Wie doorbrak via psychiatrie de vicieuze pijn-cirkel?

Stel hier je vragen omtrent ME (cvs) en help elkaar verder.

Moderator: Moderators

annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Wie doorbrak via psychiatrie de vicieuze pijn-cirkel?

Bericht door annac »

Wie doorbrak via psychiatrie de vicieuze pijn-cirkel?

Ben benieuwd of er mensen zijn die dit middels psychiatrische hulp gelukt is om zo minder tot bijna geen pijn-medicatie tot zich te hoeven nemen.

Het betreft hier de bekende spierpijn in de kuiten en dat orgaan dat pijn signalen blijft afgeven naar de hersenen, terwijl er in feite waarschijnlijk geen reden tot pijn meer aanwezig is.
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Wie doorbrak via psychiatrie de vicieuze pijn-cirkel?

Bericht door marlène »

Mindfulness heeft bij mij 0,0 geholpen in pijnbestrijding. Was wel goed voor andere zaken zoals lichaamsonderdelen bewust voelen.

Al eens Alkala N geprobeerd?
De spierpijn in mijn onderarmen is daarmee voorgoed verdwenen na zes weken.

Je kan ook neuraal therapie proberen, die kunnen zien of er geen stoorveld is waardoor de pijn onderhouden blijft. Een paar spuitjes kunnen soms wonderen doen.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

Ah ja, Marlène,

We zijn naar het pijncentrum geweest in het UMCG Groningen. Hadden daar niet veel verwachtingen van, want de talrijke in te vullen formulieren waren voor 80 % psychisch van opzet. We hoopten op die 20 % kans dat er medicijn-combinaties te verzinnen waren die minder schadelijk zouden zijn dan ze tot nu toe waarschijnlijk zijn.

Maar nee hoor, de orenmaffia, psychiatrie kon hulp bieden

Ik heb voor mijn zoon deze link inclusief filmpjes aandachtig bestudeerd, of er niet een gaatje in te vinden was die een kwartje kon doen laten vallen....

http://www.beweging.tv/e-healthcoaching ... pijn.shtml


De modulatie theorie klinkt interessant, maar helaas uiteindelijk blijkt het toch weer allemaal op CGT neer te komen. In Van Houdenhovens boek kon ik ook qua begrip een heel eind mee komen. Maar de ME gaat niet weg, en de pijn dus ook niet/nooit.

Mijn zoons studie, netwerk, leuke games en vriendenkring zorgde voor veel afleiding,, bezorgde hem ook veel eigenwaarde, dus aan dat deel voldeed hij reeds ruimschoots.

Aldus gaf hij zichzelf zijn eigen CGT. Maar daar was de anesthesioloog in opleiding het niet mee eens, want wat de psychiatrie kon bieden was anders......

Ze moeten nog veel leren in het UMCG.

Maar ik blijf open staan voor verhalen van mensen die het wel hebben weten klaar te spelen. En hun uitleg hoe het dan toch wel kan werken, hoe tenminste vermindering van pijn te bewerkstelligen is. Want misschien missen we een element en snappen we iets niet. Ik houd overal rekening mee.

Meditatie zou misschien kunnen helpen , daar heb ik het wel met mijn zoon over gehad. Nu hij wat ouder is geworden durfde ik dat aan te stippen, om een ontspannings-techniek te leren o.i.d. via een onverdacht persoon.

Die Alkala N, is die duur en waar koop je die?
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

Alkala N is best te betalen, +/- 10 euro en je doet er 6 weken mee als je het alle dagen gebruikt.

Je apotheker kan het bestellen bij:
SANUM-KEHLBECK

GmbH & Co.KG

Hasseler Steinweg 9-12
27318 Hoya
Postfach 1355
27316 Hoya
Duitsland

Tel 04251 9352-0
http://www.sanum.com/

of Apotheker Multipharma, Statiestraat 19, 2600 Berchem, België heeft het meestal wel in huis.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

Dank je, Marlène.

Wat ik me nog zat te bedenken:

Zou er een site bestaan waarop mensen communiceren met chronische ME pijnklachten die onder behandeling zijn van psychiaters?

