Bij wie is ME door MRI vastgesteld?

Alle vragen over diagnose en testen. Welke testen voor ME (cvs)? Wat betekenen de resultaten?

Moderator: Moderators

Plaats reactie
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bij wie is ME door MRI vastgesteld?

Bericht door annac »

Met deze vraag kunnen we inventariseren hoe vaak het gebeurd is.
Laatst gewijzigd door annac op 16 feb 2007, 17:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Goudlokje
Beginner
Berichten: 13
Lid geworden op: 15 nov 2006, 19:15

Bericht door Goudlokje »

Bij mij is er (jammer genoeg) nooit een MRI gemaakt. Ik had het wel graag gewild. Ook omdat ik heel veel last heb van een raar drukgevoel op mijn hoofd/slapen (herkent iemand dit toevallig?) Maar de arts vond dat niet nodig.... :?
Gebruikersavatar
Jacqueline
Actief lid
Berichten: 145
Lid geworden op: 04 jul 2006, 17:31

Bericht door Jacqueline »

Bij mij is wel een MRI gemaakt, vooral door het feit dat ik 2 jaar geleden erge last van hoofdpijn had. Er was vrij weinig bijzonders op te zien, alleen mn bloedvaten waren vernauwd. Ik heb daarna 2 weken ter observatie in het ziekenhuis gelegen (in die weken is mn hoofdpijn verdwenen en heb er sindsdien nog maar heel weinig last van), waarna mijn arts met de diagnose ME/CVS kwam. Hierbij heb ik het woord 'MRI' niet meer horen vallen, dus of ze die uitslag nou gebruikt hebben bij de diagnose..? :roll: Ik vraag het me af.
Gebruikersavatar
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3927
Lid geworden op: 30 mei 2006, 14:52

Bericht door Alie »

ja goudlokje ik herken dit ook bij mij was het spierspanning uit de nekwervels en word ook wel spanningshoofdpijn genoemd en bij mij is via de mri ontdekt dat het echt m,e is ik wist dit al jaren maar toen was er geen mri liefs alie
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

Mensen met ME zouden meer witte of grijze stof in hun hersenen hebben wat te zien is op een MRI. Trouwens, bij braindynamics zouden ze ook iets kunnen vaststellen, nl afwijking in de alfagolven ofzo....
Gebruikersavatar
mlisje
Beginner
Berichten: 48
Lid geworden op: 23 jan 2007, 18:03
Locatie: Groningen

Bericht door mlisje »

He goudlokje,
Zeker herkenbaar, ik heb ook vaak hoofdpijn en vroeger had ik dat echt nooit!
En inderdaad vooral bij de slapen, erge druk.

Nou weet ik ook weer dat ik dus ook niet de enige ben en jij ook niet!

Liefs Melissa
Gebruikersavatar
Guido_den_Broeder
Gevorderd lid
Berichten: 1203
Lid geworden op: 16 okt 2005, 16:50

Bericht door Guido_den_Broeder »

annac schreef:Mensen met ME zouden meer witte of grijze stof in hun hersenen hebben wat te zien is op een MRI.
Minder grijze stof juist. :)
Trouwens, bij braindynamics zouden ze ook iets kunnen vaststellen, nl afwijking in de alfagolven ofzo....
Met een fRMI kan worden getoond welke delen van het brein worden gebruikt. ME-patienten gebruiken beide hersenhelften voor allerlei taken waar gezonde mensen aan een hersenhelft genoeg hebben. Dat is een compensatie voor het verlies / de beschadiging van de hersenen. Het maakt ons wel langzamer en houteriger, er is verlies aan nuance.
Gebruikersavatar
Guido_den_Broeder
Gevorderd lid
Berichten: 1203
Lid geworden op: 16 okt 2005, 16:50

Bericht door Guido_den_Broeder »

Jacqueline schreef:Bij mij is wel een MRI gemaakt, vooral door het feit dat ik 2 jaar geleden erge last van hoofdpijn had. Er was vrij weinig bijzonders op te zien, alleen mn bloedvaten waren vernauwd.
Hoi Jaqueline,

Dat kan samenhangen de voor ME kenmerkende verminderde doorstroming en zou ik dus zeker niet als 'vrij weinig bijzonders' beschouwen. Om de doorstroming van het bloed echt goed in beeld te brengen is een SPECT- of PET-scan het beste.

Groetjes,

Guido
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

Belangwekkend gegeven, Guido, dat gebruik van ME-ers van 2 hersenhelften en een van de uiterlijke gevogen daarvan. Dat verklaart gelijk waarom mijn zoon tijsens zijn rijlessen af en toe te horen krijgt over zijn houterigheid daarin.

Maar ff voor de duidelijkheid: Brain Dynamics is toch iets anders dan een MRI? Of vormt dit aspect juist de overeenkomst?

Weet je misschien een site waarop wat meer info over MRI is te vinden?

Even nog ter aanvulling over de beschikbaarheid van deze apparaten: Mijn ex's beste vriend, bijna gepensioneerd radioloog maakt zich (gelukkig nog maar even) heel erg boos over het feit dat elk Amerikaans boerendorp over zo'n apparaat beschikt en zij jaren moeten bedelen voor zo'n (2e?) ding in een toch niet klein ziekenhuis. (Martini, Groningen)
Gebruikersavatar
blossom
Actief lid
Berichten: 444
Lid geworden op: 11 mar 2011, 17:33

Bericht door blossom »

Dus als je geen afwijkingen hebt op je mri of ct scan heb je geen ME?
Gebruikersavatar
uook
Actief lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 07 nov 2009, 01:26

Bericht door uook »

Klopt GDB, minder grijze (kleur)stof ; in eigen geval vastgesteld door MRI; helaas blijkt hier elke (waarde)schaal -o.m. in functie van leeftijd-, te ontbreken.
magnetronnie
Gevorderd lid
Berichten: 536
Lid geworden op: 27 nov 2010, 10:15

Bericht door magnetronnie »

blossom schreef:Dus als je geen afwijkingen hebt op je mri of ct scan heb je geen ME?
Nee hoor, niet bij alle ME patiënten worden afwijkingen gevonden in de hersenen.

Ik heb me er nog niet in verdiept, maar de leasies die wel eens gevonden worden zijn minder duidelijk als bij bijvoorbeeld MS en komen en gaan regelmatig. Het zijn een soort littekens van een plek waar een ontsteking heeft gezeten.

Die leasies en ook de afname van grijze massa in de hersenen zijn dingen die in wetenschappelijke studies soms gevonden worden, maar ik geloof niet dat ze in de klinische praktijk gebruikt worden om de diagnose te kunnen stellen.
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

blossom schreef:Dus als je geen afwijkingen hebt op je mri of ct scan heb je geen ME?
Ik ben het eens met Magnetronnie: zo makkelijke is e.e.a. niet uit te sluiten. Als ik het goed heb kan niet een MRI, maar een FMRI aantonen hoe het zit met de grijze cellen. En als een MRI al zo vreselijk duur is, dan zal dat voor een FMRI alleen maar meer zijn. Ik kan me niet voorstellen dat neurologen geneigd zijn dit te willen laten onderzoeken. Helaas.

Als daarmee een afwijking kan worden vastgesteld, dan stel ik voor om geen kanteltafel, maar een scan bij alle UWV kantoren te plaatsen :mrgreen:
Plaats reactie