Mijn bloedwaardes [kopie uit huisarts dossier]

Alle vragen over diagnose en testen. Welke testen voor ME (cvs)? Wat betekenen de resultaten?

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
searchfortruth
Beginner
Berichten: 88
Lid geworden op: 10 jan 2013, 13:03

Mijn bloedwaardes [kopie uit huisarts dossier]

Bericht door searchfortruth »

Deze bloedtest was in de ochtend genomen en nuchter zonder te eten of te drinken.
Wat mij opvalt is dat vitamine B12 iedergeval vrij hoog is ergens wel blij om dit te lezen.
Hoe zit het met mijn vitamine D waarde,IJzer en eventuele andere die belangrijk zijn voor ME-klachten?
De rest laat ik wel aan mijn behandelaar over.
Aanstaande maandag heb ik een afspraak, dus spannend.
Iemand die te lage waardes ziet bij eventueel de blauwe gekleurde onderstreepte waardes of een ondergrens die verdacht is?



ALAT [MS, U/L] - 44
Alk. Fosf. [MS/ U-L] - 72
Anorg. Fosf. [MS, mmol/l] - 0.81
ASAT [MS, U/L] - 47
Baso [MS, 10 9/l] - 0.0
Bilirub. Uri [Ms, .] - NEG
BSE [MS, mm/uur] - 2
Chloride [MS, mmol/l] - 102
Cholesterol [MS, mmol/l] - 4.4
eGFR [MS, ml/min] - Zie-OPM
Eiwit [kwal] [MS, .] - NEG
Eo [MS, 10 9/l] - 0.1
Erytrocyten [MS, 10 12/l] - 5.32
Ferritine [MS, ug/l] - 221
Foliumzuur [MS, nmol/l] - >30
Gamma-GT [MS, U/L] - 54
Gluc. [kwal] [MS, .] - NEG
Glucose [MS, mmol/l] - 5.3
Hematocriet [MS, l/l] - 0.47
Hemoglobine [MS, mmol/l] - 10.1
IJzer [MS, umol/l] - 18
Kalium [MS, mmol/l] - 3.2
Ketonen [MS, .] - SPOOR
Kreatinine [MS, umol/l] - 82
LD [MS, U/L] - 187
Leukocyten [MS 10 9/l] - 5.0
Lymfo [MS, 10 9/l] - 2.3
MCHC [MS, .] - 21.5
MCV [MS, fl] - 88
Mono [MS, 10 9/l] - 0.5
Natrium [MS, mmol/l] - 140
Neutro [MS, 10 9/l] - 2.10
pH [MS, .] - 5.0
RDW-SD [MS, fl] - 40
Sediment scr [MS, .] - G.B.
Soort.gew. [MS, .] - 1.020
Totaal eiwit [MS, g/l] - 73
Transferrine [MS, g/l] - 2.3
Trombocyten [MS, 10 9/l] - 225
TSH [MS, mIU/l] - 1.76
Ureum [MS, mmol/l] - 6.2
Urobil. Urin [MS, .] - Normaal
Verzadiging [MS, %] - 31.1
Vit D [250H] [MS, nmol/l] - 67
Vitamine b12 [MS, pmol/l] - >735
Gebruikersavatar
poppetje
Donateur
Donateur
Berichten: 1735
Lid geworden op: 25 aug 2010, 09:59

Mijn bloedwaardes [kopie uit huisarts dossier]

Bericht door poppetje »

Heb nog niet uitgebreid gekeken, maar wat mij opviel bij een snelle blik is dat je kalium te laag is (is bij mij ook altijd, ze zeggen altijd dat mensen eigenlijk niet snel een kalium tekort kunnen krijgen, omdat het in veel voeding zit, maar volgens mij komt het vaker bij ME voor, ik heb het in ieder geval wel regelmatig).


Ik weet niet hoe oud je bent, (afhankelijk van pre of postmenopauzaal) is wellicht je ferritine aan de hoge kant. Foliumzuur ook iets te hoog, maar wellicht slik je dit?

Je huisarts zal zeggen dat je vitamine D goed is (vaak nemen ze een ondergrens van 50), maar nieuwe literatuur/inzichten laat zien dat vit D eigenlijk boven de 80 zou moeten zitten.

B12 net iets te hoog, maar wellicht omdat je dit bij slikt, en beter nog was geweest een een actief B12 te laten bepalen. Dat kijkt niet alleen hoeveel er in de bloed circuleert, maar wat concreet voor weefsels aanwezig is, dus wat je echt opneemt.