Dat in Nijmegen 70 % van de ME ers geneest of verbetert wil ook zeggen dat er minstens zoveel succes hebben i.v.m. de pijnklachten. /Dat ze hier niet durven komen kan ik begrijpen. Maar waar vinden zij steun? Ik kan me niet voorstellen dat zij onderling niet ergens online communiceren.
Gebruikersavatar
josje15
Gevorderd lid
Berichten: 2775
Lid geworden op: 06 nov 2012, 14:10

Bericht door josje15 »

Hoi Annac,

er zal wel een forum voor mensen met chronische pijnklachten zijn, mss kun je daar wel iets vinden.
Ga jij nou zeggen, dat 70 % van de ME ers verbetert in Nijmegen....niet dus, hé....daar waren we mee bezig bij ïn "opstand komen"om daar iets mee te doen.
'mijn leven neemt haar eigen vlucht'
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

josje15 schreef:Hoi Annac,

er zal wel een forum voor mensen met chronische pijnklachten zijn, mss kun je daar wel iets vinden.
Ga jij nou zeggen, dat 70 % van de ME ers verbetert in Nijmegen....niet dus, hé....daar waren we mee bezig bij ïn "opstand komen"om daar iets mee te doen.

Dont worry. Hier op de site zijn we het er over het algemeen mee eens dat die 70% in Nijmegen geen ME had maar CVS, en dat is andere koek.
Gebruikersavatar
josje15
Gevorderd lid
Berichten: 2775
Lid geworden op: 06 nov 2012, 14:10

Bericht door josje15 »

http://pijn.eigenstart.nl/

groetjes van josje :D
'mijn leven neemt haar eigen vlucht'
Gebruikersavatar
Teddy
Actief lid
Berichten: 154
Lid geworden op: 21 mar 2006, 21:00

Bericht door Teddy »

http://www.zorgkaartnederland.nl/zorgin ... en-3021538

Voor wie ervaringen heeft met het Kenniscentrum Chronische Vermoeidheid Nijmegen.....nu we het toch over psychiatrie hebben :(
It’s hard to wait around for something you know might never happen; but it’s even harder to give up when you know it’s everything you want…
Gebruikersavatar
malu
Gevorderd lid
Berichten: 1085
Lid geworden op: 15 sep 2011, 13:23

Bericht door malu »

Hey Annac,

Ik zag dat mindfulness (of aandachttraining) ter sprake kwam, bij mij heeft het geholpen om:

- niet boos te worden om pijn en er gefrustreerd van te raken (bv hoe lang duurt dit nog? Damn, nu alwéér die pijn). Je identificeert je niet meer met de pijn en kan het daarom vanaf een afstandje zien komen en gaan. Op die manier kan het dus helpen bij de acceptatie. Als je zoon zich veel verzet tegen de pijn kan het dus wel wat helpen in de beleving ervan.
- bij heftige pijn (zoals teen stoten of tandarts zonder verdoving) kan ik de pijn veel beter verdragen, omdat je leert binnen een bepaalde rust de pijn te 'bekijken/ondergaan' ipv het te willen wegdrukken of je er juist heel erg op te focussen. Zit een stuk rustiger in de tandartsstoel tegenwoordig :).
- Betere slaap, daardoor betere recuperatie en dus minder pijn.

Ik moet erbij zeggen dat mijn pijn meer een algemeen verzuurd gevoel is, met name in benen en rug, met daarnaast wat gewrichtspijnen. Het is dus een vervelende klacht, maar geen hoofdklacht bij mij. Beperkend maar te overzien. Toch denk ik dat het ook bij hele heftige chronische pijnen goede handvatten kan geven. Maar meest effectief is toch inspanning goed doseren. Ik denk niet dat er nog veel andere effectieve methodes bestaan in deze hoek.
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

foutje
Laatst gewijzigd door annac op 15 jan 2013, 13:48, 1 keer totaal gewijzigd.
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

annac schreef:Dank, dank, mensen.

Ik ga e.e.a. bestuderen.

En Malu:

Bij mijn weten verzet mijn zoon zich niet echt tegen de pijn. Wel denk ik dat ie wat meer van de pijn moet gaan "houden", als je begrijpt wat ik bedoel. Accepteren dat ie er is en het nu eenmaal niet anders is dan DAT ie er is, de pijn. Ik probeer hem dat soms via een omweg en uit mijn eigen frustrerende ervaringen over te brengen. Een beetje de Krishnamurti methode.

