Twee keer testen op lyme?

Hier is er plaats voor vragen en discussie over Fibromyalgie, Lupus, EDS, Lyme, Sjögren, Addison, B12-tekort, MCS,...

Moderator: Moderators

Plaats reactie
elias
Actief lid
Berichten: 283
Lid geworden op: 12 okt 2012, 20:00
Locatie: Gelderland

Twee keer testen op lyme?

Bericht door elias »

Hallo beste leden,

Ik heb onlangs bloed laten prikken om getest te worden op de ziekte van lyme dat heeft me 125 euro gekost....de test was negatief en nu suggereert mijn behandelende arts om nog een test te doen, deze test kost 260 en wordt onderzocht in de VS.

Is dit de normale gang van zaken? Waarom is niet gelijk in eerste instantie voor de test in VS gekozen?
''sometimes the hardest thing and the right thing are the same''
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Twee keer testen op lyme?

Bericht door felixloena »

Ik heb zelf ook diverse lyme testen gehad. Eerst via Red Laboratories in Belgie (zowel antistoffen als PcR), kostte flink wat duiten. Toen ben ik uit mezelf toch nog in Duitsland gaan testen, vanwege sterke aanwijzingen via andere bloedwaarden, en daar testte ik uiteindelijk positief, op Lyme en co-infecties.

Ik heb me inderdaad hetzelfde afgevraagd, waarom niet direct de beste of meest gevoelige test... maar ik denk dat dat niet op voorhand te zeggen is welke test bij jou positief wordt. Er is blijkbaar wel genoeg aanwijzing voor jouw arts om je dit te adviseren. Blijkbaar vermoedt hij wel lyme neem ik aan.

Beste zou het natuurlijk zijn als er in NL goeie lyme testen waren die gewoon onder de vergoeding van de zorgverzekering vallen. Dan hoefden we ons dit niet af te vragen.
Leven is het meervoud van lef - Loesje
elias
Actief lid
Berichten: 283
Lid geworden op: 12 okt 2012, 20:00
Locatie: Gelderland

Twee keer testen op lyme?

Bericht door elias »

Dus je adviseert mij om die test toch wel te doen? Ik kan me verder ook geen tekenbeet herinneren of zo...maar las op diverse websites dat zelfs meer dan 50% van lymepatienten zich geen beet kunnen herinneren.
''sometimes the hardest thing and the right thing are the same''
Gebruikersavatar
Fleur
Actief lid
Berichten: 487
Lid geworden op: 05 aug 2010, 07:38
Locatie: Apeldoorn

Twee keer testen op lyme?

Bericht door Fleur »

Ook ik ben eerst bij de huisarts negatief getest (Elisa test), daarna de PCR test in Weert was ook negatief. En uiteindelijk via de LTT test sterk positief bevonden.

Ik denk dat jou arts net als die van mij eerst de goedkoopste test probeert, omdat er ook best veel mensen zijn waarbij die test wel voldoende is.

Maar in jou (en mijn) geval konden ze idd beter meteen met de duurste beginnen helaas.
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Twee keer testen op lyme?

Bericht door felixloena »

Dus je adviseert mij om die test toch wel te doen? Ik kan me verder ook geen tekenbeet herinneren of zo...maar las op diverse websites dat zelfs meer dan 50% van lymepatienten zich geen beet kunnen herinneren.
Inderdaad, als je het geld ervoor hebt zeker doen, want lyme onbehandeld laten lijkt mij geen goede optie... ik kan me ook geen tekenbeet herinneren. Ik was dus ook hoogstverbaasd toen mijn arts over lyme begon. maar ik blijk dus wel degelijk besmet en al die jaren onbehandeld, met alle gevolgen van dien.
Leven is het meervoud van lef - Loesje
elias
Actief lid
Berichten: 283
Lid geworden op: 12 okt 2012, 20:00
Locatie: Gelderland

Twee keer testen op lyme?

