikkelijk die angst hoor, ik ken het. Wat mij wel een beetje hielp is dat ik kwaad werd op de angst, zo van 'gvd sodemieter op' en dat steeds weer denken als het me in de greep had (ik ben niet gek :wink: het hielp me wel).

Dagbehandeling met ME alleen omdat je angst hebt zou sowieso niet aan te raden zijn dus daar mis je niks aan. Weet je iets van de status van je nutriënten? Het kan ook met een tekort te maken hebben. Ik hoop dat je gauw verlichting zal krijgen, veel sterkte!
Life smells...
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

vit B12 zou wel eens een verschil kunnen maken inderdaad.

Niacine (flush versie) wordt gegeven bij angst en dat helpt bij methylatieproblemen, dus storingen in de vit B12 cyclus.

Als je besluit niacine te nemen, eerst even melden aan je dokter en laag beginnen. Ik viel bijna flauw van een mega lage dosis. Mijn behandelende arts wilde het niet geloven tot ze een andere patient had die hetzelfde kreeg.

Daarna heb ik ze enkel genomen vlak voor het slapengaan. Ik ben er uiteindelijk met gestopt omdat ik er zenuwachtig van werd de volgende dag. Bij andere mensen werkt het net kalmerend.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
dreamer84
Actief lid
Berichten: 323
Lid geworden op: 29 sep 2012, 17:03

Bericht door dreamer84 »

Dreamer, gebruik je naast de AD ook natuurlijke middelen? De middelen die rustgevend zijn kunnen vaak niet samen met AD, als je iets wil gebruiken moet je even kijken of het middel ook op serotonine werkt, dan niet doen. Een goede vorm magnesium kan mss helpen.
Nee, ik gebruik geen natuurlijke middelen, want ik ken het effect van sommige kruiden naast AD. Zo heb ik eens een week vreselijke angstaanvallen gehad door het gebruik van rhodiola - een natuurlijke MAO-remmer. Ik wist dat niet! Gelukkig trok dat ook snel weer weg. Van Valeriaan en citroenmelisse word ik juist onrustig gek genoeg. Dat werkt stimulerend. Wel drink ik veel biologische kamille-thee. En heb ik lavendel bij mijn bed. Ik weet dat passieflora en adaptogenen zoals ginko ook niet goed zijn. Dus hier ben ik voorzichtig mee.
Verschrikkelijk die angst hoor, ik ken het. Wat mij wel een beetje hielp is dat ik kwaad werd op de angst, zo van 'gvd sodemieter op' en dat steeds weer denken als het me in de greep had (ik ben niet gek :wink: het hielp me wel).


Ja heh, frustrerend heh! Je wilt rust en kalmte en blij zijn. Ik vind het nog erger dan moe en pijn. Dan kan ik nog beter mijn gedachtes verzetten of even slapen. Ook is dat ook niet fijn hoor! Maar soms lijkt dit je gek te maken en zo zien anderen het ook :( Nu vanochtend was het kalm, maar nu voel ik de paniek weer aanzwengelen... PFFF
Dagbehandeling met ME alleen omdat je angst hebt zou sowieso niet aan te raden zijn dus daar mis je niks aan. Weet je iets van de status van je nutriënten? Het kan ook met een tekort te maken hebben. Ik hoop dat je gauw verlichting zal krijgen, veel sterkte!
Ik merk wel dat de zon een rustige invloed op me heeft. Of dat gewoon de warmte is of de vitamine D weet ik niet. En verder weet ik niet alle vitamines en mineralen. Die B12 kan misschien helpen.

Ik vind een dagbehandeling in zoverre een optie dat ik niet alleen hoef te zijn.. Ik vind het nog vreselijker om met mn angst alleen te zijn... Maak mij niet uit of hier iemand over te vloer is en gewoon er is of dat ik mensen om me heen heb. Nu ben ik alleen thuis en gelukkig goed geslapen, maar de angst is vrij hoog en ik weet dat het zo weer kan toeslaan... Maar waarom geen dagbehandeling volgens jou?

Mijn ouders en velen om mij heen begrijpen niet dat een dagbehandeling of welke behandeling dan ook gewoon heel veel energie kost die ik niet heb! Zij denken dat dat nu door de angst komt, maar ik kan ze niet wijsmaken dat ik als ik angstvrij ben ook weinig energie heb... Dat lijkt wel niet te landen.

Als ik geen energieproblemen had dan zou ik wel gaan hardlopen of zwemmen, want dat is heel goed tegen angst/somberheid, maar dat lukt nu niet. Alleen een stukje wandelen op goede dagen lukt.

Alleen zo'n dagbehandeling op goede dagen zal ik misschien wel een paar uur volhouden op zijn hoogst, maar op slechte dagen ben ik te moe voor wat dan ook en dus ook voor allerlei dingen doen... Als het zo makkelijk was, zou ik thuis ook aan de slag gaan. Genoeg te doen! Maar in mijn omgeving hebben ze echt zoiets: je lichamelijke vermoeidheid is niet door een dokter te verklaren, dus zit het tussen de oren. Zelf word ik dan ook echt onzeker en zeker als ze zeggen: die angst doe je jezelf aan. Het zijn jouw gedachtes die die angst aanwakkeren... Terwijl ik weet dat het met de staat van mijn lichaam te maken heeft. Ik vind om me heen weinig weerklank en weinig begrip daarvoor. Ze markeren je al gauw als psychisch niet in orde :(
Plaats reactie