Kan bartonella alleen voorkomen?

Hier is er plaats voor vragen en discussie over Fibromyalgie, Lupus, EDS, Lyme, Sjögren, Addison, B12-tekort, MCS,...

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
l
Beginner
Berichten: 82
Lid geworden op: 31 aug 2012, 21:30

Kan bartonella alleen voorkomen?

Bericht door l »

Dag Iedereen,

Ik heb een vraag waar één van jullie misschien bij kan helpen.
Kan Bartonella alleen voorkomen?
Als de waarden blijven schommelen, positief blijven van Bartonella wil dat dan sowieso niet zeggen dat er een ander in het spel is?

Mijn Bartonella waarden zijn al (voor zover ik weet van heb) bijna 1 jaar actief , bij de testen van de huisarts. Nu wordt er getest in Duitsland op lyme.
Kan ik aannemen dat ik dan sowieso lyme ook heb als Bartonella maar actief blijft?
Of kan het zijn dat bartonella actief blijft door ME die aan de grondslag ligt ervan?

Of bestaat ME niet en is dit gewoon een term voor chronische infecties?
Vind het allemaal ingewikkeld :(

vele groetjes
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Kan bartonella alleen voorkomen?

Bericht door marlène »

Voor je vraag betreft de kruisreacties:

Bartonella reageert met chlamydia en rickettsia, zie document hieronder
http://www.infectieziektebulletin.be/up ... pdf?n=1435

Als je waarden positief zijn, is er geen sprake van spontane genezing en zou je behandeld moeten worden gezien je klachten. Veranderen van huisarts misschien?

Bartonella gaat meestal gepaard met virale heractivaties. Wellicht daarom dat mensen met ME achteraf ook bartonella blijken te hebben. Mijns inziens is het een subgroep.

Bartonella kan ook voorkomen als co-infectie van Lyme, dat moet je laten uitzoeken als de klachten ertoe aanleiding geven.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
l
Beginner
Berichten: 82
Lid geworden op: 31 aug 2012, 21:30

Kan bartonella alleen voorkomen?

Bericht door l »

Hoi Marlène,

Bedankt voor de interessante link. Als ik mij meer kan concentreren zal ik dat eens goed nalezen.

Blijft soms ingewikkeld om te weten of je nu ME heb, chronische Bartonella, Of Bartonella en lyme. Snap je?
Mijn arts ze me dat ME in principe niet bestaat, dat het mechanisme erachter bij iedereen anders is... En ik veronderstel dat het bij mij bartonella en nog iets is die elkaar in stand houden en zo immuun verzwakken met bijhorende verdere gevolgen...
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Kan bartonella alleen voorkomen?

Bericht door marlène »

Mijn arts ze me dat ME in principe niet bestaat, dat het mechanisme erachter bij iedereen anders is... En ik veronderstel dat het bij mij bartonella en nog iets is die elkaar in stand houden en zo immuun verzwakken met bijhorende verdere gevolgen...
Je arts heeft gelijk als ze zegt dat CVS niet bestaat en dat mechanisme bij iedereen anders is.

Jij hebt wellicht ook gelijk als je vermoedt dat bartonella in stand wordt gehouden door iets anders. Soms is dat een proliferatie van het beest zelf maar dan komt dat door een verzwakt terrein (je lichaam) oftewel door een ander beest.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
annahan
Actief lid
Berichten: 459
Lid geworden op: 04 apr 2012, 21:39

Kan bartonella alleen voorkomen?

Bericht door annahan »

http://www.lymenet.nl/forum/viewtopic.php?f=8&t=7410


Bron: NVLP Laat je niet lymen, uitgave 1, 2013

Een onderzoek uitgevoerd door het RIVM naar infecties bij teken in Nederland in 1999, gaf de volgende resultaten:

45% bevatte Erlichia DNA
13% bevatte Borrelia
70% bevatte Bartonella DNA

Verder bleek 60% van de teken in het duingebied besmet te zijn met Rickettsia helvetica. Een onderzoek uit 2007 door het Tickbuster team van de Universiteit van Utrecht naar overdraagbare pathogenen bij gezelschapsdieren in Nederland resulteerde in de volgende besmettingspercentages van l. ricinus:

24,7% Rickettsia helvetica
7,2% B. Burgdorferi s.l.
2,4% Ehrlichhia-like Schoitti variant
1,6% Anaplasma phagocytophila
1,2% Babesia sp. (EU1)
0,4% Babesia divergens
0,4% Babesia microti



Hoe is het mogelijk dat ondanks de bovenstaande cijfers die uitwijzen dat Erlichia, Rickettsia en Bartonella veel vaker voorkomen dan Borrelia, co-infecties nog steeds niet bij het testen worden meegenomen. De symptomen van deze co-infecties hebben sterke overeenkomsten met die van Borrelia. Veel patienten met lymeklachten zouden in werkelijkheid dus te maken kunnen hebben met een (of meer) van bovenstaande co-infecties. Dat zou mede een verklaring kunnen zijn waarom zij negatief op Borrelia testen.

Als ik het goed begrijp zou bovenstaand onderzoek uitwijzen dat gezelschapsdieren zoals de kat dus geen potentiële overdragers van Bartonella zijn. Het tickbuster team trof deze bacterie niet één keer bij ze aan.

Bovenstaande resultaten dateren uit 1999. Hoe komt het dat hier in 14 jaar tijd niets mee is gedaan?
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Kan bartonella alleen voorkomen?

Bericht door asje »

Ik had eerder ook begrepen dat deze vorm van Bartonella niet door katten overgedragen wordt maar een paar dagen geleden schreef iemand daar weer iets anders over in één van de Lymetopics. Onduidelijk nog ...
Life smells...
Plaats reactie