Bericht door elias »

felixloena schreef:
Dus je adviseert mij om die test toch wel te doen? Ik kan me verder ook geen tekenbeet herinneren of zo...maar las op diverse websites dat zelfs meer dan 50% van lymepatienten zich geen beet kunnen herinneren.
Inderdaad, als je het geld ervoor hebt zeker doen, want lyme onbehandeld laten lijkt mij geen goede optie... ik kan me ook geen tekenbeet herinneren. Ik was dus ook hoogstverbaasd toen mijn arts over lyme begon. maar ik blijk dus wel degelijk besmet en al die jaren onbehandeld, met alle gevolgen van dien.
Dank je wel felixloena en Fleur,

Ik zal die test ook zeker gaan doen, ik was alleen een beetje bang dat de arts er nog een test tegen aan wou gooien (terwijl ik al 2 x op hetzelfde ben getest) uit eigen financieel gewin maar dat hoeft dus niet perse zo te zijn.
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Twee keer testen op lyme?

Bericht door felixloena »

Hoi Elias

In dit topic lees je verhalen van mensen die elders vaak negatief testten maar in Augsburg positief. Denk niet dat het financieel gewin is, geen enkele test is 100 % betrouwbaar http://www.me-gids.net/Forum-viewtopic- ... tml#181633
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Gebruikersavatar
Burial
Gevorderd lid
Berichten: 1050
Lid geworden op: 26 jun 2011, 15:46

Twee keer testen op lyme?

Bericht door Burial »

felixloena schreef:
Dus je adviseert mij om die test toch wel te doen? Ik kan me verder ook geen tekenbeet herinneren of zo...maar las op diverse websites dat zelfs meer dan 50% van lymepatienten zich geen beet kunnen herinneren.
Inderdaad, als je het geld ervoor hebt zeker doen, want lyme onbehandeld laten lijkt mij geen goede optie... ik kan me ook geen tekenbeet herinneren. Ik was dus ook hoogstverbaasd toen mijn arts over lyme begon. maar ik blijk dus wel degelijk besmet en al die jaren onbehandeld, met alle gevolgen van dien.
zelfde verhaal voor mij
ik ben niet pessimistisch, ik ben realistisch


"Drop The Lyme"
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hoi elias,
elias schreef:Ik zal die test ook zeker gaan doen, ik was alleen een beetje bang dat de arts er nog een test tegen aan wou gooien (terwijl ik al 2 x op hetzelfde ben getest) uit eigen financieel gewin maar dat hoeft dus niet perse zo te zijn.
De arts, PvM, laat waarschijnlijk verschillende testen doen om zo veel mogelijk duidelijkheid te krijgen voor zijn patiënten.
Het is zeker geen eigen financieel gewin, het zijn de werkelijke kosten van de testen die betaald moeten worden aan de laboratoria in Duitsland, VS, etc,.

Ben jij nu ook getest bij Igenex?

P.S. en ik kan mij ook geen tekenbeet herinneren.
Weet je dat Lyme en co-infecties niet alleen door een tekenbeet worden veroorzaakt, maar ook door dazen, andere bijtende insecten, zoals muggen, vlooien, bijtende vliegen, luizen, etc.,?
Lees info: http://www.lymevereniging.nl/ en http://www.lymenet.nl/info/basisinfo-zi ... n-lyme.htm
De ziekte wordt meestal opgelopen door een tekenbeet en begint vaak, maar lang niet altijd met een rode huiduitslag rond de beet en griepachtige verschijnselen.

Er is tevens overdracht van de ziekte beschreven tijdens de zwangerschap van moeder op kind.
In traanvocht en moedermelk zijn Borrelia bacteriën gevonden.
Seksuele overdracht of besmetting via bloedtransfusie kan niet worden uitgesloten. Hier is nog onvoldoende onderzoek naar gedaan.
Sommige wetenschappers denken dat andere bijtende insecten, zoals muggen, vlooien, bijtende vliegen en luizen ook in staat zijn Lyme-Borreliose over te brengen. Meer onderzoek is ook hier gewenst.

Niet of onvoldoende behandeld, kan de ziekte chronisch worden en verschillende orgaansystemen in het lichaam aantasten.
Op deze site van Stichting Tekenbeetziekten staat ook veel info te lezen over Lyme, maar ook over Co-infecties: http://www.tekenbeetziekten.nl/
Er is ook een FB pagina: http://www.facebook.com/pages/Stichting ... 9310777724

Groetjes, Louisa
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

hallo elias

hoe gaat het nu met je?

heb je al uitslagen van Amerika? Ben je ook getest op babesia en bartonella trouwens (omwille van de hoofdpijn)?
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Plaats reactie