Het is ook niet zijn hoofd-klacht, de pijn, maar bepaalt wel zijn slaapprobleem omdat er dan geen afleiding meer is en er geslapen moet worden.

Als ik een goeie pijn-site voor pijn heb gevonden kan ik hem die door sturen. Wie weet dat ie er wat mee kan. Want ook hij kon een heel eind mee komen in de redenatie van die ass. anesthesist dat er ergens onderweg bij de pijn beleving foute en achterhaalde informatie achter is gebleven in de hersenen ed. waardoor er onterecht met pijn gereageerd wordt, terwijl de reden daarvan allang weg is.

Zou Ruud vd Meulen (Amsterdams Centrum)hier misschien eens een klinisch lesje over kunnen geven op deze site? Hij werkt met die inspannings-testen en die zijn toch flink pijn gerelateerd, achteraf.

Maar wat denken jullie:

Iemand die zijn studie heeft afgemaakt en nu voor niks klusjes doet met behulp van zijn vergaarde kennis; heeft die niet de eigen CGT gedaan? Heeft immers alle negatieve ervaring van de ziekte omgezet in positieve produktiviteit? Of zie ik dat verkeerd?
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

Teddy schreef:http://www.zorgkaartnederland.nl/zorgin ... en-3021538

Voor wie ervaringen heeft met het Kenniscentrum Chronische Vermoeidheid Nijmegen.....nu we het toch over psychiatrie hebben :(
Volgende reactie over het pijncentrum van mij:

==Met zoon van 29 die 13 jaar ME heeft, buitenlandse therapie volgt en desondanks een HBO studie voltooide, voor zijn pijn-klachten aan kuiten en enkels hier advies gevraagd voor alternatieve pijn bestrijding. Advies luidde: meer bewegen en psychiatrie.

We bedankten dus duidelijk niet voor dit verwijs naar de orenmaffia. Want in feite werden we voor de zoveelste keer naar CGT (zie ook Nijmeegse groep) verwezen, die hij in feite zich zelf, middels studie had "toegediend". Maar daar was de snotneus van een arts (anesthesist in opleiding) het niet mee eens.

Ze moeten nog heel wat leren daar. Meer woorden wil ik er niet over vuil maken.==

Mijn cijfer kwam uit op 5, maar dat (te) hoge cijfer is te danken aan de afspraken en accomodatie!

En nu maar hopen dat velen de reacties die er staan over Nijmegen waarderen gaan.
Gebruikersavatar
Teddy
Actief lid
Berichten: 154
Lid geworden op: 21 mar 2006, 21:00

Bericht door Teddy »

Ik ben al flink aan het waarderen geweest, annac en hoop dat erit naar voren komt dat deze methode overduidelijk NIET geschikt is voor ME-patienten!!
It’s hard to wait around for something you know might never happen; but it’s even harder to give up when you know it’s everything you want…
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

Hallo annac

je schreef dat je naar een pijncentrum bent geweest.

Ken je deze al? Ik copieer even van hun website.

Sinds kort wordt Normast gepromoot door het behandelcentrum van neuropathische pijn in Soest, Nederland.

Normast
Neuropathische pijn behandelen zonder de bijwerkingen van de bekende neuropathische pijnstillers zoals gabapentine, pregabeline en amitriptyline.
Zonder sufheid dus, zonder dat zombie gevoel waar veel van onze patienten over klagen. Dat is een van de voordelen van de behandeling met Normast, een bijzonder pijnstillende en lichaamseigen pijnstillende stof met de moeilijke naam…palmitoylethanolamide, afgekort PEA, of met de handelsnaam Normast.

Deze stof activeert het eigen natuurlijke afweersysteem tegen pijn, en dat is uitzonderlijk. Een kort verhaal over een uitzonderlijke stof.

Lees meer hier:http://www.neuropathie.nu/medicatie/nor ... uiken.html
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com/201 ... er-en.html

Het zou zeer efficient zijn bij allerlei soorten chronische pijn waaronder TMD, acute hernia, ...

http://www.neuropathie.nu/medicatie/cos ... r-dan.html
http://www.neuropathie.nu/neuropathie-d ... ast-2.html
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Plaats reactie