Klachten rechterhelft lichaam

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
paul26
Beginner
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 feb 2013, 17:14

Klachten rechterhelft lichaam

Bericht door paul26 »

Hoihoi,

Weer even een berichtje van mijn kant.
Ik lees dagelijks mee hier op het forum en herken veel van de klachten die de meesten hebben.

1 klacht die ook bij een aantal andere speelt vind ik best frapant, namelijk dat de klachten zich voornamelijk in 1 lichaamshelft afspelen, en dan met name rechts (alsof die kant slechter bestuurd wordt vanuit de rechter hersenhelft).

Is daar een verklaring voor?

Om het te verduidelijken:
Links ervaar ik nauwelijks klachten, terwijl bijna alle klachten zich op rechts concentreren. Dan doel ik bijvoorbeeld op schouderpijn, minder gevoel in rechter arm en hand (met name bij klikken op computer muis en typen), verdoofd gevoel rechterbeen en zwakkere rechter enkel) en steken rechteroor met suizen en soms dicht gevoel.

Ben benieuwd naar jullie bevindingen.

Groet,

Paul
gorbi
Actief lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 07 jun 2009, 00:51

Bericht door gorbi »

Tja, dan haal ik je theorie toch geheel onderuit: bij mij doen de klachten die je noemt zich namelijk uitgesproken links voor :?
Gebruikersavatar
malu
Gevorderd lid
Berichten: 1085
Lid geworden op: 15 sep 2011, 13:23

Bericht door malu »

Precies dit soort klachten aan één kant van het lichaam komen vaak voor bij de ziekte van Lyme. Hopelijk zijn jullie daar goed op getest en/of is die diagnose bij jullie wel eens overwogen?
De wereld achter ME: http://memalu.blogspot.com/
Gebruikersavatar
fourm
Beginner
Berichten: 55
Lid geworden op: 10 dec 2012, 19:48

Bericht door fourm »

Bij mij zitten de klachten (ook) voornamelijk aan de linkerkant.
Misschien omdat ik ook linkshandig ben? :wink:
Gebruikersavatar
paul26
Beginner
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 feb 2013, 17:14

Bericht door paul26 »

Oke, links of rechts maakt dus weinig uit zo te lezen :) In ieder geval beperkt het zich vaak tot 1 zijde. Is dat omdat de ziekte vanuit de hersenen gestuurd wordt of ligt het ergens anders aan?
Ik zit nog niet zo lang op dit forum, dus er schuilt nog een hoop onwetendheid in me.

Op Lyme ben ik getest ja, alleen zoals bij zovelen hier op het forum negatief. Standaard test in het ziekenhuis die eigenlijk maar heel weinig zegt. Ben ondertussen aan het kijken wat de mogelijkheden zijn om dit eens nader te laten onderzoeken elders in Nederland.
Gebruikersavatar
luipaardje
Actief lid
Berichten: 458
Lid geworden op: 05 aug 2012, 13:43

Bericht door luipaardje »

Bij maakt zit het niet specifiek links of rechts.

Waar ik wel even op wil inspringen is dat je rechterkant aangestuurd zou worden door je rechter hersenhelft. Ik meen dat het juist kruiselings ging; rechterkant aangestuurd door linker hersenhelft en linkerkant door de rechter hersenhelft. Misschien dat iemand met meer medische kennis dat kan bevestigen (of ontkrachten).
Gebruikersavatar
malu
Gevorderd lid
Berichten: 1085
Lid geworden op: 15 sep 2011, 13:23

Bericht door malu »

Idd wel een verstandig idee, Paul. Ik ken meerdere mensen die aan één zijde klachten hebben, en allemaal hebben ze 100% zeker Lyme. Dus geen gek idee om het alsnog goed uit te sluiten. Als de oorzaak daar idd ligt, zou het kunnen komen door toxines afkomstig van de bacteriën. Het is maar net op welke plek het beestje zit, wil je bepaalde klachten krijgen.

Op de 'ME en Lyme'-pagina op deze website kun je veel info vinden over de verschillende testen, in NL zou je bv terecht kunnen bij ProHealth (zie tekst voor adres).

@luipaardje
Ik zal niet pretenderen (meer) medische kennis te hebben ;), maar het klopt inderdaad wat je zegt: de linkerkant wordt aangestuurd door de rechterhersenhelft, en vice versa.
De wereld achter ME: http://memalu.blogspot.com/
Plaats reactie