Je GGT (Gamma GT) en ASAT/ALAT is ook klein beetje verhoogd(leverfunctie).

Voor verdere info/referentiewaarden om even zelf je lijstje te kunnen checken:

http://www.fk.cvz.nl/default.asp?soort= ... e%20chemie


Bedenkt wel: referentiewaarden zijn niet overal hetzelfde. Belangrijk is dus om te kijken welke referentiewaarden worden gehanteerd bij het lab waar jouw bloed is geanalyseerd (referentiewaarden worden afgestemd op testmethoden op locatie), bovenstaande is een richtlijn.

succes maandag
Gebruikersavatar
searchfortruth
Beginner
Berichten: 88
Lid geworden op: 10 jan 2013, 13:03

Mijn bloedwaardes [kopie uit huisarts dossier]

Bericht door searchfortruth »

He ben benieuwd wat de behandelaar ervan zal zeggen.
Ja dit onderzoek is van 2 a 3 jaar geleden de recenste.
Of ik toen een multivitamine slikte of niet weet ik niet meer.
Hoge ferritine.....hmmm ja weet niet, misschien toendertijd door supplementie?
Verder heb ik geen b12 supplementen geslikt, al eet ik wel een vast patroon met eten en steeds meer biologisch en divers.

Een bloedafname blijft natuurlijk idd een moment opname, dus meeste zal wel opnieuw getest worden? :p
Mijn leeftijd was 26 a 27 toendertijd.

Bedankt iedergeval :)
Gebruikersavatar
poppetje
Donateur
Donateur
Berichten: 1735
Lid geworden op: 25 aug 2010, 09:59

Mijn bloedwaardes [kopie uit huisarts dossier]

Bericht door poppetje »

Oh ik wist niet dat dit oude bloeduitslagen waren,

maar wat hebben ze indertijd over deze bloeduitslagen tegen je gezegd, wat hebben ze ermee gedaan, er zitten duidelijk hoge en lage waarden tussen.
Gebruikersavatar
searchfortruth
Beginner
Berichten: 88
Lid geworden op: 10 jan 2013, 13:03

Mijn bloedwaardes [kopie uit huisarts dossier]

Bericht door searchfortruth »

Helemaal niks, maarja huisartsen he -_-
Maar hoge b12 lijkt mij juist niet slecht, alleen of het goed opgenomen wordt is weer een ander verhaal.
Ze hebben trouwens veel oudere onderzoeken verwijderd uit het dossier, omdat dat volgens hun geen waarde meer had leuk zo'n systeem,blijkbaar heb je daar als mens geen inspraak meer op.
Maarja neem aan dat een ME-behandelaar hier ook wel goed oplet of goed naar deze waarden kijkt toch?
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Mijn bloedwaardes [kopie uit huisarts dossier]

Bericht door felixloena »

Ik zie dat je vitamine D alleen 0,25 OH geprikt is. Belangrijk is om ook de 1,25 OH te prikken, om zeker te weten of je een tekort hebt of niet. Op grond van een te laag 0,25 OH suppletie nemen kan gevaarljk zijn.

http://b12vitaminetekortpodium.blogspot ... chive.html

Maarja neem aan dat een ME-behandelaar hier ook wel goed oplet of goed naar deze waarden kijkt toch?
dat zou je mogen verwachten, maar helaas is de werkelijkheid anders. Mijn ervaring tot nu toe is dat alleen dr DML bij mij goed gekeken heeft naar alle onderzoeken en bleodwaardes.

Van belang is ook om Lyme uit te sluiten, maar daarvoor zijn de NL-se testen helaas niet betrouwbaar genoeg. Je zou dat moeten laten testen op eigen kosten.
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Mijn bloedwaardes [kopie uit huisarts dossier]

Bericht door louisa »

Hoi searchforthruth,
searchfortruth schreef:De rest laat ik wel aan mijn behandelaar over.
Aanstaande maandag heb ik een afspraak, dus spannend.
Veel succes en sterkte morgen :wink:!
searchfortruth schreef:He ben benieuwd wat de behandelaar ervan zal zeggen.
Ja dit onderzoek is van 2 a 3 jaar geleden de recenste.
Een bloedafname blijft natuurlijk idd een moment opname, dus meeste zal wel opnieuw getest worden? :p
De uitslagen zijn van 2,3 jaar geleden, daar zitten inderdaad net als poppetje zegt, hoge en lage waarden tussen, maar ik mis ook een paar onderzoeken/waarden.
Deze uitslagen zijn, omdat zij van een paar jaar geleden zijn, niet meer van toepassing.

Het is het beste om recente uitslagen te hebben en jouw behandelaar gaat vast en zeker alles opnieuw en uitgebreid onderzoeken. Ook Lyme wordt onderzocht.

Groetjes, Louisa
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
Gebruikersavatar
searchfortruth
Beginner
Berichten: 88
Lid geworden op: 10 jan 2013, 13:03

Mijn bloedwaardes [kopie uit huisarts dossier]

Bericht door searchfortruth »

Hallo vandaag dus op gesprek geweest en gelijk bloed laten afnemen.
De test die Paul als eerst gaat doen is voor de ziekte van Lyme...aardige dure test trouwens, maarja zal er maar op vertrouwen dat deze correcter is met uitslagen. [Western blot methode ofzo?]
Had eigenlijk verwacht dat die meer eerst op virussen zou testen,maar hij ging af op de klachten die ik heb, zoals pijn in vooral nek/hals,gewrichten,spieren extreme vermoeidheid,brainfog etc.

Wat betreft de verzekering moest ik even lachen.
Mijn vader kreeg dus te horen dat deze behandelaar onder alternatief valt en de kliniek in Nijmegen wel vergoed wordt of gedeeltelijk.
Krijg wel een paar honderd euro vergoed erna moet ik dus alles zelf dokken :p mooi wereldje toch.
Zou me bijna niet meer willen laten verzekeren je verzekering vergoedt toch alleen hetgene waar je niks aan hebt, vooral in dit geval -_-
Jezelf aan de medicijnen zetten of heel je leven bij de psycholoog wordt daarentegen wel allemaal vergoedt hmmmm.
Krijg over een paar weken de uitslag dus ben benieuwd.
Tot slot ga ik nu melatonine gebruiken al verwacht ik daar niet veel van heb het weleens eerder gebruikt.
Ik ga het wel trouw innemen elke dag we zullen zien de 1e stap is gezet.
Gebruikersavatar
vlindertje19
Gevorderd lid
Berichten: 1264
Lid geworden op: 28 jun 2011, 15:48

Mijn bloedwaardes [kopie uit huisarts dossier]

Bericht door vlindertje19 »

Wel erg prettig dat er meteen aktie ondernomen wordt toch.

Hij gaat dus eerst testen op Lyme? Via ProHealth of in Duitsland?
Wat betreft de verzekering moest ik even lachen.
Mijn vader kreeg dus te horen dat deze behandelaar onder alternatief valt en de kliniek in Nijmegen wel vergoed wordt of gedeeltelijk.
Krijg wel een paar honderd euro vergoed erna moet ik dus alles zelf dokken :p mooi wereldje toch.
Zou me bijna niet meer willen laten verzekeren je verzekering vergoedt toch alleen hetgene waar je niks aan hebt, vooral in dit geval -_-
Jezelf aan de medicijnen zetten of heel je leven bij de psycholoog wordt
Welke kliniek in Nijmegen bedoel je? Sorrie, misschien heb ik de rest niet goed gelezen, maar heb een best vermoeiende week achter de rug en het ontbreekt me aan concentratie.
Flying with broken wings
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hoi searchfortruth,

Ik denk, dat je bij PvM op een goede plaats bent. Deze arts weet o.a. van ME, CVS, schilklierziekten, Lyme.
Als ik het goed heb, laat PvM via Duitsland Lyme onderzoeken, maar ik heb ook gelezen dat hij ook via VS bij IGeneX: http://www.igenex.com/# laat onderzoeken.
Hij zal stapje voor stapje gaan onderzoeken en dat is goed.
Pfff, :? ja, de testen zijn inderdaad duur, maar het is zeker het geld waard.

Veel sterkte!

Groetjes, Louisa
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
Gebruikersavatar
searchfortruth
Beginner
Berichten: 88
Lid geworden op: 10 jan 2013, 13:03

Bericht door searchfortruth »

@ Louisa zover ik weet had hij het over Amerika en Duitsland kan ik me even niet herrineren of die dat nou er ook bij zei, maar het was maar 1 buisje bloed, dus denk zelf dan Amerika.
Hij had het over de test Western blot methode corrigeer me als ik het verkeerd typ/zeg:)

Toch vind ik het wel ergens apart dat die niet eerst op virussen en andere dingen zoals het immuunsysteem test etc.
Ben beetje bang dat ik nu in de Lyme-hype val, hopelijk niet.

Wat idd wel goed is dat die niet gelijk tig testen achter elkaar doet wat het overzichtelijk maakt + het financiele plaatje kan ik het allemaal wat verdelen kwa kosten.
Verder kan ik er nog weinig over melden heb hem naast mail nu 1x in het echt een 3 kwartier gesproken.


@Vlinder maakt niet uit erg herkenbaar vooral als je vermoeid bent.
Nijmegen radboud ofzo? toch de kliniek die hier zeer afgeraden wordt?
Weet niet of het via Prohealth gaat? weet alleen dat die het over amerika had en dat de methode/test Western blot methode word genoemd en vrij nauwkeurig is volgens Paul dan.

Ik zie het allemaal wel ergens ook veel twijfel.......,maarja me leven is al vrij somber dus veel erger kan het denk ik ook niet worden kwa negativiteit.

Truste
Gebruikersavatar
vlindertje19
Gevorderd lid
Berichten: 1264
Lid geworden op: 28 jun 2011, 15:48

Bericht door vlindertje19 »

Iedereen doet het op zijn-haar eigen manier. Het gaat om het resultaat en dat is dat ieder voor zich weet wat de eventuele medische afwijkingen zijn.

Geen 1 test is 100% nauwkeurig, maar 1 ding is zeker; de standaard reguliere testen in NL zijn te simpel en halen Lyme niet altijd naar boven. Dus jouw behandelaar doet er goed aan om wat betreft Lyme het goed uit te laten zoeken. Aangezien steeds meer mensen die de diagnose ME hebben gehad ook positief testen op Lyme is het voor PvM niet zo gek dat hij dat eerst uitgesloten wil hebben en daarna pas de rest laat testen.
Flying with broken wings
Gebruikersavatar
searchfortruth
Beginner
Berichten: 88
Lid geworden op: 10 jan 2013, 13:03

Bericht door searchfortruth »

Hetgeen Paul omcirkelt heeft kwa waardes wat verdacht is:
ALAT [MS, U/L] 44
ASAT [MS, U/L] 47

ASAT/SGOT 78 U/L + 37
ALAT/SGPT 85 U/L + 41

Kalium [MS, mmol/l] 3.2
Lymfo [MS, 10 9/1] 2.3
Neutro [MS, 10 9/1] 2.10
LYMFO. ABSOLUUT 2.0 - 1E9/1 1.5 4.0

Tot slot maakte die de opmerking of mijn lever weleens beter onderzocht was.
Zover ik weet niet wat zou die hiermee bedoelen, want de waarde waren te hoog?
Sorry voor de onduidelijkheid, maar heb niet alles echt kunnen onthouden.
Ben verbaal door deze klachten ook niet erg sterk en onzeker en om dan echt bij elke waarde te vragen wat het betekend enz.
Iemand die kort en bondig kan uitleggen? Graag 
Gebruikersavatar
vlindertje19
Gevorderd lid
Berichten: 1264
Lid geworden op: 28 jun 2011, 15:48

Bericht door vlindertje19 »

Zijn deze waardes eruit gekomen via PvM of zijn dit al oudere uitslagen?

Op http://www.uwbloedserieus.nl/aanvraagformulier.php kun je de referentiewaardes lezen van diverse bloedtesten. Maar dat is een richtlijn, dus beter is het om de referentiewaardes van het lab erbij te nemen waar deze uitslagen van zijn.
Flying with broken wings
Gebruikersavatar
searchfortruth
Beginner
Berichten: 88
Lid geworden op: 10 jan 2013, 13:03

Bericht door searchfortruth »

vlindertje1978 schreef:Zijn deze waardes eruit gekomen via PvM of zijn dit al oudere uitslagen?

Op http://www.uwbloedserieus.nl/aanvraagformulier.php kun je de referentiewaardes lezen van diverse bloedtesten. Maar dat is een richtlijn, dus beter is het om de referentiewaardes van het lab erbij te nemen waar deze uitslagen van zijn.
Dit was een onderzoek van 2 jaar geleden ongeveer mijn laatste en via de huisarts.
Referentiewaardes van hun heb je niet zoveel aan ik ga uit van Paul zijn visie.
Zag genoeg waardes die niet goed of zeker verdacht waren, zoals deze onder andere.
Hij vond het bijzonder sowieso dat mijn kalium vrij laag was en mijn lever waarden zijn zeker te hoog, misschien toch eens nader onderzoeken.
Vooral omdat dat niet de 1e keer is dat ik dit hoor, alleen is er nooit verder naar gezocht zover ik weet.
Eerst maar de uitslag van lyme afwachten en mijn melatonine trouw blijven innemen :) zoals ik al zei de 1e stapje is gezet.
Plaats reactie